Senaste nytt

Preclearance på Arlanda?

Alf

Medlem
Jag tyckte inte att immigration var jobbig före 2001, fast då hade jag arbetsvisum och kom in rätt enkelt. Det krångliga var här hemma i Sverige med visumansökan.

Jag har också i alla år rest på arbetsvisum till USA men köerna var ju lika långa för oss som hade visum. Jag minns inte heller att visumansökan var särskilt jobbig, ett intyg från arbetsgivaren och så upp till ambassaden och så var det klart. Lyckas man få till preclearance på Arlanda är det guld värt. Det har alltid varit ett lotteri i USA med hur lång tid immigration skall ta, blir det 10 min eller 2 timmar. Detta är himla frustrerande speciellt vid byte av flyg.
 

FFS

Medlem
Jag har också i alla år rest på arbetsvisum till USA men köerna var ju lika långa för oss som hade visum. Jag minns inte heller att visumansökan var särskilt jobbig, ett intyg från arbetsgivaren och så upp till ambassaden och så var det klart. Lyckas man få till preclearance på Arlanda är det guld värt. Det har alltid varit ett lotteri i USA med hur lång tid immigration skall ta, blir det 10 min eller 2 timmar. Detta är himla frustrerande speciellt vid byte av flyg.
Du har haft fel jobbvisa. Jobbar du statligt får du A-klass visa och då är det ingen lång kö Däremot är ansökningen bra mycket mer än bara ett intyg
 

Alf

Medlem
Du har haft fel jobbvisa. Jobbar du statligt får du A-klass visa och då är det ingen lång kö Däremot är ansökningen bra mycket mer än bara ett intyg

Jag tror det hette B1 Visa och det avsåg statlig tjänst inom Försvarsmakten. Jag har aldrig sett någon gräddfil för visum på någon flygplats i USA utan det har varit samma kö som vanliga dödliga.
 

FFS

Medlem
Jag tror det hette B1 Visa och det avsåg statlig tjänst inom Försvarsmakten. Jag har aldrig sett någon gräddfil för visum på någon flygplats i USA utan det har varit samma kö som vanliga dödliga.
Från Wikipedia: " A visas are issued to "representatives of a foreign government traveling to the United States to engage in official activities for that government.""

B-visa gäller inte om en annan stat sponsrar resan som jag förstått det.
 

Alf

Medlem
Från Wikipedia: " A visas are issued to "representatives of a foreign government traveling to the United States to engage in official activities for that government.""

B-visa gäller inte om en annan stat sponsrar resan som jag förstått det.

Nu var det 10 år sedan visa skaffades sidta gången fast det gällde tills passet gick ut. Eftersom det var arbetsgivaren som skaffade visa åt mej utgår jag från att dom gjorde rätt efter som det var i samråd med militära myndigheter i USA. Några sponsrade resor gör man inte som statsanställd, det kallas muta. Tyvärr har jag inte de gamla passen kvar så jag kan kolla. Men strunt samma det är överspelat nu. Preclearance på Arlanda blir bra hursomhelst, det kommer alla resenärer till nytta.
 

FFS

Medlem
Nu var det 10 år sedan visa skaffades sidta gången fast det gällde tills passet gick ut. Eftersom det var arbetsgivaren som skaffade visa åt mej utgår jag från att dom gjorde rätt efter som det var i samråd med militära myndigheter i USA. Några sponsrade resor gör man inte som statsanställd, det kallas muta. Tyvärr har jag inte de gamla passen kvar så jag kan kolla. Men strunt samma det är överspelat nu. Preclearance på Arlanda blir bra hursomhelst, det kommer alla resenärer till nytta.
Sponsrad, som i att svenska staten betalar resan... inte muta.

Då har vi helt enkelt haft olika visa-typer. Reglerna kan ju säkert ha ändrats.

Trevlig kväll!
 
Från Wikipedia: " A visas are issued to "representatives of a foreign government traveling to the United States to engage in official activities for that government.""

B-visa gäller inte om en annan stat sponsrar resan som jag förstått det.

Jag har också jobbat i Försvarsmakten, och jag fick ett A2-visum (dubbelkollade precis mitt gamla pass).
Min uppfattning är att A1 är diplomatvisum, och A2 är för övriga statsanställda som är på officiellt besök för att arbeta.

Hur som helst är det en angenäm inreseprocedur. "Welcome Sir, thank you Sir..." ;)

EDIT: Hittade följande länk
Diplomat & Foreign Government Official Visa
 
  • Gilla
Reactions: FFS

NyfikenGrau

Medlem
Innebär alltså detta per definition att man kommer kunna flyga t.ex. ARN-EWR-DEN utan att behöva göra någonting alls mer än byta plan på EWR och hämta ut bagaget i DEN, eller är jag för optimistisk nu?
 

Kimmen00

Medlem
A2-visa som statligt anställda oftast har när de är på officiellt besök/jobba/mässa etc i USA gör att man kan gå i "visum-kön" . Alla flygplatser har dock inte speciella lines för det men ORD, EWR och IAD har sådana separata filer då jag gått i dessa runt 50 ggr själv. Har flygplatsen inte military/diplomat line får man säga till ngn av alla tsa-folk som dräller runt vid köerna och snabbt blir man inlotsad i usa-kön.
 
  • Gilla
Reactions: FFS
Toppen