Senaste nytt

Problem för ett flygplan att fälla ut landningstället inför landning på Arlanda flygplats

Alf

Medlem
Att avveckla Dash-400 var det bästa beslut SAS har tagit. Vi hade det flyplanet på två av de fyra turerna NRK - CPH på den tiden flygplatsen i Norrköping var värd namnet flygplats. På den korta tid SAS flög detta plan var jag med om tre incidenter med flygplanet:
- tryckfall två gånger, vilket medförde snabbt sjunk till "säker" höjd
- ingen indering på utfällt noshjul. Fel på varningslampa, men blev ju lite extra strul med överflygningar av TWR för visuell inspektion för senare perfekt landning.

Vid alla tillfällen blev passagerarna erbjudna debreifing. Vet inte hur många som deltog i dessa. Själv hade jag inte tid eftersom jag hade kort anslutning i CPH vid några tillfällen. Sedan tyckte jag inte det var särskilt obehagligt.

Då var det betydligt obehagligare att hamna i moln med kraftig isbildning på marchhöjd med samma flygplan på väg till Hannover. Det blir väldigt skakigt och alla dessa smällar som uppkommer då isen lossnar från propellerbladen och slår in i flygkroppen. Värst är det längst fram. Därför undviker jag att resa med turboprop speciellt på vinter med all isbildning och på sommaren när man inte kan flyga över CB, åskmoln.
 
Toppen