Senaste nytt

Polisregistrering i Kina när man bor privat

Johlai

Medlem
Hej BC

Skulle vilja göra er uppmärksamma!
Detta inlägg gäller er som bor privat eller genom Airbnb eller liknande under er vistelse i Kina.

Som många av er vet så har Kina en lag som säger att man inom 24 timmar skall registrera sig på den lokala polisstationen. Där skall man ange var man skall bo i staden som man befinner sig i.
När man bor på hotell behöver man inte tänka på detta då hotellet gör det åt än. Denna lag har funnits under X antal år. Alltså ingen nyhet. Folk har fått böta en längre tid när man inte har registrerat sig.

Var jag vill göra er uppmärksamma på är att Kineserna börjar få sina system i ordning. Dom börjar att prata med varandra.

Från nu i sommar har det kommit ut berättelser från bötfällda turister. Där man har blivit bötfällda på flygplatsens passkontroll när man lämnar Kina. Detta är det nya! Detta är det jag vill göra er uppmärksamma på!

Det har är lite si och så med denna registrering beroende på var i Kina man är och hur den tillämpas. I 1st tier city's så har tillämpningen varit mycket striktare än ut i resten av landet.

Men sedan 2017 så har man tillexempel börjat med fingeravtryck som många av er har varit med om. Kineserna börjar att knyta ihop sina system och nu även med dom lokala systemen.

I dom fall där folk blivit bötfällda har man inte bott på hotell utan bott privat utan att registrera sig. På vistelser mellan en till två veckor. Samma gäller vid Airbnb. Man bor alltså privat.

Vet att många kanske åker för att besöka vänner och släkt som bor/ jobbar i Kina och inte bor på hotell under denna vistelse.
Har själv inte inte registrerat mig under ett par vistelser. Men nu när Kineserna börjar få ordning på sina grejer är man inte sugen på att bli tagen åt sidan vid passkontrollen och betala en straffavgift. Finns roligare saker att lägga pengarna på.

En liten upplysning om ni i framtiden skulle besöka Kina utan att bo på hotell.

Ha en fortsatt trevlig sommar
 

squeezen

Medlem
Hej BC

Skulle vilja göra er uppmärksamma!
Detta inlägg gäller er som bor privat eller genom Airbnb eller liknande under er vistelse i Kina.

Som många av er vet så har Kina en lag som säger att man inom 24 timmar skall registrera sig på den lokala polisstationen. Där skall man ange var man skall bo i staden som man befinner sig i.
När man bor på hotell behöver man inte tänka på detta då hotellet gör det åt än. Denna lag har funnits under X antal år. Alltså ingen nyhet. Folk har fått böta en längre tid när man inte har registrerat sig.

Var jag vill göra er uppmärksamma på är att Kineserna börjar få sina system i ordning. Dom börjar att prata med varandra.

Från nu i sommar har det kommit ut berättelser från bötfällda turister. Där man har blivit bötfällda på flygplatsens passkontroll när man lämnar Kina. Detta är det nya! Detta är det jag vill göra er uppmärksamma på!

Det har är lite si och så med denna registrering beroende på var i Kina man är och hur den tillämpas. I 1st tier city's så har tillämpningen varit mycket striktare än ut i resten av landet.

Men sedan 2017 så har man tillexempel börjat med fingeravtryck som många av er har varit med om. Kineserna börjar att knyta ihop sina system och nu även med dom lokala systemen.

I dom fall där folk blivit bötfällda har man inte bott på hotell utan bott privat utan att registrera sig. På vistelser mellan en till två veckor. Samma gäller vid Airbnb. Man bor alltså privat.

Vet att många kanske åker för att besöka vänner och släkt som bor/ jobbar i Kina och inte bor på hotell under denna vistelse.
Har själv inte inte registrerat mig under ett par vistelser. Men nu när Kineserna börjar få ordning på sina grejer är man inte sugen på att bli tagen åt sidan vid passkontrollen och betala en straffavgift. Finns roligare saker att lägga pengarna på.

En liten upplysning om ni i framtiden skulle besöka Kina utan att bo på hotell.

Ha en fortsatt trevlig sommar
Vad för typ av böter pratar vi om i Storleksordningen...?
Det man framförallt kanske vill undvika är ju någon form av ”prick”...
 

dino_81

Medlem
Finns även indikationer på att personer som har missat att registrera sig inte biviljas entry permit vid kommande 24/72/144-timmars vistelser utan visa.

En känd vloggare råkade ut för detta nyligen.
 

Johlai

Medlem
Vet ej hur mycket det är per dag. Men dom kan gå upp till 5000 Yuan. Då skall det ha gått en längre tid utan registrering. Verkar som man kan få problem vid nästa besök eller vid nästa ansökan om visa.
 

squeezen

Medlem
Ja det är ju onödigt riskera något men att gå till polisstationen är ju också ett skit som tar tid.

Minns när jag bodde där, då bemödade vi oss göra det med första gästerna men tog ju typ 1.5-2h att få till. Sedan alla andra gånger sket vi helt sonika i det. Men det ska man väl inte göra nu längre då...
Jag var där i januari och bodde privat, reggade i tr mig,
Inga böter på vägen hem och heller inga problem få nytt visa sen, eller att komma in i landet i mars.
Dags för nytt visum snart igen då jag har nytt pass, kanske blir strul då.
 
vet vi om det gäller stad eller provins eller något annat?
räcker det med exvis en natt på ett hotell och så kan man ta resten på airbnb/privat?
 

Johlai

Medlem
vet vi om det gäller stad eller provins eller något annat?
räcker det med exvis en natt på ett hotell och så kan man ta resten på airbnb/privat?

Dom jag har läst om har varit i 1st tier städerna. Det gäller i hela landet och har gjort i många år. Men om även dom små flygplatserna gör samma bedömningar och om det räcker med en bokad dag låter jag vara osagt.
Beror nog helt på var i landet du befinner dig.
 
inom 24 timmar skall registrera sig på den lokala polisstationen
tänkte mer på om du vet vad som är själva lagkravet än tillämpning och vad som definieras som den lokala polisstationen. Om jag reser runt till Shanghai, Suzhou och Hangzhou exvis måste jag registrera mig i varje stad som besöks eller räcker det att registrera sig en gång per provins?
 

ekf

Medlem
tänkte mer på om du vet vad som är själva lagkravet än tillämpning och vad som definieras som den lokala polisstationen. Om jag reser runt till Shanghai, Suzhou och Hangzhou exvis måste jag registrera mig i varje stad som besöks eller räcker det att registrera sig en gång per provins?
Utan att veta vad som gäller undrar jag om inte syftet är att man varje gång man byter boende ska registrera sig. Detta för att polisen ska veta vart du finns om de vill ha tag i dig av någon anledning...
 
Toppen