Senaste nytt

Priobaggage kommer sist på Arlanda men inte i resten av världen. Rapportera!

Läste artikeln i arbetet.se och kunde inte låta bli att skratta. Nog för att jag förespråkar en ergonomisk arbetsmiljö men lyfthjälpmedel? Orkar man inte lyfta en resväska som i snitt kanske väger 20-25 kg bör man kanske söka sig till ett annat jobb. Sedan situationen om att PRIO-taggat bagage lastas sist tror jag många gånger beror på den enskildes ovilja att tänka serviceinriktat. Man vill inte, eller kan inte förstå att en priotaggad väska innebär att antingen väskans ägare är en viktig kund för flygbolaget genom att denne flyger mycket (statusmedlem) eller har betalat för en businessbiljett. Missnöjda kunder leder till att man kanske inte väljer bolaget vilket i slutänden kan resultera i att den enskilde anställde förlorar sitt jobb p g a arbetsbrist. Det är lite så man bör tänka när man jobbar inom ett serviceyrke. Att man har ett eget ansvar i att få nöjda kunder. Lastare som VD. Jantelagen tar man av sig när arbetskläderna åker på.
 

MegaFlyer

Medlem
Czech från Prag idag till Terminal 2. Total kaos vid hämtningen, verkar som de har massa väskor som kommit sent och som står spritt i terminalen runt karusellerna. Prio-tag eller inte, väskorna kom bland de sista...
 
J

JPMorgan

Guest
Läste artikeln i arbetet.se och kunde inte låta bli att skratta. Nog för att jag förespråkar en ergonomisk arbetsmiljö men lyfthjälpmedel? Orkar man inte lyfta en resväska som i snitt kanske väger 20-25 kg bör man kanske söka sig till ett annat jobb. Sedan situationen om att PRIO-taggat bagage lastas sist tror jag många gånger beror på den enskildes ovilja att tänka serviceinriktat. Man vill inte, eller kan inte förstå att en priotaggad väska innebär att antingen väskans ägare är en viktig kund för flygbolaget genom att denne flyger mycket (statusmedlem) eller har betalat för en businessbiljett. Missnöjda kunder leder till att man kanske inte väljer bolaget vilket i slutänden kan resultera i att den enskilde anställde förlorar sitt jobb p g a arbetsbrist. Det är lite så man bör tänka när man jobbar inom ett serviceyrke. Att man har ett eget ansvar i att få nöjda kunder. Lastare som VD. Jantelagen tar man av sig när arbetskläderna åker på.

Tycker du tänjer på det rätt långt. Ett hjälpmedel handlar väl inte om att inte orka lyfta en väska. Tråkig attityd.
 

MegaFlyer

Medlem
Alltså det är något med priobagage som är konstigt. Skidor, barnvagnar och annat specialbagage kommer alltid på en speciell plats, i en egen kategori. Något som får mig att bli halvgalen är crew-väskor som ALLTID kommer först, speciellt med KLM och AF.

Varför har då vissa bolag svårt att leverera prio-väskor?!?
 
Läste artikeln i arbetet.se och kunde inte låta bli att skratta. Nog för att jag förespråkar en ergonomisk arbetsmiljö men lyfthjälpmedel? Orkar man inte lyfta en resväska som i snitt kanske väger 20-25 kg bör man kanske söka sig till ett annat jobb.
Vad för typ utav hjälpmedel tror du skulle underlätta lastarnas arbetsmiljö?

Nog skulle jag tro att det lyfts mer än 1 väska per arbetspass och det finns säkert fler moment än att flytta en väska från en vagn till ett lastrum på en AT7 till Visby. Det finns nog både det ena och andra hjälpmedlet, gissningsvis var lastbandet väldigt välkommet när det dök upp.
 

bogard

Ny medlem
Nog skulle jag tro att det lyfts mer än 1 väska per arbetspass och det finns säkert fler moment än att flytta en väska från en vagn till ett lastrum på en AT7 till Visby. Det finns nog både det ena och andra hjälpmedlet, gissningsvis var lastbandet väldigt välkommet när det dök upp.

Ja, typ 600 väskor och uppåt per arbetsdag under sommaren, blir ju några ton! Så visst behövs hjälpmedel även om man orkar lyfta ett antal 25 kg väskor för hand.

Vad gäller sent priobagage så är det knappast så att lastarna (bagagemupparna, som det så trevligt benämndes tidigare) tänker att de ska vänta med att lossa dessa sist på bandet bara för att jävlas. Är nog andra faktorer som har större inverkan.
 

Mike@GOT

Medlem
Läste artikeln i arbetet.se och kunde inte låta bli att skratta. Nog för att jag förespråkar en ergonomisk arbetsmiljö men lyfthjälpmedel? Orkar man inte lyfta en resväska som i snitt kanske väger 20-25 kg bör man kanske söka sig till ett annat jobb.

Jag kunde inte låta bli att skratta när jag läste de två första meningarna i ditt inlägg. Du verkar inte ha någon som helst insyn i hur arbetet är och hur verksamheten bedrivs. De flesta tjejer och killar som arbetar med att lasta bagage i samma företag som jag är rejält vältränade. Dock kan även de vara rätt slut efter att ha lyft 1000 väskor på ett arbetspass, inte bara från bagagebandet till en vagn, utan också från vagn till bandlastare utanför flygplanet och sedan från bandlastaren in i flygplanets lastrum där de behöver göra tunga lyft i allehanda konstiga positioner.

Nä, försök att vara lite mer ödmjuk så kanske du får större förståelse för just den delen av arbetet.
 
Toppen