Prepaid SIM & WiFi utomlands tråd

Diskussion i 'Övrigt' startad av Dr. Miles, 5 December 2011.

1. För att slippa att leta efter lokalt kort på ankomstdagen brukar jag bunkra upp några SIM kort per land och tar med dem under nästa resa.

2. Henry

Henry Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    I Malaysia och Singapore ville de ha en kopia på passet, men det tog bara en minut. I Japan var jag tvungen att ha mitt residence card för att köpa ett prepaid hos Softbank.

3. Hmm, jag undrar om det har ändrats nyligen.
    När jag var i Malaysia för två, tre år sedan fick jag köpa SIM kort på gatan utan pass eller legitimation.

4. lnixon

lnixon Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Precis; det är det jag kör med. Funkar bra, men man kan notera att det verkar handla om *enbart* 3G - jag måste slå av GSM på min telefon för att få genom någon datatrafik.

5. Japan:

b-mobiles Visitor SIM (data only)
    (Man måste beställa innan man åker till Japan. I alla fall om du vill använda direkt efter ankomst.)

1 GB plan
    • Pris: 3.980 JPY (ca 300 SEK)
    • Ingår i priset: upp till 1 GB datamängd under 14 dagar
    • Giltighet: 14 dagar
    • Hastighet: Ner 14 Mbps / Upp 5,7 Mbps (siffrorna är teoretisk max hastighet)
    • Begränsning: utan samtal/SMS/MMS

14 days plan
    • Pris: 3.980 JPY (ca 300 SEK)
    • Ingår i priset: obegränsad datamängd under 14 dagar
    • Giltighet: 14 dagar
    • Hastighet: upp till 300 Kbps
    • Begränsning: utan samtal/SMS/MMS. Det finns också restriktion för användning av Voip och andra streaming tjänst.

Last edited: 1 Januari 2013
  6. Morgan

Morgan Medlem

Låter som en bra deal i Japan! Använde dessa i våras: Japan Cell Phone Rentals JCR, vråldyrt och kändes som att de ville blåsa en (även om leveransen av och själva kortet funkade som det skulle)

7. Ja, vissa SIM kort rental på Tokyo Narita flygplats har datataxa 0,32 JPY per 128 byte = ca 2.620 JPY per MB (ca 200 SEK per MB) inom Japan. :eek:

8. Australien:

Woolworths Global Roaming Travel SIM

SIM kort (både i normal och micro SIM format) kostar 29 AUD (ca 200 SEK) + frakt 15 AUD till Sverige.
    I SIM kortet ingår 10 AUD kredit man kan använda för.

Data roaming kostar:
    • 0,06 AUD (ca 0,41 SEK) per 100 KB i Europa & Turkiet
    • 0,09 AUD (ca 0,62 SEK) per 100 KB hos utvalda operatörer i andra länder, bl a:
      • Australia: Vodafone
      • Brazil: Oi
      • China: China Unicom
      • Egypt: Vodafone
      • Hong Kong: SmarTone
      • India: Vodafone
      • Indonesia: Hutch
      • Japan: DoCoMo
      • Malaysia: Celcom
      • New Zealand: Vodafone
      • Singapore: M1
      • Taiwan: Chungwa
      • USA: T-Mobile
    • 1,15 AUD (ca 6,82 SEK) per 100 KB i andra länder

Skillnaden från Abroadband är att man kan också ringa och skicka/ta emot SMS/MMS.

9. Hong Kong:

CSL

CSL - one2free

300 MB under 30 dagar: 38 HKD
    USSD kod för beställning av tjänsten: *101*833*2#

1 GB under 30 dagar: 88 HKD
    USSD kod för beställning av tjänsten: *101*833*3#

300 MB tjänst är prisvärt om man stannar i Hong Kong några dagar och använder det på mobiltelefon.
    SIM kortet går att köpa på 7-Eleven.

10. Mauricio

Mauricio Medlem

Land:
    Norge Norge
    Min första fråga som dyker upp är om det ens finns nano-sim att köpa till erbjudanden ni visar?

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!