Senaste nytt

PoM mot Kiwi- & Aussieland -19/20

Peter65

Medlem
Som sagt vi landade tidigt, 04.01, 59 min innan tidtabell. Tom flygplats vid den tiden, vi landade vid gate 1 och promenerade hela biten bort till ”The Pier”, vilken är min favoritlounge. Alla CX-lounger öppnar 05.30, men som sagt flygplatsen är skapligt tom så att halvsova i en soffa vid ingången är inga större problem. Kan också säga att affärerna öppnar 06.30 :eek:
C1689B4A-65DE-4CC7-A407-B336B38D111E.jpeg


Väl inne i loungen
E5C10364-F6F4-4AA4-8F96-94BB1580465D.jpeg


3485DE0E-69F9-42BD-972D-C550B007F3B4.jpeg


E12FD5B8-CBDD-48E7-9A90-95CE5E8C06DC.jpeg


1EC4088E-C753-43AA-9E54-3145F9E3E91A.jpeg


Hoppsan var goda Dumplingarna var, Champagne till dem var ingen dålig idé ;)
C0CC7FD0-2618-441A-AAD1-5D70AE66B438.jpeg


Utsikten från lounge-soffan. Intressant att se hur de vänder en A350, som ett skådespel
E3E4BD5A-1E7E-4995-BBB8-8B9F3A121B3A.jpeg


Kommande kinesiskt år, är råttans år, vilket är utsmyckat i terminalen
35EA1753-200E-4412-8ED5-757C6E7EC9FA.jpeg


74B0654A-28B6-452D-8B81-DB942AC89D1E.jpeg


48318701-146A-423A-A132-E25250DBEEEF.jpeg


Denna maskin, 6,7 år gammal, tar oss vidare till London
17C777D6-E643-42EB-B04F-526556345C4E.jpeg


Hong Kong - London Heathrow
CX239 B777-300ER (B-KQF)
12.05 - 17.20
15D+ 15G

EFDB0D4D-D543-4F3E-B841-757F97581C1D.jpeg


Tog inte lång stund innan Tattinger Brut Campagne var på plats och i samband med gör-varma handdukar kom även här topp-uppen :cool:
B2E2DB4C-8D69-49FB-A625-0B2AF94FAA76.jpeg


1602482E-7E45-417A-89DB-448E1D248F84.jpeg


Tror inte att flight-mappen stämmer... 24h flygtid och 50 miles/. 81 km :confused:
4CFAE1CD-18C9-4B04-B88A-9EDEBAE2C827.jpeg


Kapten sa att det är motvind till Europa och flygtiden är beräknad till 13h10, nu ska jag försöka, dels sova lite, efter lunchen, och sen nyttja servicen o_O

Flygtiden blev 13h12 enligt FR24 så kapten hade rätt.

Kortbrallor, stödstrumpor och överdelen Cathay’s pyjamas.. skulle väl kanske inte gå så till jobbet, men skönt är det :D
B72A21AE-D878-41E2-911D-28F2BE199385.jpeg


Till en fördrink blev det, som från Sydney, tillsammans med varma nötter, blev det deras andra signaturdrink, Cloud Nine - A refreshing combination of vodka, Cointreau and Sprite with a refreshing touch of lemon favour, mycket gott :p

Ovanstående skrev jag innan jag fick drinken...
Mycket god = ja,
Varma nötter = ja
Fördrink = ja
18529AF5-C528-4DE7-883C-A4BEF8AB960C.jpeg


Menyn för denna dagsflight är som följer;
LUNCH - Served shortly after take och
To start
^ Roasted chicken, pumpkin, quinoa, orange and red apple salad
^ Lobster bisque

Mains
^ Braised pork and taro in fermented red bean curd sauce, served with kai lan, carrot and steamed rice
^ Seared black cod barley risotto with chives, served with glazed baby carrot and tapenade
^ Fish ball and fish cake with flat rice noddles in soup - served with spicy chili oil
^ Beef burger - Monterey Jack cheese, bacon, pickled onion and zucchini on toasted brioche bun with chunky fries
^ Braised veal ragout rigatoni pasta and Parmesan cheese
^ Roasted butternut squash, spinach and orzo salad in citrus dressing, served with pumpkin seeds, dried cranberries

