Senaste nytt

Prio boarding vid inrikesresa?

Tjaeng

Medlem
  • Alltid annars. Varför sitta inklämd med alla andra när jag inte behöver? Bättre att vänta tills det inte längre är kö på lastbryggan och sedan bara glida ombord.

Det där är svårare att pricka än vad man skulle förvänta sig. Händer inte sällan att jag blir nervig i loungen, skyndar mig ner till en gate med final call blinkandes som om det vore sista livbåten på Titanic för att sedan hamna längst bak i en kö som sträcker sig från inuti flygplanet ända ut till där ombordstigningsbryggan börjar...
 

Jacob

Medlem
En annan fördel med priority boarding är att man kommer först ombord för att kunna ta snygga kabinfoton till BC.se reportage. :cool:
 

NotRyan

Medlem
Hej!

Mina huvudregler om jag kan bestämma:
Longhaul: Alltid bland de första ombord
Shorthaul med kabinbagage: Alltid först ombord
Shorthaul utan kabinbagage: Antingen först ombord eller glida ombord allra sist, gärna just innan gaten stänger

Jag 'ogillar' att stå i kö när jag inte behöver, därav att bagaget och jacka är i hyllan i samma stund som jag stannar upp i gången i planet, sedan är jag snabbt i stolen, allt för att inte vara stoppkloss för andra.

Mvh
/NotRyan

Mvh
/NotRyan
 
Fordelen jag ser med en prioboarding ar att fa snabb tillgang till hatthyllorna dar jag kan stuva in min kabinvaska. Jag tycker absolut att SAS kan bli battre att prioritera *G och C klass pax genom att infora en separat linje for statuspax.
Riktigt tacksamt var det nar jag haromdagen flog med United mellan Vancouver och Chicago och var bland de forsta att boarda. Planet, en A320 var fullbokad och manga pax som inte valde att checka in sitt handbagage fick ha den under stolen vilket minskar ner pa benytrummet.

Och som sagt, man far oftast onda ogat nar man forsoker 'tranga'sig fram da det ar boarding for C klass pax.
 

Gnopps

Medlem
Jag gillar Deltas system för inrikesflyg. De har två separata köer precis bredvid varandra, tydligt markerade med skyltar. Eftersom köerna är intill varandra kan samma agent ta hand om både och enkelt vinka fram från statuskön när där finns folk och från andra kön när statuskön är tom. Det är enkelt, smidigt och kräver inte fler resurser.
 

Bryant

Medlem
Jag trodde aldrig att jag skulle bli irriterad av en sådan här sak :). Jag är absolut inte irriterad över att jag inte får gå på först, utan att gatepersonalen alltid ropar ut att *A guld och C-klass pax kan stiga på först eller när de vill. För att i nästa sekund när de släppt micken tillåta att alla ska in i planet först och helst på exakt samma sekund. Eftersom SAS struntar i vem som stiger på när så kanske det är dags att sluta ropa ut de förmåner man har med ett guldkort?
 

ulagun

Medlem
Ingen av ersom tagit upp den intressanta situationen då det är väldigt många med Gudlkort och C-biljetter.
Bevittnade detta fenomen på behörigt avstånd i FRA
Snacka om "onda ögon" när ett antal av dessa ansåg sig ha extraordinär rätt att boarda före övriga C- Guld passagerare.
Vi talar här om vuxna resvana människor
 

Agö

Medlem
På Arlanda T5 fick jag imorse frågan av en äldre herre från Kanada om SK inte använde sig av separat boarding för C och *G. Det var fullkomligt kaos runt gaten som vanligt. Det enkla svaret blev: nej, så brukar det sällan/aldrig vara. Har du tur ropar de upp att C och *G får boarda när de själva vill. Vilket givetvis är en omöjlighet i kaoset kring boardingen.
 
Ikväll flög jag med KF från HEL till ARN hem igen. Vid gate var det 2 personer som jobbade och det var tydligt markerat med en kylt; den ena Premium & Gold passagerare och den andra för Economy. De ropade detta också hur det skulle gå till.

Gaten bredvid var det LH som skulle avgå och därifrån hörde jag att först skall C och *G stiga onboard och andra får vänta tills vidare. SEn hörde jag att resten av resenärer var välkomna onboard.

I HEL är det inte SGS utan ISS som sköter nuförtiden ground efter att SAS sålde SGS verksamheten till ISS några år sen. Jag kan säga att under senaste åren har de blivit mycket bättre i HEL att göra boarding rätt, utom gate 12 som har lite trångt placerat i hörnan av T1.
 

Zoogian

Medlem
var med om lustig sak i Tokyo i vintras, det var kö till prioty/C, typ tomt i economy-kön... var väldigt lustigt. :) lågsäsong för turister... fullt i C, 10 pers i M...5 i Y
 
Toppen