Senaste nytt

Premiumbiljetter- 27% av platserna och 65% av intäkterna på Lufthansa

rvarttinen

Medlem
Intressant! Också; bra at det kommer på pränt att det bästa sättet att konkurrera med är 'Service' (!). Om du inte kan erbjuda samma sak till ett bättre pris, ja då får du bre på med mer service och på så vis öka värdet av din produkt. Tänk om fler företag kunde förstå det?

Jan Carlzon var lite av en legend på sin tid, dels introducerade begreppet 'service' (påverkade inte bara flygbranschen) utan även fick peronalen engagerad. "Riv pyramiderna" är en bra bok om hur ett företag kan lyftas, har kvar mitt exemplar någonstans ... vidare, SAS utnämndes till bästa flygbolag för affärsresernärer under Carlzons tid vid rodret. Tänka er!
Vilket år? Det har jag glömt ...


Kuriosa: mellan 1971 och 1987 flög SAS även B747. Lär ska haft lounge med snurrfåtöljer på övre däck..!..
 
Last edited:

JonW

Medlem
Samtidigt var det ju mycket av Carlzons beslut som lade grunden till SAS problem idag.
En ganska blåögd tro på att europeiska affärsresenärer skulle fortsätta betala fantasipriser även efter alla avregleringar med påföljande LC-carriers var ju inte direkt klockrent...
Inte heller hotellkedjeköpet där man i god 90-talsanda betalade ett svindlande överpris bara för att kunna fullfölja den lysande visionen om en "Fullservicekoncern för affärsfolk".

Förhållandevis nya Norwegian går väl förbi storleksmässigt inom kort.
 

Senator

Moderator
Samtidigt var det ju mycket av Carlzons beslut som lade grunden till SAS problem idag.
En ganska blåögd tro på att europeiska affärsresenärer skulle fortsätta betala fantasipriser även efter alla avregleringar med påföljande LC-carriers var ju inte direkt klockrent...
Inte heller hotellkedjeköpet där man i god 90-talsanda betalade ett svindlande överpris bara för att kunna fullfölja den lysande visionen om en "Fullservicekoncern för affärsfolk".

Förhållandevis nya Norwegian går väl förbi storleksmässigt inom kort.

Det finns jo några andra (viktiga) aspekt också:
Regionalpolitik inom länderna (flyga till avsides norska flygplaster)
Politisk fight mellan länderna
4/3/3 regler (40% svensk, 30% dansk, 30% norsk) personal på alla flighter
Och annat krimskrams som krävdes av stater och fack
 
Last edited:

JonW

Medlem
Helt underbar!
Mest fascinerad blir man över hur språket förändrats över dessa år.
Föreställ er idag ett flygbolag som skulle tala om "Invecklad elektronik", "Specialvätska", "Apparater", "Transitohallen", "Förarkabinen"!!
 

Alf

Medlem
På bondens bild är det en gammal första klass, stolarna var inte bättre där. Maten var destu bättre, sillbord att börja med och snaps. Det var tider. Jag reste mycket mellan CPH -LAX på den tiden och det var tre klasser ända tills linjen lades ner någon gång på 80/90 talet. Flögs ett tag med 747. Man kunde på den tiden SAS flög med 747 flyga med den från ARN - LPA på helgerna och åka deras första klass för några undralappar i tillägg. Jag minns dock inga snurrfåtöljer, första klass längst fram och bar i bubblan på övervåningen. Det var en liten bubbla på de första 747 och inte som på dagens 747-400.
 
Toppen