Senaste nytt

Prepaid SIM & WiFi utomlands tråd

m10

Medlem
Angående SIM i Kina:
China Unicom pre-paid har (hade?) en trist/kinesisk regel att man måste vänta 48h efter aktivering av datatrafik innan det börjar fungera. Jag brukar be hotellets concierge köpa ett SIM och aktivera det innan min ankomst, men det vore skönt att slippa det iom att dom (Hyatt/Andaz och Swissotel SH iaf) vill ha kreditkortsuppgifter som säkerhet, vilket känns lite vanskligt.

Finns det alternativ till det här? China Mobile är väl precis i tagen att lansera sitt 4G-nät, men har också dom krav på registrering innan aktivering? Använder helst inte global roaming-tjänst från virtuell operatör iom för pricy.
 

Dr. Miles

Expert
Angående SIM i Kina:
China Unicom pre-paid har (hade?) en trist/kinesisk regel att man måste vänta 48h efter aktivering av datatrafik innan det börjar fungera. Jag brukar be hotellets concierge köpa ett SIM och aktivera det innan min ankomst, men det vore skönt att slippa det iom att dom (Hyatt/Andaz och Swissotel SH iaf) vill ha kreditkortsuppgifter som säkerhet, vilket känns lite vanskligt.

Finns det alternativ till det här? China Mobile är väl precis i tagen att lansera sitt 4G-nät, men har också dom krav på registrering innan aktivering? Använder helst inte global roaming-tjänst från virtuell operatör iom för pricy.

Jag har kunnat använda China Unicoms (eller deras andra märke WO) simkort direkt. Enda som krävdes var att ringa någonstans (det räcker att ringa ut, man behöver inte prata).
På det viset aktiverades SIM kortet direkt och jag kunde surfa direkt.

Andra alternativ för dig är att köpa dual number SIM kort i Hong Kong. Många av dem tillåter surfning i Kina för relativt billig penning och med några av dem kan man gå runt Great Firewall.
 

m10

Medlem
Jag har kunnat använda China Unicoms (eller deras andra märke WO) simkort direkt. Enda som krävdes var att ringa någonstans (det räcker att ringa ut, man behöver inte prata).
På det viset aktiverades SIM kortet direkt och jag kunde surfa direkt.

Sweet. Min senaste erfarenhet av att själv aktivera China Unicom är från ~2 år sedan, sedan dess har hotellet fixat det. Bra att det ändrats till det bättre!

Andra alternativ för dig är att köpa dual number SIM kort i Hong Kong. Många av dem tillåter surfning i Kina för relativt billig penning och med några av dem kan man gå runt Great Firewall.

Lägger det på todo-listan inför nästa besök till HK.
 
Verkar som en bra tjänst, men blir ca 8 ggr dyrare än att köpa ett kort på plats med datatrafik som räcker gott och väl. Ingen hiskelig utgift, visserligen. Tack för tips hur som helst!

Min erfarenhet är också att det är en bra bit dyrare med HolidayPhone än att köpa lokalt, men det är väldigt bekvämt att ha med sig SIM-kortet redan när man reser och bara kunna slå på det direkt när man landar med flyget. Dessutom har jag spenderat alldeles för mycket tid lokalt att kladda med SIM-kort på vissa destinationer när saker och ting inte fungerat som de ska, vilket sällan är det man vill göra när man är på plats. Värt att ha i åtanke iaf!
 

Dr. Miles

Expert
Någon som har tips på vilket kort som fungerar bäst i Thailand i Krabi, Lanta, Phi Phi och Lipe.
Tyvärr har jag inte varit de där öarna så kan jag inte ge dig tips om vilka SIM kort fungerar bäst.
Generellt True och AIS har bra täckning i Thailand men som sagt jag har ingen erfarenhet själv från de platserna.
 
Toppen