Premiärtur för SJs nya snabbtåg SJ 3000

Diskussion i 'SJ & SJ Prio' startad av Jacob, 2 Februari 2012.

  1. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    1klass på dubbeldäckaren kommer bara[alltid] till sin rätt på de överfulla morgonavgångarna Västerås/Eskilstuna–Stockholm. Då man faktiskt är hyfsat garanterad att ha en sittplats, när andra resenärer står i gångarna och sitter i trapporna. De flesta som åker 1klass på Dubbeldäckaren åker på pendlarkort som bara kostar 300kr mer än motsvarande för 2kl(vilket nog är skälet till den obefintliga differentieringen mellan klasserna). Helt klart värt om man pendlar, då kortet dessutom ger tillgång till SJ Lounge.
     
  2. henrik l

    henrik l Medlem

    Ort:
    KVB
    Land:
    Sverige Sverige
    Intressant att se när 1:a kl på dubbeldäckaren ger ett mervärde och inte. I fallet du nämner har ju 1:a kl ett glasklart mervärde. Tar jag den från Skövde till Gbg är kaffepolletten mervärdet. Från Gbg/Sthlm tillkommer loungen. Låter som att man måste vara en "medveten resenär" för att veta när man ska använda 1:a kl på dubbeldäckaren:)
     
    1 person likes this.
  3. twiggs

    twiggs Medlem

    På vissa turer är det "jääätemånga" resenärer på dubbeldäckaren mellan åtminstone Vårgårda och Göteborg. Till Skövde har jag aldrig åkt med dubbeldäckaren, då det på den sträckan är SJ 2000 som gäller för min del, men för mig hade 1 klass haft ett mervärde ändå även om det bara var fullsmockat till Vårgårda.

    Det som många resenärer uppskattar med 1 klass är att det i regel inte förekommer så mycket barnstim och spring i vagnarna. Internet på SJ 2000/3000 och dubbeldäckaren. Tidning på InterCity och SJ 2000/3000. Kaffe på alla tåg med fungerande servering. Betyder massor för egen del. Fast som i X 2000:s barndom blir det givetvis inte. Då var det klass på tågåkandet!
     
    1 person likes this.
  4. Jacob

    Jacob Medlem

  5. Jacob

    Jacob Medlem

    Och här finns lite bilder från invigningen från igår måndag:

    Bildspel: Här börjar SJ 3000 sin första resa. | SvD

    Även Aftonbladet har testat nya tåget och säger så här:

    SJ 3000

    -Marschfart 200 kilometer i timmen på adekvata bansträckor. Det lutar inte i kurvorna – en befrielse för alla spybenägna.
    -245 passagerare per tåg (20 är beställda, fyra har redan börjat rulla).
    -Bättre utrymmen för ben och bagage än tidigare.
    -Snitsig bistro av italiensk typ. Stjärnkocken Leif Mannerström har komponerat maträtterna i första klass.
    -Bra handikapplatser. Lättmanövrerade rullstolslyftar.
    -Många bildskärmar med diverse nödvändig och onödig info.
    -Eluttag vid alla platser.
    -Snabbt trådlöst nätverk.
    -300 filmer i hyrfilmsbiblioteket.
    -Håller tidtabellen – åtminstone dag ett.


    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14328856.ab
     
  6. Homer

    Homer Medlem

    X3000 är ett snabbt tåg, men det är verkligen inget höghastighetståg, och det kommer inte att bli några sådana heller

    Sverige stoppar norska snabbtåg - Ekot | Sveriges Radio
    Norge vill ha höghastighetståg till Europa, men Sverige stoppar planerna.
    Svenskarna vill inte bygga om spåren för att klara toppfarten på 330 kilometer i timmen.


    I Europa är det fransmännen som är föregångare, de har ju tom TGV godståg
     
  7. Alf

    Alf Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Prövade idag 1kl på X3000 från Stockholm till Norrköping. Jämförelse mot X2000
    - tar ca 15 min längre tid än X2000 på samma sträcka
    - kom upp i högst 175 km/tim, låg mest runt 150 km/tim
    - säten i 1 kl 2+2, smalare än X2000
    - obekväma stolar, stenhårda
    - bra benutrymme samma som X2000
    - ryckig och obekväm gång i och med att vagnen inte lutas och skramligt i svängarna
    - ljus och trevlig inredning
    - inget underhållningssystem eller Wifi fungerade
    - höll som vanligt inte tiden, 20 min sent pga signalfel i Älvsjö

    En mycket sämre produkt än X2000 och definitivt inte värd pengarna för 1kl biljett. Gratis kaffe får man även i 2 kl om man har det högre Prio kortet. Tur vi bara har en tur om dagen mellan Nrk och Sth med X3000, resten är X2000 om man inte vill välja budgetvarianten dubbeldäckaren. Köp då ingen 1 kl biljett då det är samma usla benutrymme där som i 2 kl.
     
  8. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Hur kan man göra någonting sämre? X2000 i 1 kl är ju riktigt bra. Var du inne i bistron?
     
  9. Alf

    Alf Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det är ju min åsikt att 1 kl i X3000 är en sämre produkt än X2000 i 1 kl. Jag upplevde deras 1kl som mycket trängre än i X2000. SJ tycker säkert att deras produkt är bättre men jag kommer att försöka hålla mej till X2000 om jag åker 1 kl. I 2 klass såg det inte ut att vara någon märkbar skillnad fast den ryckiga och obekväma gången är ju samma i hela tåget eftersom vagnarna inte lutar och då blir ju hastigheten lägre.
    Jag var inte i bistron, det är ju en del av vitsen med 1 kl att slippa gå dit utan istället bli serverad på sin plats.
     
  10. flierman

    flierman Medlem

    Ort:
    OSD
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag ska göra en liten trip-report på SJ3000 då jag ska åka över jul, blir djur-vagn men ska bli spännande ändå :)
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×