Senaste nytt

Poängintjäning Eurobonus med Singapore Airlines

Jacob

Medlem
Har en bokning i L ARN-CPH-SIN retur som enligt bokningsdialogen skall ge 13650 poäng inkl 25% guld-bonus på SK-leg. Inga poäng trillade in för CPH-SIN. Efter-reggade och fick svar: "Our partner has confirmed that your booking class on SK 8001 16Nov13 CPHSIN is not valid for accrual of EuroBonus points."

Har mejlat guld-mejlen. Men visst sjutton skall man kunna lita på poängen som står i samband med att man betalar?? Flyger SIN-CPH-ARN på torsdag å vill ju ha de poäng som utlovats på returen oxå.
Det där kan vara ett problem vid codeshare. Poängen baseras på det flygbolag som utför flygningen och den bokningsklass som används då, och det är inte alltid bokningsklasserna matchar helt.

Jag flög som exempel Tyskland-Sverige med SAS tidigare i höstas. Flygningen bokades med Lufthansa flygnummer och bokningsklass V, vilket visade sig bli bokningsklass W med SAS. I detta fall spelade det ingen roll, men hade det varit så att bokningsklass V på SAS gett poäng men inte bokningsklass W hade det varit lite bittert. Inte omöjligt att detta är vad som hänt i ditt fall.
 

NotRyan

Medlem
Hej!

Guldbonus på 25% får du bara på SK-group + Estonian, så det får du inte på SQ-delen. Sedan vad gäller SQ så kan man inte säga vad poängen blir..... Visserligen ser det vid första anblicken ut på SAS hemsida som att alla Economy-klasser ger 100% men det står också "All other classes are excluded". Kollar jag på salesinfo så ser jag att klasserna G, N, Q, T, V inte ger några poäng alls.

Troligen har din L-klass på SK blivit bokad i någon av dessa klasser på SQ.

Det finns en anledning till att bl.a agehall missionerar som han gör!!!

Mvh
/NotRyan
 
Last edited:

agehall

Medlem
Hej och välkommen till codeshare!

Jag vet att jag låter som en trasig LP-skiva, men om man undviker codeshare som pesten så slipper man många problem, inklusive detta.
 
Förstår problematiken med codeshare och har läst om den tidigare. Dock i detta fallet så är ju bokningsdialogen i mina ögon tydlig med hur mkt poäng man skall få. Varför finns den informationen där om man inte kan lita på den? När man bokar inrikes och flighten opereras av Blue 1 eller nåt annat bolag så visas ju inte antalet poäng, borde det då inte vara bättre av SAS att göra så även i detta fallet istället för att utlova en sak som de sedan inte lever upp till?
 

agehall

Medlem
Därför att det är codeshare. SAS har troligen ingen aning om (iaf inte deras websida) vilken faktisk bokningsklass du hamnar i utan visar bara vad du har för bokningsklass hos just SAS som du bokar biljetten hos.

Det är EXAKT det här som är anledningen till att man ska hålla sig borta från codeshare.
 

xclass

Medlem
Finns ingen logik i systemet och det kan gå åt båda håll. Har också flugit från Australien till Köpenhamn via Singapore. SQ metall under SK flightnummer. Bokningsklass E konverterade till Y, dvs 150% miles vilket verkligen kändes som en bonus. Vid en tidigare resa på ungefär samma sträcka var det också SQ metall men LH flightnummer. Då blev det exakt 0 miles. You win some and you loose some..

Dock ska jag väl tillägga att jag postat ovanstående till M&M. Men utfallet mot EB är nog lika svårt att veta på förhand.
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Håller med om att grundregeln är att inte boka codeshare inom Star. Däremot tycker jag SAS och de andra bolagens urusla gränssnitt som faktiskt lurar passagerare är ytterligare ett argument till att Star skall övergå till att marketing carrier styr intjäningen.

Som passagerare är marketing carrier valmöjligheten jag har i bokningen och förväntar mig i alla fall tydligt upplysas om att "du kanske inte får några poäng för denna resa för våra samarbetsavtal suger och de är helt omöjliga att förstå även för SAS egen personal". Får väl se hur många som väljer att boka med icke operating carrier efter det...

Och du får gärna bråka om att injäningen borde vara i enlighet med vad som stod på bokningssidan. Låt oss vet a hur det går om du väljer att göra det.
 
Toppen