Senaste nytt

Premiärtur för SJs nya snabbtåg SJ 3000

Tanken med 3000 är ju att det accelererar snabbare än X2k och kan då köra snabbt på linjer där X2k inte är helt optimalt. Sen verkar ju fortfarande X2000 ha en högre komfortnivå gentemot nya 3000.

När skall SJ lära sig av Tyskland (DB) när det gäller att köra tåg?
 

Dr. Miles

Expert
Tyskland? Det är väl Schweiz som borde vara förebilden?

Helst inte Indonesiska tåg som förebild i alla fall...

article-1326834768492-0F7F411600000578-747608_636x342.jpg

(Källa: AP)
 

Paby

Medlem
Jag har förstått att problemet ligger inte på själva tåget utan banor.
Finns det dubbla spår hela vägen mellan Stockholm - Göeteborg och mellan Stockholm -Malmö?

Det är en kombination av tåget och banorna som gör att 3000 inte ska trafikera Göteborg och Malmö. 3000 har till skillnad från X2 inte korglutning så att vagnarna kan lutas i kurvorna. Både banorna till Göteborg och Malmö har delar som är så kurviga att 3000 skulle behöva hålla lägre hastighet där medan X2 kan köra full fart hela vägen med sina lutande vagnar.

Mot Sundsvall t.ex. är stoppen täta vilket gynnar 3000 med sin snabbare acceleration (tack vare drivande hjul i alla vagnar och inte bara i "lok" som X2 har) och tillsammans med banprofilen (kurvor, banvallens lutning etc) är 3000 en bättre fit där.
 

Paby

Medlem
Det är väl Schweiz som borde vara förebilden?

Håller med! Schweizarna är ju så sköna som låter sekundvisarna på klockorna göra ett kort uppehåll på helminutsslag för att det bara är tågdörrarna som ska röra sig på avgångstid. Två sekunder senare ska både tåg och sekundvisare börja röra sig. :cool:
 

pst

Medlem
3000 är ju egentligen en en utvecklad Regina-variant som klarat vintrar rätt bra i Bergslagen de senaste åren, iaf bättre än Öresundstågen och dubbeldäckarna.

Det som förvånar mig är att säteskonfigurationen är 2+2 i både 1 och 2 klass. Vad finns det då för skäl att köpa biljett i 1 klass, halvdant internet + kaffe?
 

twiggs

Medlem
Det som förvånar mig är att säteskonfigurationen är 2+2 i både 1 och 2 klass. Vad finns det då för skäl att köpa biljett i 1 klass, halvdant internet + kaffe?

Det är något bredare säte i 1 klass. Jag har hört siffror som säger att det kan handla om fem centimeter mer. Även benutrymmet är någon centimeter bättre. Frukost, möjlighet till att få lunch/middag serverad vid sittplatsen, kostnadsfritt Internet, kaffe/te, frukt och vatten precis som på SJ 2000. Räcker alldeles utmärkt som en 1 klass tycker jag. På dubbeldäckaren så är det inget skillnad alls, men ändå så brukar 1 klass vara "befolkat", vilket tyder på att människor betalar för det ändå.
 

henrik l

Medlem
På dubbeldäckaren så är det inget skillnad alls, men ändå så brukar 1 klass vara "befolkat", vilket tyder på att människor betalar för det ändå.

Enligt hörsägen ska en gratis pollett till kaffeautomaten ingå. Ett intressant sätt att differentiera produkterna i så fall.
 
Toppen