To finish
^ Cheese plate - Saint Paulin, Camembert, spiced pear paste and grapes
^ Selection of icecream
^ Ginger milk pudding with candied orange zest
^ Seasonal fresh fruit

Mitt val till förrätt blev - Hummer med skumpa, så ruggigt god, så jag hade gärna tagit en tallrik till :p:p
A114DAA3-C87C-4DB5-9130-D527253C75DB.jpeg


1365CB16-C57E-45FB-89C2-5B04E2B5A2D9.jpeg


Main - Fläsk med ris med Syrah från Yarra Valley
862C002C-00BE-40AF-BD55-59E057E7F745.jpeg


Stolsgrannen tog pastan med parmesan
4D5D0B16-B291-4EDF-8823-70F832D9EB11.jpeg


Efterrätt- ja ni vet.... ost och port som även denna gång var Graham’s Late Bottled Vintage Port
9ADB2BC6-BFEC-41EB-9EDB-742450C225CF.jpeg


LIGHT DINNER - Served midway through your flight
To start
^ Seasonal fresh fruit

Mains
^ Pork, green pea and mushroom cheese pie
^ Wok-fried striploin with flat rice noddles
^ Four-cheese fiocchi with green and asparagus in cream cheese sauce

To finish
^ Key lime pie

Nu bidde det Wok-fried tjosan, mycket god den oxå
884663A1-B702-4637-9534-86DB0E6D88C0.jpeg


Å Stolsgrannen tog 4 ostar tallriken, gått det också
E1CBD971-2A90-4007-89AA-83B4E76270EE.jpeg


ALL DAY - Available on request throughout your flight
^ Fish ball and fish cake with flat rice noddles in soup - served with spicy chili oil
^ Beef burger - Monterey Jack cheese, bacon, pickled onion and zucchini on toasted brioche bun with chunky fries
^ Roasted butternut squash, spinach and orzo salad in citrus dressing, served with pumpkin seeds, dried cranberries
^ Galley snacks - Ice cream Mövenpick, caramel popcorn and other sweet and savoury nibbles, available in the galley

Ovanstående testades inte, blev mer sömn som kändes viktigare, men kom igenom 2 filmer. Totalt tror jag jag sov 6-7 timmar, vaknade iofs några kommer att titta på klockan för att inse att det fortfarande är 6-7 timmar kvar.

Upptäckte att rad 13 + 14 saknas, att rad 13 saknas är kungamakare vanligt, men rad 14?!.... Kan det bero på att 14 är något otursnummer i Asien?
7D7B2FF2-6497-4DBD-86BD-D6C99DF47FD5.jpeg


Som jag skrev ovan så var det mycket motvind, vi startade en halvtimma sent och landade 26 min efter tidtabell, vilket krympte vår transfer från 1h55 till 1h19 (innan vi var vid gate) Vi blev förvisso meddelande på flyget att prata med någon på marken så hjälper de oss med terminalbyte osv. Fanns en Cathay-klädd markpersonal i gaten, hon visste nada, det ända vi fick till svar följ ”Fligt Connection” skylten. Landade på T3, gate 40.... vilket betyder lååång promenad till busstransfern. Busstransfer till T5 tog runt 10 min och hoppsan vad många tunnlar det är. Om det gick eller inte kommer i sista rapporten.


