Senaste nytt

Poängen med Business class biljetter inom Sverige?

Roger J

Medlem
Jag kan inte se att poängintjäningen påverkas överhuvudtaget av att en ny serviceklass införs ombord? Det är ju bokningsklassen som styr poängintjäningen. Redan idag får man ju självklart Business-poäng om man reser på Z, J, D eller C-biljett...
 

Kristofer

Medlem
Jag kan inte se att poängintjäningen påverkas överhuvudtaget av att en ny serviceklass införs ombord? Det är ju bokningsklassen som styr poängintjäningen. Redan idag får man ju självklart Business-poäng om man reser på Z, J, D eller C-biljett...

Ja inte vet jag. :) Trodde det var en effekt av att man bara hade en serviceklass idag på inrikes. Så Eco Extra inrikes blir då Z, J, D eller C? På alla andra flighter är väl Eco Extra B, S, eller Y?
 

Roger J

Medlem
Nej, har du en biljett i P, B, S, Y, I, Z, J, D, C eller A kommer du rimligtvis bli placerad i Economy Extra på inrikes.
Sedan har SAS fram tills nu valt att "överanvända" Business Class-bokningsklasserna (D och C) när de sålt rena inrikesbiljetter. En gissning är väl att detta kommer förändras och bli harmoniserat med hur biljetter marknadsförs inom Skandinavien (där det också är två serviceklasser ombord).
Men för poängintjäningen är det alltså hur som helst själva bokningsklassen som är viktig, inte vad biljetten kallas.
 

Jonas C

Medlem
Har gjort min beskärda del 1klass resor på X2000 på denna sträcka, och kan lätt konstatera att flyget är mycket, mycket bättre. Otrevligare personal än på X2000 får man leta efter, värst var i vintras då konduktören vägrade servera min frukost (som inte ens hade lastats på tåget) och när jag försökte få tag på henne låste hon in sig i pentryt och vägrade komma ut. När jag påpekade att mitt substitut för den avsaknade plusfrukosten (som var en chokladboll och ett äpple) inte var nog, så blev det ett j*vla liv från hennes sida. Sen för att inte tala om dom äckliga stolarna där dynorna sitter löst, det blaskiga kaffet, den usla internetanslutningen och dom trasiga toaletterna. Och så alla dessa förseningar förståss. Flög med Norwegian på samma sträcka veckan därpå, och kände mig helt överväldigad över den höga serviceklass från personalen på detta LCC.

Allt som allt bör tåget i allra högsta mån uteslutas som transportalternativ mellan Sthlm-Gbg
 

Sakoz

Medlem
Har gjort min beskärda del 1klass resor på X2000 på denna sträcka, och kan lätt konstatera att flyget är mycket, mycket bättre. Otrevligare personal än på X2000 får man leta efter, värst var i vintras då konduktören vägrade servera min frukost (som inte ens hade lastats på tåget) och när jag försökte få tag på henne låste hon in sig i pentryt och vägrade komma ut. När jag påpekade att mitt substitut för den avsaknade plusfrukosten (som var en chokladboll och ett äpple) inte var nog, så blev det ett j*vla liv från hennes sida. Sen för att inte tala om dom äckliga stolarna där dynorna sitter löst, det blaskiga kaffet, den usla internetanslutningen och dom trasiga toaletterna. Och så alla dessa förseningar förståss. Flög med Norwegian på samma sträcka veckan därpå, och kände mig helt överväldigad över den höga serviceklass från personalen på detta LCC.

