Senaste nytt

Preclearance på Arlanda?

Nemo

Medlem
Nu har jag ingen aning om vad Janne C föreslog, men med tanke på vad tråden handlar om så lär det ju vara att man skulle sköta US immigrations redan på Arlanda. Även innan 11 september var ju hela passkontrollen etc jobbig. Så vad 11 september har med detta att göra förstår inte jag. :)
Jag tyckte inte att immigration var jobbig före 2001, fast då hade jag arbetsvisum och kom in rätt enkelt. Det krångliga var här hemma i Sverige med visumansökan.
 

Homer

Medlem
"Swedavia bedömer att byggprocessen, efter ett eventuellt godkännande, uppgår till omkring två år."

Var tror ni att det skulle hamna på Arlanda rent fysiskt? Rimligen måste det vara någonstans på T5.
Hur ser det ut i Shannon? Är det ett speciellt område med gate/gater som inte används av några andra flyg?


Tar plats för baggaget ska ju också clearas...



en.si.2011.0009.0002.jpg


en.si.2011.0009.0003.jpg


S.I. No. 9/2011 - Preclearance Area (Dublin Airport) Regulations 2011.
 

speedwing

Medlem
Jag förstår inte. Den hårda inrikeskontrollen till USA infördes efter 2001, dvs mindre än 14 år sedan. Menar du att Mr SAS förutsåg 11 sept?
Om du menar inresekontrollen (med tillhörande köer och väntetider) i USA så tyckte många att den var jobbig redan före 9/11. Detta var ett av skälen till att SAS lämnade JFK till förmån för Newark (där detta funkade bättre pga samarbetet med Continental). SAS la ner mycket tid och pengar på att förenkla just för USA-resenärerna men Janne blev ju utsparkad innan det blev klart...

Janne hittade på mycket annat som var bra för kunderna t ex: hotellintegrationen med bagageincheckning redan på hotellet, integration av transport hotell-flyg etc etc. Han försökte också få flygtillverkarna att kraftigt öka kapaciteten för ombordstigning genom helt nya konstruktioner. Synd att han inte fick tillfälle att jobba vidare och förverkliga detta.
 

AABack2ARN

Medlem
@Dr. Miles : jag förstår inte riktigt hur man skall läsa den där mct-tabellen? Vad ör i praktiken MCT för flyg till USA?

Sedan skall man komma ihåg att Dublin är en stor flygplats i detta avseende. Jag tror inte att Arlanda får så många kontrollanter som kan jobba parallellt vilket ju ökar tiden det tar att slussa igenom ett plan.
 

johhenrik

Medlem
Jag tyckte inte att immigration var jobbig före 2001, fast då hade jag arbetsvisum och kom in rätt enkelt. Det krångliga var här hemma i Sverige med visumansökan.
Heh, jag har inget minne av visumansökningar till USA. Jag reste första ggn 1995 om jag minns rätt. Minns också en jobbig immigration samt att polaren blev inloggad på förhör för de tyckte han verkade skum. :)
 
Ingen uppgift om hur mycket det kommer att kosta. Kan inte vara billigt att betala för en antagligen rätt rejäl grupp av utstationerade amerikanska federala tjänstemän. Har alltid haft känslan att det har varit stötestenen för att inte fler har hängt på Irland med det här.
 
Heh, jag har inget minne av visumansökningar till USA. Jag reste första ggn 1995 om jag minns rätt. Minns också en jobbig immigration samt att polaren blev inloggad på förhör för de tyckte han verkade skum. :)

Jänkarnas Visa Waiver Program (som amerikanska staten brukar ge sken av att vara ett multilateralt avtal, när det i själva verket är något som USA ensidigt har hittat på) startade i oktober 1988 för brittiska medborgare. Svenska medborgare omfattades från och med oktober 1989 och danska och norska från 1991.

Visa Waiver Program - Wikipedia, the free encyclopedia
 

Henrico

Medlem
Samtidigt så tog det mig 4.5 minut (ja, jag klockade) från att jag stod i kön på ORD tills jag hade fått väskan och checkat om den förra veckan - så länge man inte är förstagångs-ESTA tycker jag det är ruskigt smidigt nuförtiden när man får gå i maskinerna och skanna passet själv.
 

fcx

Medlem
Samtidigt så tog det mig 4.5 minut (ja, jag klockade) från att jag stod i kön på ORD tills jag hade fått väskan och checkat om den förra veckan - så länge man inte är förstagångs-ESTA tycker jag det är ruskigt smidigt nuförtiden när man får gå i maskinerna och skanna passet själv.

Jepp. Ibland.

Eller 45 minuter i en förvånansvärt kort kö på IAD där maskinerna inte fick användas av ESTA-användare. Följt av 30 minuter kö till två (!) tullare för att få komma ut ur bagagehallen. Det är oförutsägbarheten som är problemet.
 

Xilan

Medlem
Ingen uppgift om hur mycket det kommer att kosta. Kan inte vara billigt att betala för en antagligen rätt rejäl grupp av utstationerade amerikanska federala tjänstemän. Har alltid haft känslan att det har varit stötestenen för att inte fler har hängt på Irland med det här.

Du har antagligen rätt i att det inte är billigt. Samtidigt måste Arlanda hitta på någonting för att skaffa sig konkurrensfördelar gentemot konkurrenterna. Jag tycker personligen att detta är intressant och ett smart drag av Swedavia om de nu lyckas ro det i land. Sedan återstår det att se om det de facto blir en sådan avgörande anledning för skandinaver, balter, tyskar och polacker att åka via Arlanda istället för någon annan hub. Det är hur som helst säkert inte aktuellt än på ca 3 år.
 
Toppen