Slutsats på denna CX-flighten
^ Riktigt bra cabin-crew, kändes avslappnade, ville gärna småprata om ditt-å-datt, efter knapptryckning var någon vid sätet inom 1 min.
^ Mycket, mycket bra mat
^ Gillar inte riktigt Cathay’s Inflight Entertaining, det är svårt att navigera igenom, pekskärmen funkar sådär. Kanske läge för en uppdatering.
^ Denna toa
3C353C94-8151-4AD9-8CF4-AC1628BD875B.jpeg


Sista rapporten kommer inom kort ;)
 

Peter65

Medlem
Väl inne i T5an var förhoppningen att det inte skulle bli T5B eller C, tiden började bli väldigt knapp. På boardingkortet stod det att boarding påbörjas 18.35, ja jag vet att är en ganska lång tid för att boarda en narrowbody maskin, men det är väl för alla ska vara i gaten.

Ingen kö i fasttrack - Tack. Men vad händer om man glömmer att ta upp vätskepåsen, jo leta reda på påsen, toppsning och lite frågor, tiden går...

Gaten blev A10, ja just det bussgate några våningar ner. Fanns en del folk när vi kom 19.48, trodde att boardingen hade påbörjats, men inte. YES vi hann:)

Med facit i hand hade vi hunnit att gå på toa och/eller gå in i loungen för boardingen började inte förrän 19.02 - försenad buss :confused:

Och detta med buss... vi hamnade ju nästan vid T3an igen de kunde ju lämna oss vid planet.


London Heathrow - Göteborg
BA802 A320-200 (G-NEOU)
19.15 - 22.15
02A + 02C


Denna maskin ca 8 månader gammal och har inte den ”gamla” business konfigureringen med breddade säten, dock är mellansättet blockat. Gillar den gamla bättre.
C572EADD-85F0-4A9A-9770-BD6E170CB60C.jpeg


Skaplig pitch.
CEC41B0A-2587-4D19-9FC4-324DEBC29194.jpeg


Eftersom vi nu ska få medvind är flygtiden bara 1h25, tack vare detta landade vi enligt tidtabell. Vi fick också en ”varning” att starten ska vara lite guppig och detsamma om landningen. Svar ja, takeoffen var turbulent, bland de guppigaste jag har upplevt.

Varför inte avsluta med en flaska Champagne Nicolas Feuillatte (eller 2 ;):rolleyes:
904F473C-1802-43C7-8A49-BC466620703B.jpeg


Kall kvällsmat för oss, fanns antingen äggsallad eller kycklingsallad att välja. Jag valde kyckling, helt OK tycker jag.
1A2E9C75-9D1C-429E-AB92-32A52ED8CA96.jpeg


Landningen på Landvetter kändes, lika så inflygningen, det blåste ordentligt... vad det gäller landningen, vi landade typ 3 gånger, jag trodde att efter första studsen att det blir ett varv till, men nej, vi skulle stanna på marken.

Jaha, nu blev det buss igen, vädret var ju inte det bästa för att vistas utomhus och dessutom kö för att ta sig in i terminalen *brrr*
2572A314-9EF1-4962-892A-7118BEF09DCC.jpeg


Tro det eller ej, men samtliga väskor kom först, inte vanligt på Landvetter. Tror dock inte det beror på att vi hade prio-taggar... våra väskor var väldigt blöta. Normalt containerlastar de väl Airbusmaskiner om jag inte missminner mig. Min slutsats är att de väntade på våra väskor innan vi startade från Heathrow och de var handlastade någonstans i planets mage.

Dessutom var de på Landvetter snabba, från flygplansdörr till taxidörr 25 min inkl inköp av färskt snus :cool:. Inte ofta det går så fort där, tackar för det.

A98C842F-FF4B-403F-9109-EC76A6B99060.jpeg


Svaret på frågan om det kom en stor taxi är JA :)

Nu får vi var jetlaggen säger till kroppen, kom i säng strax efter midnatt igår och ville sova länge, utan klocka. Men så blev det inte 04.45 sa kroppen till att nu ska du gå upp. Får se hur det blir efter lunchen ;)


Men sist, tack alla som har gillat, kommenterat osv. Hoppas jag kan har förgyllt era sista 4 veckor. Vad som kommer näst vet jag inte, men nå’t blir det nog o_O

Snipp, snapp så var sagan slut.
 
Toppen