Senaste nytt

Problem orsakade av att silver blir av med "poängbonusen"

FredLind

Medlem
Ja, på något vis känns det som att det är jag (och de som är i min situation, dvs stadiga silvermedlemmar antingen på poäng eller segment men bara enstaka år med ens antydan till vittring på ett guldkort) som finansierar nydaningen med borttagandet av vår 15%-iga poängbonus. Det är väl egentligen den enda reella försämringen för någon medlemsgrupp som framkommit.
 

VonMögen

Medlem
Jag tycker att SAS gör helt rätt att ta bort 15% kickbacken. Silver får man nu direkt genom att sätta sig på ett SAS flyg. Ger trängre lounger och slow-track under 3 månader per år. EBG ska ha fler perks än EBS.
 

Dr. Miles

Expert
Jag tycker att SAS gör helt rätt att ta bort 15% kickbacken. Silver får man nu direkt genom att sätta sig på ett SAS flyg. Ger trängre lounger och slow-track under 3 månader per år. EBG ska ha fler perks än EBS.

SAS ger EBS tillgång till lounge och fast track under perioderna då affärsresande minskar. När jag använde fast track och loungen på Arlanda under julhelgen var det nästan tomt. Var kommer ifrån din påstående?
Som jag skrev många gånger, överbefolkad lounger kommer man inte undan när man besöker loungen under rusningstid.
 

Johan_G

Medlem
Jo det känns ju tråkigt att 15%-bonusen försvinner. Å andra sidan sett är det ju inte så konstigt i och med att det närmast räcker med att visa sig i närheten av ett SAS-plan för att få ett silverkort. Själv är jag inte ett dugg imponerad av att få tillgång till lounge och fasttrack vid tillfällen när jag ändå inte reser och hade hellre behållit kvalificeringsnivån intakt då den inte var jättesvår att nå innan heller.

Men samtidigt känner jag att det är dumt att gnälla allt för mycket, SAS hade ju faktiskt en väldigt fin guldkampanj i slutet på förra året som jag valde att inte hoppa på. Lite får man skylla sig själv om man sitter med ett urvattnat silverkort idag.
 

VonMögen

Medlem
SAS ger EBS tillgång till lounge och fast track under perioderna då affärsresande minskar. När jag använde fast track och loungen på Arlanda under julhelgen var det nästan tomt. Var kommer ifrån din påstående?
Som jag skrev många gånger, överbefolkad lounger kommer man inte undan när man besöker loungen under rusningstid.
Har du funderat på hur många personer som helt plötsligt får EBS tack vare minskade krav samt att alla EBG får ge bort ett kort. Även om affärsresandet minskar, för vissa, så ersätts dessa personer med stor sannolikhet av nykläcka EBSare. Jag hoppas att jag själv har fel och att alla lounger ligger helt öde under de 3 månader som avses som "semesterperioder".
 

Dr. Miles

Expert
Har du funderat på hur många personer som helt plötsligt får EBS tack vare minskade krav samt att alla EBG får ge bort ett kort. Även om affärsresandet minskar, för vissa, så ersätts dessa personer med stor sannolikhet av nykläcka EBSare. Jag hoppas att jag själv har fel och att alla lounger ligger helt öde under de 3 månader som avses som "semesterperioder".

Du förstår inte poängen.
Det finns skäl varför folk är EBS inte EBG. De flyger inte tillräckligt ofta eller långt. Dvs de besöker loungen aldrig eller sällan då de har tillgång till loungen endast under semesterperioder.

Jag är trött på stereotyp av klagande: "xxx gör att lougen blir överbefolkad". Det som gör att loungen blir full är antingen Star Alliance Gold eller de som flyger i Business, First eller SAS Plus. Med andra ord, dem som är berättigade.
 

VonMögen

Medlem
Du förstår inte poängen.
Det finns skäl varför folk är EBS inte EBG. De flyger inte tillräckligt ofta eller långt. Dvs de besöker loungen aldrig eller sällan då de har tillgång till loungen endast under semesterperioder.

Jag är trött på stereotyp av klagande: "xxx gör att lougen blir överbefolkad". Det som gör att loungen blir full är antingen Star Alliance Gold eller de som flyger i Business, First eller SAS Plus. Med andra ord, dem som är berättigade.

Har Dr Miles druckit dåligt te eller vad är det frågan om. Vilken "poäng" är det som jag inte lyckats förstå ... ? Jag besöker tyvärr SAS loungerna betydligt mycket mer än vad jag skulle vilja göra. För mig handlar det om att hinna jobba lite innan jag tråcklar mig in på nästa flyg. För mig så är det mycket folk i en lounge om jag måste leta efter en sittplats. Vi kanske har olika definitioner på vad mycket folk är. Om du tycker att min åsikt är stereotyp så får det stå för dig.
 

Dr. Miles

Expert
För mig handlar det om att hinna jobba lite innan jag tråcklar mig in på nästa flyg. För mig så är det mycket folk i en lounge om jag måste leta efter en sittplats.

Det har aldrig, jag kan säga, aldrig sett en lounge så full så att det inte fanns en enda sittplats i loungen. Speciellt om du pratar om SAS Gold Lounge, SAS Lounge på Arlanda T5.

Agö och Igorius har säkert bättre statistik än jag har (10-20 besök per år) men det är svårt att tro att utan en enda sittplats även under morgon/kvällsrusningstiden.

Vi kanske har olika definitioner på vad mycket folk är. Om du tycker att min åsikt är stereotyp så får det stå för dig.
För mig är en överbefolkad lounge utan sittplats.
 

Storsteffe

Medlem
De flesta silvermedlemmar hittar nog inte ens till loungen, ska man klaga på att det är trångt så bör man nog rikta in sig på antalet guldkort eller storleken.
 
Toppen