Senaste nytt

Problem med nya svenska körkortet

Alx

Medlem
Det som är ännu värre och antagligen helt okänt för Svenne Banan, är att inom EU skall körkortet utfärdas av myndigheten i det EU-land du är folkbokförd. Ännu ett litet käckt avtal som svenska staten har signat bakom ryggen på Svenne och Karin.

Just det. När du säger det så minns jag att min sambo inte hade något egentligt annat val än att förnya det på Malta.
 

bhen

Medlem
När jag bodde i Tyskland lärde jag mig att de absolut inte tycker att ett körkort är ett giltigt leg.
Framförallt vill de ha födelseort med på ett giltigt ID. Lärde mig säga att det var "Vägverket" som var min födelseort, det står ju på körkortet.Slapp ha med passet i flera sammanhang på det sättet,hehe.
 

mha321

Medlem
inget undantag fungerar alltid

Kan jag inte hålla med om - jag har blivit nekad flera gånger med både svenskt körkort och nationella ID-kortet, främst i USA men även någon gång i Kanada. Det hör definitivt inte till vanligheterna - det fungerar nästan alltid - men det har hänt mer än en gång. (Dock inte tillräckligt många gånger för att sluta försöka)

Formellt sätt så har de så vitt jag vet ingen skyldighet att acceptera något annat än ett pass från utlänningar.

Som exempel, deltog jag förra hösten på en test-av-tester som krävde att man hade dubbelt upp med accepted ID. För att vara säker frågade jag i förväg, och de godtog inte svenska körkort eller nationellt ID-kort. När jag då påpekade att jag bara har ett pass, så fick jag frågan "maybe you have something like a creditcard issued in your name, sir?". Pass + amex accepterades...

Slutsats? Förutsätt inte att något fungerar, de har konstiga regler i det landet :)
 

Homer

Medlem
Kan jag inte hålla med om - jag har blivit nekad flera gånger med både svenskt körkort och nationella ID-kortet, främst i USA men även någon gång i Kanada. Det hör definitivt inte till vanligheterna - det fungerar nästan alltid - men det har hänt mer än en gång. (Dock inte tillräckligt många gånger för att sluta försöka)

Formellt sätt så har de så vitt jag vet ingen skyldighet att acceptera något annat än ett pass från utlänningar.

Som exempel, deltog jag förra hösten på en test-av-tester som krävde att man hade dubbelt upp med accepted ID. För att vara säker frågade jag i förväg, och de godtog inte svenska körkort eller nationellt ID-kort. När jag då påpekade att jag bara har ett pass, så fick jag frågan "maybe you have something like a creditcard issued in your name, sir?". Pass + amex accepterades...

Slutsats? Förutsätt inte att något fungerar, de har konstiga regler i det landet :)

Okej då, alltid var väl att ta i :)
Oftast tittar de bara flyktigt på fotot, om ens det, och försöker inte ens läsa vad som står.
Gäller inte bara USA
 

Glenn E

Medlem
Nästa gång jag skaffar nytt pass ska jag skaffa ett nationellt id kort på samma gång.
Det är trots allt lite smidigare att slippa ta med sig passet när man reser inom EU.
Gäller det för resor till England också?
 

SWEDE

Medlem
Nästa gång jag skaffar nytt pass ska jag skaffa ett nationellt id kort på samma gång.
Det är trots allt lite smidigare att slippa ta med sig passet när man reser inom EU.
Gäller det för resor till England också?

Det duger i vekligheten inte ute på kontinenten... tyvärr.
Sanningen är väl den att varje land har sin egen id-kultur. Vid minsta tvekan bland myndighetspersoner är det fälla snarare än fria som gäller. För övrigt kan man köpa ett pass exempelvis via annonssidorna på GT. Under rubriken 'Jag har tappat mitt pass', det är bara att ringa det angivna mobiltelefonnumret...
 

Alx

Medlem
Enda gångerna jag har varit med om att ID-kort, körkort, you name it inte har fungerat som legitimation i USA är när jag vill köpa en viss sorts piller på apoteket. Då är och ska det bara vara passet som fungerar för utlänningar. Efter att vid ett tillfälle ha glömt passet och fått samtliga mina svenska ID-kort nekade så visade sig mitt förra maltesiska ID-kort fungera utmärkt som legitimation. Detta trots att det med stor och tydlig text framgick "FOR USE IN MALTA ONLY" och "NOT VALID FOR TRAVEL". :D
 

AABack2ARN

Medlem
Tittar man på olika bilder av körkort från Sverige (och Finland) ser man att körkortet ändrat utseende ganska många gånger de senaste åren. Jag tror mig kunna räkna till att det är 3 eller 4 giltiga svenska körkortsvarianter "ute på marknaden" just nu..!

Är inte en vits med nationella körkort (eller andra identitetshandlingar) att "alla" skall veta hur de ser ut så att man inte kan anklagas för att ha gjort sitt eget körkort? Nu känns det som om det saknas en strategi för att hålla korten riktigt enhetliga.

(Vet inte hur det är med passen men jag tror att det 3 olika varianter ute just nu så det verkar inte vara bättre där...)
 
Toppen