Senaste nytt

Problem med nya svenska körkortet

Morgan

Medlem
Det märkligaste är väl ändå att det är streckkoden eller datamatrix-koden som används som legitimationskontroll, den går väl att kopiera i en vanlig kopiator och sedan klistra på ett annat körkort? Har jag gjort ett falsklegg då om framsidan är helt oredigerad?
 

Homer

Medlem
Nästa gång jag skaffar nytt pass ska jag skaffa ett nationellt id kort på samma gång.
Det är trots allt lite smidigare att slippa ta med sig passet när man reser inom EU.
Gäller det för resor till England också?

Jo men inte om du åker direkt från Sverige

Läs det här
http://www.businessclass.se/forum/s...skriva-passnumret-vid-incheck.html#post153069


Storbritannien är inte med i Schengen.

Har ingen betydelse i det här fallet.
 

Homer

Medlem
rob74 om du har kvar ditt gamla körkort med streckkod så kan du ju testa om det
fungerar, jag kom precis ihåg att streckkoden på körkortet bara är personnumret.
Mitt gamla kk som gick ut 2010 har samma streckkod som det nya, och fungerar fortfarande på posten, bibliotek osv. (men inte om polisen vill titta på det)
 

Jakob K

Medlem
Nej, vi bojkottar Svenska Spel


Det finns en hel del pokerspelare som fått namnet Korkort Sverige i de officiella resultatlistorna. Ett exempel: Korkort Sverige: Hendon Mob Poker Database
Bra sätt att undvika Skatteverkets inblandning vid mindre USA-vinster

HAHA! Jag var i Grekland och jättesjuk. Vid inläggning på sjukan i Aten så blir jag inskriven som Mr. Körkort Sverige. Detta var den enda roliga tvisten på en annars skrämmande vistelse i Grekland före krisen. Ni kan ju tro att det var lite knepigt med försäkringsbolaget hemma då jag fick nya flyg etc bokat via dem baserat på läkarutlåtanden åt Mr. Sverige.
 

nota bene

Medlem
Jag har inte sett de nya körkorten annat än flyktigt, men de såg onekligen mer plastiga ut än de gamla... Att ta bort streckkoden är ju en typisk enhancement - man ligger så långt före allt och alla att ingen kan läsa det nya systemet! Det vore ju inte fel om de olika siffrorna (1,2 etc.) även förklarades på engelska, så skulle vi undvika att somliga får heta Korkort Sverige!

Det är ett otyg att vi inte kan ha integrerade körkort och nationella ID-kort. Givetvis behöver det även finnas körkort utan nationell ID (för icke-medborgare), men detta skulle för de flesta i sverige ta bort behovet av ett nationellt ID-kort (bara de som inte har körkort eller pass).

Jag använder själv i princip aldrig mitt pass vid mitt resande eftersom det till 90% är inom Schengen/EES, och om man bara kom till rätta med den ouppdaterade svenska passlagen som gör att jag inte kan åka ut ur sverige till england på ett svenskt ID-kort skulle jag endast behöva passet för longhaul och eventuella utflykter till de stängda länderna i östeuropa. Jag gillar inte alls att resa med pass då det inte får plats i plånboken, vilket i princip är det enda (+ telefon) jag går omkring med på stan.
 

gdaily

Medlem
Själv har jag alltid passet med mig. Ligger i ryggmärgen sedan ett gammalt jobb inom "känslig verksamhet" då jag ibland hade en timme på mig att sätta mig på ett plan med en offert eller reservdel någonstans okänt ut i världen.
 
Toppen