Senaste nytt

Posta din longhaulservicehastighet!

Canadien

Medlem
Det har varit på tapeten hur långsamt det ibland går att få sin lunch/middag serverad på långflygningar när man helst av allt bara vill få det överstökat och jobba/sova. Därför startar jag denna tråd där både highlights och lowlights kan få yttras. Jag är medveten om att många ser (första) måltiden ombord som ett sätt att varva ned i lugn och ro, dricka gott, äta smått och gärna spenderar timmar inklämda bakom matbordet/brickan. Så här är en möjlighet för alla att sprida kunskap kring hur kvickt/följsamt/avslappnat serveringen går på era flygningar.

Min utgångspunkt är tradionell servering i Business Class. D v s takeoff drink, handduk, fördrink samt 3-5 rätter. Så kallade nattflighter med "express"-servering markeras som express, likaså ifall man väljer "express"-alternativet på en dagflygning.
Kvaliteten på drycker/mat lämnas därhän och First Class kan få en egen tråd.

Plinghastighet anges som 5 om det tog < 1 minut tills personal kom till din plats. 1 poäng avdrag för varje ytterligare minut.

Sista punkten, servicekvalitet är högst subjektivt, men väg in personalens kännedom om sortimentet ombord såsom drinkar, sorts champagne, öltyper, kaffesort o s v.

Jag kickar igång med en rask rackare från Qatar.

Flygbolag: Qatar Airways
Kabinklass: Business
Flight: ARN-DOH
Flygtid: ca 5:40h
Avgångstid: 16.30 ca
Express meal: Nej
Boarding till pre takeoff drink: 4 min
--- Nedan är minuter från takeoff ---
Varm handduk: 22 min
Fördrink: 30 min (GT)
Dukning: 34 min (bröd, smör, olja, vatten)
Amuse Bouche: 38 min (Tonfisk)
Förrätt(er): 42 min (Bresaola, getost)
Mellanrätt: - ingen serverad
Varmrätt: 53 min (oxkind, potatis)
Ostbricka: 1 h 09 min (bleu, cheddar, get)
Efterrätt, kaffe, avec: 1 h 25 min - (ingen)
Avdukning: 1 h 25 min
Plinghastighet: 5
Servicekvalitet: 4

Total tid från takeoff till avdukat:
1 h 25 min

Fotnot: Qatar erbjuder "dine at will" d v s man beställer vid pre take-off vad man vill ha, och när man vill bli serverad (i mitt fall omedelbart), så serveringen är individuell.
 
Last edited:
Toppen