Senaste nytt

Prioritet vid strejker etc när man reser på bonusbiljetter?

Gus

Medlem
Olika agenter gör på olika sätt, de flesta säger att de inte kan lägga till FQTS eftersom det är en award, men det är fel. Det är FQTV som inte "kan" läggas till.

Vad står FQTS respektive FQTV? Frequent Traveller någonting förstår jag men inte mer.
 

jumbooze

Medlem
Jag lägger alltid in mitt M&M på USDM-bokningar.

Då ska jag genast testa med LOT om jag lyckas med detta. Funkar det på alla bolag jag menar TG/OZ/LH?

Hmm,
jag har misslyckats att få in mitt EBG på min USDM bokning:
Funkade inte med LH #PNR (hittades men ej modifierbar) OZ #PNR TG #PNR på LH's hemsida
Funkade inte med LH #PNR OZ #PNR TG #PNR på LOT's hemsida

Har någon tips på hur ni har gjort detta?
Huaca till USDM tele eller?
 
Last edited:

Senator

Moderator
Generellt är strejker är en knepig historia och beror fran land till land. Jag hade bokat resa med tjejen förra aret fran Zürich till Los Angeles över Frankfurt med Lufthansa. Kabinpersonalen bestämde sig för att strejka. Jag ringde direkt till Swiss som hade hand om alla ombokningar. Där var svaret tydligt, du maste omboka via Miles and More egen hotline. Där fick jag prata med en tomte som sa att jag mkt gärna kan fa tillbaka mina Miles och att det ej fanns nagot annat flyg i min bokningsklass.

Jag har varit med om ett par strejker innan och vet att oftast är bästa sättet att aka till flygplatsen, sagt och gjort, jag okuperade Lufthansadesken i Zürich i över en halvtimme och tillslut fick hon iväg oss pa en flight till Los Angles, bara 8h försening och jag hann med att se Jay Leno dagen efter ;-)

Min erfarenhet är att man tyvärr är lägre prioriterad med en bonusbiljett jämfört med en vanlig biljett. Speciellt om något strular redan innan utresan påbörjats. Är man iväg och det börjar strula vid ett byte tas man nog om hand av systemen på vanligt sätt avseende ev. ombokning.

Det är nog ganska mycket bättre för flygbolaget att försöka få en bonusbiljettresenär att "kliva" av innan resan har börjat. Min erfarenhet är dock att när en "Irregular Operations" (IrrOPS)situation uppstår som t.ex. strejk har jag aldrig blivit erbjuden avbokning som alternativ före eller under resan. Dock har jag alltid redan varit på flygplatsen innan sådant händer.

Jag ser bonusbetalning som en form av betalningsalternativ, och nu har inte jag lusläst alla bolags Ts&Cs, men det skulle förvåna mig om det finns en IrrOPS klausul som reglerar att man har lägre prio vid IrrOPS som t.ex. strejk.
 

A380*G

Medlem
Då ska jag genast testa med LOT om jag lyckas med detta. Funkar det på alla bolag jag menar TG/OZ/LH?

Hmm,
jag har misslyckats att få in mitt EBG på min USDM bokning:
Funkade inte med LH #PNR (hittades men ej modifierbar) OZ #PNR TG #PNR på LH's hemsida
Funkade inte med LH #PNR OZ #PNR TG #PNR på LOT's hemsida

Har någon tips på hur ni har gjort detta?
Huaca till USDM tele eller?

Har lyckats online ett par gånger, men annars gör jag det vid check-in.
 

NotRyan

Medlem
Amadeus-bokning - Själv via LOT eller ring SAS
TG - bokning - Ring Thai Stockholm 08-598 836 00

US - agenter lägger inte in ditt EB-nummer

Mvh
/NotRyan
 

NotRyan

Medlem
Det är alltså Amadeus PNR ni använder på LOT, och det gäller inte TG eller NH-segment. Dessa måste göras hos TG på e-mail el. tel resp. NH manage booking. Logga in på NH med biljettnummer, då endast deras interna PNR gäller där, detta ser du när du loggat in.
 
Toppen