Senaste nytt

Priority boarding för Business / First, inte alltid?

Agö

Medlem
Boarding borde startas med människor med särskilda behov som t.ex.äldre som behöver lite extra tid samt småbarnsfamiljer. När dessa människor har fått den tid som behövs, kan man ta alla premium/status osv.

Just det brukar däremot SAS vara bra på. Flög till Vilnius i söndags och vi hade ett helt gäng med rullstolsburna passagerare (ca 10 stycken, med lettiska (!) landslagsdräkter på sig). Dessa fick av naturliga skäl boarda fem-tio minuter före oss andra och det är helt rimligt. Denna boardingprocess inleddes dock före normal tid (dvs. ca 40 min före utsatt avgångstid). Samma sak med familjer med infants.
 

Storsteffe

Medlem
Brukar oftast försöka att komma ombord så sent som möjligt, så det känns som ett icke problem för mig. Den enda gången man har nån nytta av att kliva på tidigt är väl om man har mycket carry on och en eco biljett annars är det skönt att släntra in när alla har satt sig tillrätta.
 
Självklart ska familjer med barnvagnar, äldre människor (som är i tydligt behov av lite extra tid) etc boarda först av alla, inget snack om saken där. Det hoppas jag alla bolag följer och det tror jag väl? Så länge familjerna säger till innan så.

Sköts inte detta är det ju snudd på skandal enligt mig..
Detta tycker jag bolagen är bra på, dvs att boarda äldre, handikappade och familjer med småbarn.
Inga problem där och tror jag inte stött på något bolag där det inte efterlevs eller ja, Ryanair undantaget då..


Dock kanske det inte är det smartaste vid de-boarding tidsmässigt? Personligen tror jag oftast barnfamiljerna sitter kvar och väntar tills det är lugnt och skönt? Det hade jag gjort i alla fall om så var fallet. :)
 
Last edited:

Pho

Medlem
Brukar oftast försöka att komma ombord så sent som möjligt, så det känns som ett icke problem för mig. Den enda gången man har nån nytta av att kliva på tidigt är väl om man har mycket carry on och en eco biljett annars är det skönt att släntra in när alla har satt sig tillrätta.

Instämmer till fullo... Om jag inte har en massa carry-on bagage, så väljer jag hellre att borda så sent som möjligt, då slipper man att knö och bråka med alla andra eller resa sig upp för att någon skall in till fönsterplatsen.
 

Mr.A

Medlem
SAS är absolut sämst på detta, om de mot all förmodan säger att Business pax och * Gold får boarda då dom vill så har ju folk redan ställt sig i kö och gate-personalen säger aldrig till de som boardar för "tidigt", svårt att implementera detta i Sverige där vi växt upp med jantelag och kölappar på Systembolaget, Posten och Apoteket, Svenskar kan nog inte acceptera att att folk som har betalat för det skall få gå före. I morse checkade jag in i First Class check in på Arlanda och visade upp mitt senator-kort, fick ingen priority tag i vanlig ordning vilket sker i 50 % av fallen, ingen tillstymmelse till priority boarding förekom och de gamla tanterna ombord var i vanlig ordning sura och såg långt ifrån polerade och service minded ut. Jag är så trött på SAS usla service. AF, KL, LH, BA, AY allt annat slår SAS inom Europa för att inte tala om övriga världen. Nu reser jag med SAS då det är enda alternativet till en del ställen i Norge dit jag måste ta mig rätt ofta...SAS = scandinavian absence of service...
 

Hall

Medlem
LX, LH och OS brukar fixa detta på sina hubbar. På ARN så börjar Menzies fylla LX med att ha en economy och en SEN/HON/C kö men efter bara någon minut så går de över till att öppna båda för alla med välkänt kaos.

Ibland lite knepigt att boarda sent om man åker C eftersom economypassagerare ofta slänger in sitt handbagage på businessclasshyllorna utan att personalen säger till. Det kan därför vara mer fyllt på C hyllorna än längre bak.
 

agehall

Medlem
Upplever att prio boarding brukar funka bättre på longhaul än på short haul. Skulle väl gärna se att det funkade bättre även på short haul, det är rätt störande om man hamnar långt bak i kön bara för att upptäcka att det inte finns någon plats kvar för ens handbagage.
 

Hall

Medlem
Igår kväll funkade prioboardning ypperligt på ZRH. Det var en ung schweiziska som skötte priokön och hon lyckades på ett vänligt men bestämt sätt skicka bort dominanta tyska affärsgubbar som satt i economy med FTL status. De skulle naturligtvis argumentera överlägset men det hjälpte inte.
 

A380*G

Medlem
THAI och Singapore Airlines erbjuder priority boarding from sina hubbar.

Däremot Star Alliance Gold får inte priority boarding på Singapore Airlines flygning.

Priority boarding för Suite, First, Business class passagerare samt Singapore Airlines PPS Club medlemmar
Visa bifogad bild 13784
(Foto: Dr. Miles)

Singapore Airlines KrisFlyer Gold och Star Alliance Gold får stå i samma kö som Economy class passagerare.
Visa bifogad bild 13785
(Foto: Dr. Miles)

Sist jag flög SQ från PVG delades vi upp i fyra köer där kö tre var *G. Utmärkt, snabb och effektiv boarding av en fullsatt B777.

Kö 1, SQ PPS och F
Kö 2, SQ C
Kö 3, *G
Kö 4, andra Y pax

Före kö 1 fick barnfamiljer och personer med funktionsnedsättning boarda.
 
Toppen