Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Roger J

Medlem
Vissa bolag som också bantat till att ofta ha endast en personal i gaten (tänkert.ex. på Air Canada) kör med två köer på varsin sida om podiet. När det kommer någon i "premiumkön" går personalen över dit och den vanliga kön får pausa. Man boardar alltså enbart från den vanliga kön när det inte finns någon i premiumkön.
 

Agö

Medlem
Det lustiga var att en av personerna som fick kliva åt sidan suckade högt och var helt oförstående till att han inte fick komma på. Det var väldigt tydligt från gatepersonalens sida vem som skulle boarda när. Kanske måste man som denna danska vara beredd att ta en sådan "konflikt". Bättre om det kan systematiseras givetvis. KLM/AF sköter detta utmärkt på Kastrup.
 

agehall

Medlem
Vissa bolag som också bantat till att ofta ha endast en personal i gaten (tänkert.ex. på Air Canada) kör med två köer på varsin sida om podiet. När det kommer någon i "premiumkön" går personalen över dit och den vanliga kön får pausa. Man boardar alltså enbart från den vanliga kön när det inte finns någon i premiumkön.

Ja, det är en bra variant. Givetvis kombinerat med avvisning av de som försöker mygla sig in i fel kö.
 

xvikmic

Medlem
Sedan om man tänker lite mer mot framtiden så tror jag definitivt det gynnar SAS om man ser till så att passagerare som är Guld eller reser med SAS Plus får gå ombord först. Då får fler omedvetna resenärer upp ögonen för SAS Plus.

Har sett redan nu (under "öppet hus" på SAS Lounge) flertalet resenärer som blir helt exalterade av att vara inne i loungen (tar bilder när man håller upp ett glas vin, blir förvånade att man får ta allt som är framme). Detta är saker som gör att dessa "omedvetna" resenärer mer benägna att välja SAS än Norwegian, kanske t.om. köpa en SAS Plus biljett.
 

dino_81

Medlem
På 17:10-flighten från OSL till ARN har just nu resenärer i business class och resande med småbarn kallats fram för ombordstigning. Förvisso en del förändringar hos SAS senaste tiden men att business class inte längre finns kvar inom Europa borde väl personalen ha koll på! :p

Men prioriterad boarding fungerar iaf!
 

mha321

Medlem
På 17:10-flighten från OSL till ARN har just nu resenärer i business class och resande med småbarn kallats fram för ombordstigning. Förvisso en del förändringar hos SAS senaste tiden men att business class inte längre finns kvar inom Europa borde väl personalen ha koll på! :p

Men prioriterad boarding fungerar iaf!

Det där verkar vara ett standardmeddelande som de börjat med på OSL på sistone. Jag hade samma för någon vecka sedan, och tyckte mig höra samma meddelande från en Austrian Airlines boarding i närheten. Med andra ord att det är Avinor snarare än SAS kan förklara att de kallar det för Business Class.

Sedan noterade jag att det specifikt inte talade om gold/diamond/pandion eller något sådant, utan bara businessclass.

Och priority boarding fungerande inte alls den gången. Åtminstone halva planet hoppade direkt upp och trängdes i kön. Det var 5 eller 6 rader plus, men även om man räknar in en massa EBG och liknande så tror jag knappast det räckte - det var ju påskveckan och mestadels semester-pax.
 

Mikael64

Medlem
Av mina 4 SAS flygningar idag fungerade Priority boarding för EBG & Plus på 2 av flygningarna. Det var från Osl-Arn & Arn-Klr. Alla andra fick snällt vänta. Det informerades klart och tydligt på flera språk, vilket gjorde att det gick inte att missförstå.
 

Agö

Medlem
Av mina 4 SAS flygningar idag fungerade Priority boarding för EBG & Plus på 2 av flygningarna. Det var från Osl-Arn & Arn-Klr. Alla andra fick snällt vänta. Det informerades klart och tydligt på flera språk, vilket gjorde att det gick inte att missförstå.

Det informeras väl om detta varje gång? Men sedan tillämpas det (nästan uteslutande) inte utan det blir kapplöpning ombord och gatepersonalen stoppar inte dem som inte ska boarda vid det tillfället.
 
Toppen