Senaste nytt

Poängrabatt: 112.000 till Hong Kong i BUSINESS

011430121

Medlem
Som jag sa i en annan tråd så är prissättningen från Helsingfors fel. Man kommer billigare eller för ca samma pris med andra rutter o bolag så vad är SAS stora fördel? De verkar enbart konkurrera prismässigt med Finnairs direktflyg som är riktigt dyr. Etablera rutten först med bra priser, höj sedan om underlag finns.
Det är nog inte en smart lösning, det kostar åtskilliga miljoner att öppna en linje, tror och hoppas att SAS har gjort en riktig marknadsplan och har kylkylerat för linjen med sikte på att den skall bli lönsam, inte kolla om underlag finns att ta ut ett högre pris så småningom.
 

KalleSus

Medlem
Den tillfälliga "gamla" 330 måste man ta från någon linje, någon som vet vilken linje som kommer bli påverkad då?

De gamla, ombyggda Airbus 330 ska från och med 10:e september trafikera ARN-EWR, OSL-EWR, CPH-EWR och CPH-IAD. Det innebär att ARN-ORD kommer att få nya 330E när dessa kommer. I väntan "drabbas" väl även ARN-ORD av 340 eftersom tidtabellen är slingad med ARN-HKG. Invigningsdagen, när en 330 flyger ARN-HKG går CPH-EWR med 340. Så den tycks vara tagen därifrån.
 

Ricci

Medlem
De gamla, ombyggda Airbus 330 ska från och med 10:e september trafikera ARN-EWR, OSL-EWR, CPH-EWR och CPH-IAD. Det innebär att ARN-ORD kommer att få nya 330E när dessa kommer. I väntan "drabbas" väl även ARN-ORD av 340 eftersom tidtabellen är slingad med ARN-HKG. Invigningsdagen, när en 330 flyger ARN-HKG går CPH-EWR med 340. Så den tycks vara tagen därifrån.
OK, då förlorar CPH en 340 ett par månader till ARN till den 2:a nya 330 kommer och ett par veckor så förlorar man också en 330 till ARN tills den 1:a nya 330 kommer.

Det känns att SAS lägger otroligt mycket prestige att få HKG att rulla......
 

KalleSus

Medlem
OK, då förlorar CPH en 340 ett par månader till ARN till den 2:a nya 330 kommer och ett par veckor så förlorar man också en 330 till ARN tills den 1:a nya 330 kommer.

Det känns att SAS lägger otroligt mycket prestige att få HKG att rulla......

Nja, inte riktigt. CPH lånar ut den för en tur. Sen går den väl tillbaka till CPH. Det är ju bara premiärturen som ska gå med 330.
Och den 340 som nu gått CPH-IAD hamnar på ORD-ARN-HKG - åtminstone fram tills den andra 330E levereras. Det är ju redan planerat. Sen såg jag just att SK 901/902 är tursatt med 340-500 från HiFly just den där helgen i mitten av september. Så det är väl en tillfällig lösning.
 

niksal

Medlem
Intressanta åsikter kring tidtabell. Då hong kong är slutdestination så tycker jag att ankomst på morgonen är bra. Då hinner man med en full arbetsdag direkt då man landat. Förstår er poäng med anslutningar och problematiken där på returen.
 

Jonas C

Medlem
Massvis med bonusplatser öppna, i princip 8 på varje flygning. Undrar om det går bra för SAS på den här linjen?
 

KalleSus

Medlem
Massvis med bonusplatser öppna, i princip 8 på varje flygning. Undrar om det går bra för SAS på den här linjen?
Jag tror man "rear" ut det överskott av businessplatser som man har fått på grund av förseningen av den nya 330E. Den har ju 32 businessplatser mot ersättande 340 som har 46. Och det här bonuserbjudandet gäller ju precis den perioden, fram till 3 oktober.
 
Last edited:
Toppen