Senaste nytt

Problemet löst: Pytteliten skada på SIXT hyrbil kostade mig 5312kr

TheEagle

Medlem
Skönt då vet man att man ALDRIG skall hyra bil hos SIXT....

För övrig har jag lärt mig den hårda vägen efter parkeringsskada med smitning så nu ser jag alltid till att betala med ett kort som täcker självrisken.
 

Marcus_R

Medlem
Trist! Har gillat Sixt, men detta känns ju sanslöst. Man skall alltså behöva gå över bilen med mikroskop för att slippa detta? Känns mindre kul..
 

gusten

Medlem
Förvånad! Hyrde en 520 av dem får något år sedan betald av mitt försäkringsbolag och allt funkade fint. Täcker inte försäkringen detta?! Och de hade väl mottagit och godkänt bilen?

Ge dig inte!
 
Ingen fanns på plats när vi returnerade bilen, lämnade nycklarna genom nyckelinkast. Hyrd på Sixt Östermalm (Linnégatan).

Fick ett mail 2:a Augusti:

SIXT skrev:
Hej Martin,


Fick aldrig svar på mitt förra mail angående skadorna vi hittade på CXS 202.
Hur som helst är det sista dagen att skicka in månadsrapporten idag, därför var jag nu tvungen att debitera detta.

Jag ringde då upp dom direkt - hade nämligen inte fått något mail tidigare. Det visade sig att deras mail "fastnat" och inte skickats. Bilen returnerades 25:e Juli.

Jag ifrågasatte skadorna som enligt min mening var ytterst små. Lackskadan fixar man med lackpenna och fälgen har så liten skada att det känns galet att lämna in den för reparation.

Tyvärr är det så att vi måste reparera varenda liten skråma innan bilarna returneras till återförsäljaren (i detta fall BMW ).
De släpper inte förbi någon skada alls egentligen, och det är därför bättre för både oss och våra kunder att vi låter Fleetcenter (som alla Sixt i Stockholm använder sig av) reparera skadorna.
Hos dom har vi rabatt och är därför betydligt billigare än att låta BMW reparera skadorna.

Vi tar 1500kr för att reparera fälgskrapet och att lackera om stötfångaren kostar 2200kr + moms.

Har jag någon försäkring som täcker detta inkluderat i mitt SAS American Express Gold?
 

PYRZ

Medlem
Helt sjukt. Det går ju knappt sätta sig i bilen så får man dessa "skador"...Vad är problemet? Hoppas att det löser sig Martin!
 

agehall

Medlem
Jag säger bara bullshit.

Fälgskadan kan mycket väl ha funnits innan. Eller tillochmed hänt under natten om någon ligist varit på bilen.

Lackskadan ser ju konstig ut om man tittar nära. Ser ju mer ut som att någon sparkat på bilen än att man kört på något.

Skulle kontakta AmEx och förklara att du är oense med Sixt om detta. Om Sixt hade velat lösa detta, hade de skickat ett mail och följt upp det med ett telefonsamtal. Som det är nu känns det ju som att de råkade missa att skicka det första mailet för att enklare kunna debitera dig utan att du sätter dig emot.

Stå på dig Martin och se till att du får rätt här.
 

Johan_G

Medlem
Ingen fanns på plats när vi returnerade bilen, lämnade nycklarna genom nyckelinkast. Hyrd på Sixt Östermalm (Linnégatan).

Fick ett mail 2:a Augusti:



Jag ringde då upp dom direkt - hade nämligen inte fått något mail tidigare. Det visade sig att deras mail "fastnat" och inte skickats. Bilen returnerades 25:e Juli.

Jag ifrågasatte skadorna som enligt min mening var ytterst små. Lackskadan fixar man med lackpenna och fälgen har så liten skada att det känns galet att lämna in den för reparation.



Har jag någon försäkring som täcker detta inkluderat i mitt SAS American Express Gold?

Vilket märkligt svar från Sixt. Menar dom att dom hyr/lånar en ny bil från en återförsäljare, hyr ut den till kreti och pleti och sedan lämnar tillbaka den till återförsäljaren som förväntar sig att den fortfarande skall vara ny?

Hur som helst så ser det ut som vanligt slitage, det finns inte en chans att man kan hitta det som kund om man inte går över bilen med mikroskop när man hämtar ut den. Det känns spontant som om du var sist på bilen innan den skulle tillbaka till BMW och dom lät dig betala för samtliga kunders ackumulerade slitage, väldigt sniket gjort av Sixt.
 

Nemo

Medlem
Pytteliten skada på SIXT hyrbil kostade mig 5312kr

Tror det kan löna sig att reklamera till kreditkortet. Faller även under konsumentkreditlagen. Formellt sett hyr du av AmEx som i sin tur hyr av Sixt, som i sin tur hyr av BMW (?). http://www.testfakta.se/ekonomi/article89014.ece
 
Toppen