Allt som allt bör tåget i allra högsta mån uteslutas som transportalternativ mellan Sthlm-Gbg

Det där har jag hört av flera när det gäller SJ (STO-GBG), mina erfarenheter av tågresande är till 85% med X2000 mellan Stockholm-Sundsvall och då är det jättebra personal, rent, helt och bra. MEN! Det finns en nitisk häxa (ursäkta språket), som jag flera gånger fått att administrera mig i över 30 minuter, har hon principer kan jag också ha det. Nu ska tilläggas att det sällan är någon som framkallar den "fula" sidan av mig. Jag har biljett men hoppar i bland på en annan avgång och nyttjar SJ Prio svart förmånen, om det är SJ Regional biljett så ska man betala mellanskillnaden till X2000. De flesta tågvärdar känner igen mig och säger bara sätt dig i vagn X eller -Ja, du hade en 1kl, sätt dig i 1 kl där det finns plats, i bland upplyser dom om att en viss plats blir upptagen efter Uppsala. Service helt enkelt! Men kommer nitiska häxan då ska det lösas in motvärde, och då slår hon in Stockholm fast jag gick ombord på Arlanda. Och då får hon göra återköp, även om biljetten blir dyrare. Gör om, gör rätt. Jag har flera gånger funderat över varför just hon triggar mig så otroligt. Nåja nu är jag OFFTOPIC så det står härliga till.
 

hyper

Medlem
Vad kommer att hända med poängintjäningen när Economy Extra införs på inrikes? Idag ger väl en flexbiljett inrikes 200% poäng, men Eco Extra är väl 150%?

Idag finns det bara Economy (100%) eller Business (200%) inrikes..


För att återanknyta till orginaltråden så är jag dessutom något förvirrad. Efter att ha tittat på min bokning så säger den (som jag uppgav tidigare i tråden) mycket riktigt Z som klass. Om jag däremot nu kollar på intjäningen på "Mina Eurobonus sidor" så säger den J klass... Mycket förvirrande.
 

Roger J

Medlem
Nu spelar Z eller J inte någon roll för antalet poäng, men om biljetten var bokad med SAS-flightnummer är det konstigt att bokningsklassen konverterats överhuvudtaget.
En SAS-flight som bokas med LH-nummer råkar ut för exakt detta; LHs Z-klass motsvaras ju av SAS J-klass. Finns säkert massa andra exempel också...
När SAS idag säljer inrikesbiljetter använder man sig ju inte av Economy Extra-bokningsklasserna (B, S, Y) utan kallar biljetterna Flex och Full Flex och använder Z, D, C vilket ger 1500 EB-poäng per enkel inrikesresa om man är EBG (faktiskt 1500 även till Miles&More!).
Detta kommer antagligen ändras och harmoniseras med hur biljetter säljs på t.ex. sträckan ARN-CPH. Flex kommer kanske börja bokas i S-klass på inrikes?
Givet att man korrigerar/skapar nya priser baserat på S så kommer antagligen priset vara detsamma som nu, men man tjänar då färre poäng.
Det är ju lite komplext detta med vilka bokningsklasser man ska basera priser på för att enkelt kunna kontrollera tillgänglighet för ett visst pris. Det har ju inte bara att göra med hur många poäng resenären ska tjäna. Det finns så klart passagerare som reser på inrikessträckor i B, S och Y även idag, men då antingen på ett specialpris eller ett pris som inkluderar inrikessträckan på en "längre" biljett.
Så börjar SAS öppna upp t.ex. B i större utsträckning för att sälja Flex-inrikesbiljetter öppnar man samtidigt upp B för andra typer av priser som finns i systemen.
Tur att vi bara är resenärer, eller hur?
 
Last edited:

rob74

Medlem
Jag hoppas verkligen att SAS gör något bra av denna inrikes Economy Extra, och inte bara inför klassen och höjer priset till skyarna. De gånger jag reser på BIz-biljetter inrikes och får betala för all service ombord känner jag mig rätt så blåst... OK att man får flexibilitet och poäng, men att behöva betala för vatten/kaffe och allt annat som kan mätta min mage suger stenhårt!
 

hyper

Medlem
Jag hoppas verkligen att SAS gör något bra av denna inrikes Economy Extra, och inte bara inför klassen och höjer priset till skyarna. De gånger jag reser på BIz-biljetter inrikes och får betala för all service ombord känner jag mig rätt så blåst... OK att man får flexibilitet och poäng, men att behöva betala för vatten/kaffe och allt annat som kan mätta min mage suger stenhårt!

+1

Det är lite min rädsla också.
 
Toppen