Senaste nytt

Preclearance på Arlanda?

Jag har inte lyckats lista ut varför det där Xet kommer ut, det verkar i.a.f som att det är lite "hemligt" kring den exakta algoritmen bakom. I vissa fall misstänker jag att det beror på att automaten inte är nöjd med scanningen av ett eller annat skäl och då (tillsammans med diverse andra faktorer) bestämmer sig för ett X.

Det vore bättre med den kanadensiska modellen där X inte finns utan automaten skriver ut ett kvitto som summerar det som matats in i appen och sedan får agenten som tittar på dessa kvitton bedöma om det finns skäl till att gå till något av kontrollbåsen eller ej.

Alternativet är att vara lite tydligare med vad som ger X så man kan vidta åtgärder som underlättar.

Jag är av den uppfattningen att har man automater och det finns vissa "krav" för dessa är det bra om dessa framgår så man vet huruvida man kan använda den eller om man måste köra den gamla vanliga proceduren. Något jag noterat är att X inte innebär att man får en massa frågor (det är alltså inte så att det innebär att det är något lurt och att det är secondary inspection som väntar) utan snarare att någonting gör att man får gå till kontrollbåset och ta foto samt lämna fingeravtryck där (utan att agenten ställer kontrollfrågor som skulle antyda att det är något speciellt som flaggar).

Kanada fick till det bra med sin app och automat.
 

Hachans

Medlem
Jag har inte lyckats lista ut varför det där Xet kommer ut, det verkar i.a.f som att det är lite "hemligt" kring den exakta algoritmen bakom. I vissa fall misstänker jag att det beror på att automaten inte är nöjd med scanningen av ett eller annat skäl och då (tillsammans med diverse andra faktorer) bestämmer sig för ett X.

Det vore bättre med den kanadensiska modellen där X inte finns utan automaten skriver ut ett kvitto som summerar det som matats in i appen och sedan får agenten som tittar på dessa kvitton bedöma om det finns skäl till att gå till något av kontrollbåsen eller ej.

Alternativet är att vara lite tydligare med vad som ger X så man kan vidta åtgärder som underlättar.

Jag är av den uppfattningen att har man automater och det finns vissa "krav" för dessa är det bra om dessa framgår så man vet huruvida man kan använda den eller om man måste köra den gamla vanliga proceduren. Något jag noterat är att X inte innebär att man får en massa frågor (det är alltså inte så att det innebär att det är något lurt och att det är secondary inspection som väntar) utan snarare att någonting gör att man får gå till kontrollbåset och ta foto samt lämna fingeravtryck där (utan att agenten ställer kontrollfrågor som skulle antyda att det är något speciellt som flaggar).

Kanada fick till det bra med sin app och automat.


Grejen med x:et är just att det inte ska gå att förutse när du får det. Vissa grejer går att lista ut, om inte passet gått att läsa av helt, du inte matchar din bild osv.

Men i övrigt så är det höljt i mörker. Slumpen kan vara inblandad, du kanske har ett namn som matchar en no-fly list. Någon har i kamerorna sett att du beter dig nervöst och skickar manuellt stopp till maskinen som ger dig ett kryss. Och så ska det vara tycker jag, det ska inte gå med 100% sannolikhet att förutse ifall du kommer igenom maskinen eller ej.
 

Hachans

Medlem
Fingeravtrycksläsaren känner av hög puls och handsvett... E t c. E t c.
Är meningen att det ska vara oförutsägbart

Den har dock lärt sig att ett av mina fingeravtryck på höger hand sällan går att läsa av (pga sprickor i huden) så den frågar konsekvent efter vänster hand... :)
 
Jag tror att det där med fingeravtrycksläsaren kan stämma i mitt fall för maskinen brukar ha lite svårt att läsa av dem, har märkt det också i den vanliga kontrollen att det händer att jag får göra ett extra försök innan systemet känner av det.
 

anjak

Medlem
Ang. "X:et" på utspottade formuläret från "Immigrationsautomaten" vid ankomst. Ifall en svensk, tex, som har ESTA och passet har mindre giltighetstid än 6 månader, så blir det ett "X"...
Senast jag var i Los Angeles så fick jag X gjorde då om hela proceduren och då var det helt plötsligt inga problem. Så kan vara en idé att testa en andra gång.
 

STO-ARN

Medlem
Nej det verkar tyvärr vara lagt i malpåse. Mycket tråkigt. Hade sett fram emot det.
Tycks som projektet "Preclearance USA", på ARN, gått i stå...En hel del projektpengar har ju lagts på detta. Vet ej hur mycket som hann byggas om, på terminal 5 och dess F-pir, för detta...? Norwegian antydde för några år sedan, att med kommande Preclearance från ARN till USA, så kunde det bli uppåt 10 nya flyglinjer. Därefter har det varit tyst från DY...
 
Toppen