Senaste nytt

Poängintjäning Eurobonus med Singapore Airlines

NotRyan

Medlem
Mappningen kan nog variera också. För låt säga att SQ istället hade sålt slut på sina låga bokningsklasser när Peter bokade sin L-klass SK-biljett. Då hade han kunnat fått 100% iställlet för som nu inget. ELLER så öppnar SQ upp ytterligare platser i dessa låga klasser. Ingen vet... Därför bokar-man-INTE-codeshare om man bryr sig mycket om poängen.

Mvh
/NotRyan
 

Dr. Miles

Expert
Om jag tolkar rapporten av EU kommissionen, finns det ingen fast bokningsklass växlingstabell mellan marketing carrier och operating carrier. Så ena dagen kan t ex vara V klass och andra dagen kan vara L klass.

European Commission skrev:
Inventory control procedures

3.22
These provisions, which may alternatively be subsumed within the revenue management and settlement clauses, or which may be included in a separate agreement, may specify how the two airlines’ reservations booking classes are to be mapped (either in detail, or in principle, for example, by stating that average yields in each pair of matched booking classes should be similar).
The provisions may also make statements about potential “block space” arrangements between the parties, and, for both freesale and block space arrangements, specify how access to inventory on the operating carrier’s flight will be provided to the marketing carrier. The paragraphs below explain these terms in more detail.


3.27
The effect of this arrangement is to set up a “virtual flight” controlled by the marketing carrier, with a guaranteed availability of seats for the marketing carrier.
When a passenger tries to book with the marketing carrier, the reservations system only needs to check whether seats are available on the “virtual flight”, and hence no real-time communication is required with the operating carrier. For a block space agreement, there is therefore also no need to set up a mapping between the airlines’ booking classes.

Competition impact of airline code-share agreements - European Commission
 

A380*G

Medlem
Dessutom skriver SAS på sin hemsida att codeshare ibland inte ger poäng alls.

Flyg i intervallet SK3000-SK3999, SK6000-SK9999 är codeshare-flyg vilket innebär att dessa trafikeras av SAS partners. Beroende på vilket flygbolag som trafikerar linjen på uppdrag av SAS, kommer du att tjäna Bas- eller Extrapoäng och i vissa sällsynta fall inga poäng alls.
 

agehall

Medlem
Det var absolut inte 1:1-mappning SK-TK, och intjäningen var baserad på sträcka. Utresan var SK Minus som mappades till dyr economy på TK och gav 100% miles. Hemresan var SAS Plus som mappades till billig business (25 eller 50 %, minns inte). Poängräknaren visade en mycket ojämn siffra som visade sig stämma på pricken efteråt (skrev ner värdet, för jag förväntade mig inte att det skulle stämma).

Du skrev ju själv att intjäningen stämde med vad som bokningssidan räknade ut. Alltså bör ju intjäningen mappa 1:1 i detta fall även om inte bokningsklasserna gjorde det. Vilken bokningsklass hade du hos SK och vad fick du hos TK?

Någon form av beräkningsfunktion för codeshare är alltså implementerad, och för mig funkade den.

Nej, det är inte på något sätt belagt bara för att den råkade räkna rätt i ditt fall.

Skulle vi acceptera att bokningssidan visar exempelvis fel avgångstid?

Men nu får du väl ta liknelser som är relevanta ändå. Bokningsklasser för codeshares finns ingen tydlig mappning av. Avgångstider står i GDS och är mycket enklare att kolla upp.

Man lovar en sak på hemsidan/chatten/FB

Läser man de faktiska reglerna så blir allt enklare. Se tex A380*G's kommentar ovan...
 

AABack2ARN

Medlem
Dessutom skriver SAS på sin hemsida att codeshare ibland inte ger poäng alls.

Flyg i intervallet SK3000-SK3999, SK6000-SK9999 är codeshare-flyg vilket innebär att dessa trafikeras av SAS partners. Beroende på vilket flygbolag som trafikerar linjen på uppdrag av SAS, kommer du att tjäna Bas- eller Extrapoäng och i vissa sällsynta fall inga poäng alls.

Har också sett den disclaimern. Men jag tycker nog SAS skulle lägga till i den texten att "... i sällsynta inga poäng alls TROTS att vår bokningsdialog säger något annat. Du kan dessvärre inte ringa och fråga oss för vi vet inte utan du får glatt köpa grisen i säcken och hoppas på att du får några poäng. Har du riktig tur kanske du till och med kan få några poäng mer än vi lovar. Välkommen ombord!"
 

agehall

Medlem
@agehall: erkänn att du älskar att svara på frågan "Hur många poäng får jag...?"

Du är bäst!

Jag blir faktiskt lite ledsen varje gång frågan dyker upp pga att någon bokat codeshare. Det är lite trist att så många fortfarande går i den fällan trots att jag mfl här påpekar så ofta vi kan att man ska akta sig för codeshare.
 

A380*G

Medlem
Jag brukar sällan försvara SAS men i detta fall anser jag man varit tydliga med risken på sin hemsida. Sen håller jag med om att bokningsdialogen borde ha en notis om att intjäningen kan ändras beroende på operating carrier.
 
Har också sett den disclaimern. Men jag tycker nog SAS skulle lägga till i den texten att "... i sällsynta inga poäng alls TROTS att vår bokningsdialog säger något annat. Du kan dessvärre inte ringa och fråga oss för vi vet inte utan du får glatt köpa grisen i säcken och hoppas på att du får några poäng. Har du riktig tur kanske du till och med kan få några poäng mer än vi lovar. Välkommen ombord!"

Har oxå sett disclaimern, men jag faller ändå tillbaka på att bokningsdialogen faktiskt säger att jag skall få poäng. Hade det stått en disclaimer där, i bokningsdialogen, att de poängen bara är ett riktmärke och inte någon garanti så hade jag inte bråkat. Men i min värld är T&C's med alla möjliga disclaimers en generell text medan information för en specifik bokning är (bör vara) unik för just det tillfället och skall ha högre giltighet än generella regler som ju mkt riktigt säger att det kan resp inte kan ge poäng.

Hade alrig bokat code share via tredjeparts-sida såsom expedia eller liknande efter att ha läst varningarna från agehall. Trodde dock i mitt stilla sinne att informationen i bokningsdialogen stämde.

Jag för en diskussion med guldmejlen (för det är väl där som det är bäst att föra denna typ av dialog med SAS?) och lovar att låta er veta när diskussionen är slut (vilket den i min värld inte är förrän jag har fått mina poäng eller SAS ger mig ett bra och godtagbart svar annat än att "poäng inte ges pga SQ's bokningsklass").
 
Toppen