Senaste nytt

Priobaggage kommer sist på Arlanda men inte i resten av världen. Rapportera!

Senator

Moderator
Mitt HON-taggade bagage kom sist på bandet från Zürich med Swiss. :(
Polare som arbetar som väskryckare på Arlanda sade att de hade instruktioner om att i alla fall vara snabba med HON-taggat bagage.

När jag har haft HON taggar på mina väskor på Arlanda inklusive golfväskor har dessa väntat på mig när jag kom från Gate 10 via ett snabbt toabesök. Med andra ord, det går...

United UA68 är också grymma. Jag har kommit från Gate 19, via passkontroll och ner till väskor som väntar... 3 gånger..

Värsta var Malaysian Airlines där alla i First och affärsklass fick väskorna sist. Ca en timma efter landning.
 

Senator

Moderator
Kanske så det fungerar i Kuala Lumpur?
Jag flög dit med Lufthansa First och min HON taggad väska kom mycket senare än andra väskor.

ja, detta var allt på Arlanda faktisk. Det går med andra ord även på Arlanda att få ut bagage snabbt om någon anstränger sig ;)
 

Dr. Miles

Expert
ja, detta var allt på Arlanda faktisk. Det går med andra ord även på Arlanda att få ut bagage snabbt om någon anstränger sig ;)
Eller inte anstränga alls. Som t ex sommarvikarie verkar att klara jobbet (att ta hand om Priotaggade väskor) medan de som har jobbat länge inte klarar av.

För mig känns det som om bagagelastarna på Arlanda anstränger sig att lasta av Priotaggade väskor sist, inte först.
 
GOT är inte mycket bättre. De verkar strunta fullstänsigr i prioriterat bagage. Nu flyger jag mestadels inrikes men idag kom min väska sist av alla tillsammans med övriga väskor med taggen. Bryr de sig inte för att de är inrikes eller hur funkar de?
 

bnr

Medlem
Mötte en kille ute på krogen, pratade lite och han berättade att han jobbat på Menzies Aviation ute på ARN en gång i tiden (inte mer än några år sedan) med just bagage.
Enligt honom så struntade (sket) de fullständigt i priobagage eftersom flygbolagen inte kravställer/är hårda med det, han nämnde dock att det efterföljs om det är BA (vet inte huruvida detta stämmer eller ej - men det bör BC veta) eftersom de är hårda med att det efterföljs.
 

Jones

Medlem
Åkte ARN-FRA-OPO [Porto] med Lufthansa och OPO-FRA-ARN med Lufhansa/SAS för ett par veckor sedan. Priobagage funkade klockrent i Porto, väskorna kom som nr 1 och 2 på bandet. Barnvagnen marginellt senare och långt före andra vagnar. Väl hemma igen på ARN funkade det inte alls. Lite oväntat har priobagage däremot funkat bra på inrikes ARN T4 de senaste 3-4 gångerna jag åkt med bagage.
 

nota bene

Medlem
Mötte en kille ute på krogen, pratade lite och han berättade att han jobbat på Menzies Aviation ute på ARN en gång i tiden (inte mer än några år sedan) med just bagage.
Enligt honom så struntade (sket) de fullständigt i priobagage eftersom flygbolagen inte kravställer/är hårda med det, han nämnde dock att det efterföljs om det är BA (vet inte huruvida detta stämmer eller ej - men det bör BC veta) eftersom de är hårda med att det efterföljs.
Ytterst sällan det inte fungerar med BA - även Finnair brukar gå bra. Jag tycker T2 generellt brukar fungera med de bolag jag åker därifrån.
 

Dr. Miles

Expert
Ytterst sällan det inte fungerar med BA - även Finnair brukar gå bra. Jag tycker T2 generellt brukar fungera med de bolag jag åker därifrån.
Däremot kan det ta väldigt lång tid innan man får bagaget överhuvudtaget på terminal 2 ibland.
Det tog ca 40 minuter innan första bagaget levererades när jag kom från Helsingfors med Finnair.
 

rvarttinen

Medlem
På Arlanda (T2) tycks de ta evinnerlig tid att få sitt bagage. Några Flygplatser där det tycks fungera är YUL, Montréal, där bagaget kommit så pass snabbt att jag knappt hunnit genom passkontrollen innan väskan fanns att hämtas. Ofta varit så även i SFO, San Francisco. Nu senast på MSY, New Orleans, så kom våra väskor bland de första på bandet.

I våras uppelvde vi nog definitionen av hur prio-taggat bagage torde behandlas; vid ankomsten till MLE, Malé/Maldiverna så tog det en liten stund innan bagaget kom, men när bandet gick igång kom samtliga prio-taggade väskor prydligt staplade bredvid varandra. När så hela raden av väskor me tagg kommit ut så stoppades bandet och vi kunde ta våra väskor från bandet och gå vidare. :)
Passagerare med bagage utan icke prio-tagg fick vänta på nästa omgång ...
 
Toppen