Senaste nytt

Praktisk fundering: Hyrbil i Schweiz

MsTt

Ny medlem
Kuriosa så har Norge en ganska intressant liknande policy: det är olagligt för en norsk medborgare med folkbokföring i Norge att köra ett fordon med utländsk registrering i Norge.

Det gäller inte bara norska medborgare utan alla som är folkbokförda i Norge. Detta är en vanlig men sur överraskning för många svenskar som flyttar till Norge. Tror dock att man gör undantag för hyrbilar
 

Ricci

Medlem
Jag bumpar denna tråd då det finns en intressant utveckling. Skulle precis boka en bil med pågående Avis-kampanj där vi skall hämta bilen på Zurich-Kloten och köra till Bodensee. Vi skall bo i Konstanz som är i Tyskland. Fick upp följande meddelande:

Visa bifogad bild 78620

Jag tror det är tyskarna som ligger bakom detta. Det har varit ett problem för Tyskland med tyska skattebetalare som har pengar och andra tillgångar i Schweiz. Kuriosa så har Norge en ganska intressant liknande policy: det är olagligt för en norsk medborgare med folkbokföring i Norge att köra ett fordon med utländsk registrering i Norge.

I alla fall: jag ringde Avis på Kloten och de har ett antal bilar med EU-plåtar. Men vid mindre uthyrningsställen har man kanske inte detta och informerar inte om detta proaktiv. Så kolla detta om no åker ut från Schweiz.
Bumpar denna tråd lite.

Det blir mer aktuellt nu för mig att nu i mitten på juli att ta mig till Friederichshafen.
CPH-ZRH och sedan hyrbil till Friederichshafen verkar vara bästa alternativet.
Men hur beställer man en hyrbil på ZRH med EU-skylt på sig?
 

Resenären

Medlem
Men hur beställer man en hyrbil på ZRH med EU-skylt på sig?
Tror inte det är möjligt och det behövs inte heller. Med reservation för hur situationen är efter/under pandemin, så har det gått utmärkt att hyra bil Zürich och sedan köra till både Tyskland, Frankrike,Österrike och Italien. Dock det senare med undantag för ”exklusiva” bilar.
 

anjak

Medlem
Tror inte det är möjligt och det behövs inte heller. Med reservation för hur situationen är efter/under pandemin, så har det gått utmärkt att hyra bil Zürich och sedan köra till både Tyskland, Frankrike,Österrike och Italien. Dock det senare med undantag för ”exklusiva” bilar.
Att det går att köra över gränsen är det nog ingen som tvivlar på, problemet är väl att det fortfarande är olagligt. Så blir du påkommen står du i bästa fall med böter och i värsta fall med en beslagtagen bil som blir svår att lämna tillbaka. Så bästa är nog att uppge vid bokningen att man ska köra över till EU och då få en EU registrerad bil.
 

Palazzi

Medlem
Jag skulle skriva/ringa till hyrbilsfirman @Ricci . Detta blev ett problem även i gamla exklaven Campione d'Italia när de återgick till Italiensk styrning förra året. Deras Schweiz-registrerade bilar helt plötsligt blev olagliga att parkera på sin egen gata (i geografiska Schweiz).

De flesta hyrbilsfirmor erbjuder EU-skylt om man frågar, och ganska säkert alla på Zürich flygplats. Hiring and driving a car in another EU country - Your Europe

Alternativt så kan du ta bilen till Romanshof och 40min färja till slutdestinationen, för att minimera tid på kommunala transportmedel (bussen tar väl ett tag).
 

chazzie

Medlem
Jag hyrde, förvisso i Tyskland, men behövde bara ange vilka länder jag skulle köra i (Tyskland, Österrike, Liechtenstein, Schweiz) så var det bara att brumma på, bilen var dock så klart registrerad i Tyskland så jag vet inte om det är applicerbart här.
 
Toppen