Senaste nytt

Premiumöl ombord på flyg, i lounger och på flygplatsen (restauranger/barer)

palmen

Moderator
Då vi hamnat en aning off topic i tråden om Pontus in the Air och deras ovilja att ta in craftbeer eller något lite mer smakrikt till loungen så fortsätter vi diskussionen i denna tråd.
Om ni vill läsa hur det hela startade kan ni följa denna länk
Amex lounge på Arlanda (Pontus in the Air) | Sida 129 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Vilka flygbolag erbjuder craftbeer ombord på sina flighter?
SAS:
Öl från mikkeller på burk i alla kabinklasser och "specialöl" på flaska i business på longhaul
British Airways: Speedbird 100 på burk från Brewdog i alla klasser, i First serveras även en flaska vid namn AirCraft som kommer från Brewdog Owerworks.
Finnair: Blåbärs saison från Manu i business.
Cathay Pacific: Tog fram ölen Bettsy som serverades på utvalda linjer i premium-kabinerna.
Singapore AIrlines: På flighter från Nya Zealand har de öl från Garage Project
Brussels Airline: Flertalet olika "smakrika" öl från Belgien i business på longhaul
Amerikanska bolag: Varierar rätt mycket vilken öl de har, men finns "alltid" någon craftbeer ombord att köpa i ekonomi eller inkluderat i premiumkabinerna
Eva Air: Jasmin Tea Ale från Taihu Brewing


Vilka lounger erbjuder craftbeer i sitt sortiment?
Cathay Pacific First lounger i Hong Kong:
Serverar Bettsy, samma som ombord
Star Alliance Lounge LAX: Finns fyra tappar med lokal craftbeer, man kan även få en beerflight.
Finnair Platinum Wing: Blåbärs saison, samma som ombord.
Amex Centurion SFO: Ett antal tappar med lokal craftbeer
Amerikanske lounger: Brukar ofta finnas någon craftbeer att välja, ibland från utbudet som kostar några dollar.
British Airways lounger: Speedbird 100 samt några engelska ale
British AIrways lounge JFK: Finns en bar för självservering från Brewdog och ett antal av Brewdogs öl på fat och burk.


Restauranger och barer på flygplatser som erbjuder bra craftbeer
  • De flesta barer/restauranger i USA erbjuder bra crafteer.
  • Mikkeller CPH: egen bar med öl som de gör själva samt öl från deras "vänner"
Vet att denna lista är långt ifrån komplett men hittar ni någon ställe som är väl värt att besöka för dess öl får ni gärna tipsa i tråden, alternativt bara diskutera det faktum att öl är väldigt åsidosatt, framförallt ombor dpå flygen.
Kom ihåg att detta är ett forum för frekvent resande, dvs vi ska inte diskutera vilken öl som är godast eller vilka smaker som är bäst osv, det passar diverse ölforum mycket bättre till.
 

palmen

Moderator
Topp :) Vilket bolag/lounge har bäst öl enl. er?
Ärligt så skulle jag säga att SAS står i en klass för sig när det kommer till variation och utbud då de erbjuder flera olika alternativ och roterar och testar nytt några gånger per år. Att dessutom våga servera väldigt speciell öl som enbart ett fåtal kanske uppskattar visar enligt mig att man vågar göra det lilla extra, det som folk "skirver hem om". Mina amerikanska vänner som fått lite öl från business (när de rest ekonomi/plus) har varit helt lyriska över att sådan öl kan serveras ombord på flygplan. En sådan liten sak som att besättningen även sett till att de fått riktiga glas istället för plastglas när de testar ölen är en liten detalj som gör så mycket (jag kan ha haft ett litet finger med i det hela att det inte blev plast plast).

British Airways är up and coming enligt mig, deras Speedbird 100 är ritkigt bra tycker jag och ölen i First var bland det bästa jag druckit i "experimentiell IPA-väg". Var helt perfekt ombord även om jag troligtvis inte hade rankat den lika högt på marken i jämförelse med andra riktigt bra IPA. Men tillfället gör mycket för ölen.

Cathay Pacific har gjort ett halvhjärtat försök, gillar initiativet men de skulle rullat ut det på alla flighter och i alla klasser enligt mig.

Finnair har börjat bra tycker jag, ingen superkul öl men gillar hur de verkligen satsar på det lokala med blåbär, och den ölen funkar riktigt bra i bastun i loungen också.

De Amerikanska bolagen har ju en ölkultur som sträcker sig över 20 år tillbaka i landet och alla erbjuder bra alternativ ombord. Må så vara att det är från de riktigt stora bryggerierna men jag tycker att Goose Island IPA, Lagunitas IPA mm är riktigt bra öl som inte behöver skämmas för sig, ävem om jag normalt sätt inte köper dessa.
 

zippan

Medlem
Mikkeller på CPH. Självklara valet efter eventuellt besök för vad de kallar mat i SAS guld.

Kul tråd. Mer bra öl åt folket.
 

palmen

Moderator
Mikkeller på CPH. Självklara valet efter eventuellt besök för vad de kallar mat i SAS guld.

Kul tråd. Mer bra öl åt folket.
Den går även under namnet "Mikkeller loungen", mås så vara att man får betala för allt men det har jag inga problem med. Har i stort sätt slutat gå till SAS loungen till förmån för Mikkeller loungen numera.
 

Myllys35

Medlem
Den går även under namnet "Mikkeller loungen", mås så vara att man får betala för allt men det har jag inga problem med. Har i stort sätt slutat gå till SAS loungen till förmån för Mikkeller loungen numera.

Det är en fördel med CPH, dessutom kul att man kan köpa med sig. Lika bra klass på ölen som SAS håller i luften, lika dålig håller de tyvärr på marken :)
 

palmen

Moderator
Det är en fördel med CPH, dessutom kul att man kan köpa med sig. Lika bra klass på ölen som SAS håller i luften, lika dålig håller de tyvärr på marken :)
Det händer ju dock att det blir gästspel av WPS-ölen i loungen i Köpenhamn, var väl ett tag sedan sist så risk att lagret är slut nu.

Appropå att köpa me dsig öl så var det väl ett bryggeri som tappade crowlers i Austin när det var "några styken" som åkte dit på MR med SAS?
 

rvarttinen

Medlem
Hade en transfer på BRU för några år sedan och passade på att spendera lite tid i en av PP-loungerna då. De hade en rätt så intressant ölkyl då. Vet inte hur det är numera.
I våras, april, så fick jag tillfälle att spendera lite tid i AF:s lounge på SFO, ölkylen hade en del bra lokala sorter (kanske bör anses vara rätt standard numera?), exempelvis Anchor Steam och några till... har en bild någonstans, kommer kanske senare. AF är ju inte kända för sitt utbud av öl, snarare champagne då... :)
 
Last edited:

mika

Medlem
Även EVA Air försöker. Det konstigaste ölet jag har fätt omboard måste vara Jasmin Tea Ale från Taihu Brewing (lokal mikrobryggeri från Taiwan). Kan inte säga att jag gillade den, men full poäng för iden.
eva.jpg.JPG
 
Toppen