Häromdagen, kvällsflight GOT–FRA (SAS-personal / LH-flight):
Fullständigt utrop på svenska och engelska och ett (mycket) förenklat på tyska. Eftersom gatepersonalen fäste stor vikt vid ordet prioritetsboarding och sa det hela två gånger på svenska, två gånger på engelska och en gång på tyska OCH mycket demonstrativt slängde upp en PRIO-skylt så tänkte jag att det var läge att boarda så sent som möjligt för att kunna kolla om det är om vargen i skogen man pratar om (som inte existerar?).
När boarding skulle köra igång sedan på allvar så lade man till informationen att även familjer med små barn hade förtur (dock såg jag ingen sådan). Kunde detta bli något bra? Vågade man hoppas?
JA, vilken prio-boarding jag sen fick skåda!
Jag räknande till nio personer som blev tillbakaskickade av kanske 15 som försökte boarda först. Sen fattade människor nog galoppen och många började då flytta på sig. Ett tiotal personer gick in i flygplanet efter detta. Sedan utropades rad-boarding med bakre raderna först och tillägget att Business och *G fick boarda när de så önskade och även under detta skede så såg jag människor skickas tillbaka.
Så SGS eller vad nu marktjänstbolaget heter, att ni kan har jag sett men det gäller bara att implementera detta också på bred front. Roligt att tillägga är att bagagekillarna hos SAS kan detta med priority-bagage när det gäller LH också. En vagn där man tydligt såg den orange/blå-taggen ligga ensam och sedan en vagn med ett antal priority-bagage följt av ett antal vagnar ordinarie. Så det går om man vill.
Fullständigt utrop på svenska och engelska och ett (mycket) förenklat på tyska. Eftersom gatepersonalen fäste stor vikt vid ordet prioritetsboarding och sa det hela två gånger på svenska, två gånger på engelska och en gång på tyska OCH mycket demonstrativt slängde upp en PRIO-skylt så tänkte jag att det var läge att boarda så sent som möjligt för att kunna kolla om det är om vargen i skogen man pratar om (som inte existerar?).
När boarding skulle köra igång sedan på allvar så lade man till informationen att även familjer med små barn hade förtur (dock såg jag ingen sådan). Kunde detta bli något bra? Vågade man hoppas?
JA, vilken prio-boarding jag sen fick skåda!
Jag räknande till nio personer som blev tillbakaskickade av kanske 15 som försökte boarda först. Sen fattade människor nog galoppen och många började då flytta på sig. Ett tiotal personer gick in i flygplanet efter detta. Sedan utropades rad-boarding med bakre raderna först och tillägget att Business och *G fick boarda när de så önskade och även under detta skede så såg jag människor skickas tillbaka.
Så SGS eller vad nu marktjänstbolaget heter, att ni kan har jag sett men det gäller bara att implementera detta också på bred front. Roligt att tillägga är att bagagekillarna hos SAS kan detta med priority-bagage när det gäller LH också. En vagn där man tydligt såg den orange/blå-taggen ligga ensam och sedan en vagn med ett antal priority-bagage följt av ett antal vagnar ordinarie. Så det går om man vill.