Senaste nytt

Poängen med Business class biljetter inom Sverige?

Hej,
flög i måndags ARN-MMX SK103 (D) och MMX-ARN SK108 (Z). Jag blev färdigt med mitt möte redan kl 10:15. Ringde till Travellink som vi använder på jobbet och de sa pga det är under en timme innan avgång så de kunde inte göra ombokning för mig. Jag hade ju ursprungligen bokat biljetten för SK116 (14:50) men ville hinna med SK108 (11:00). Jag ringe i stället till SAS Kundservice och de hjälpte mig utan några extra pengar fast biljetten bokat av resebyrån och fixade mig till den avgången som jag ville. Hemresan hade jag en Z biljett.
 

hyper

Medlem
Fram till Tommy's post var jag nästan beredd att köpa detta .. Eftersom Z per definition då inte är ombokningsbar.
Nu är jag bara förvirrad.. Gjorde de ett undantag i Tommy's fall eller är det praxis (och isåfall för vem? EBG? EBS? Alla?) ?
 

ucce

Medlem
Fram till Tommy's post var jag nästan beredd att köpa detta .. Eftersom Z per definition då inte är ombokningsbar.
Nu är jag bara förvirrad.. Gjorde de ett undantag i Tommy's fall eller är det praxis (och isåfall för vem? EBG? EBS? Alla?) ?

Jag reser ganska ofta Z (bokar dem själv som "Flex" på SAS hemsida) och enligt min uppfattning är de ombokningsbara utan ombokningskostnad om man ringer till SAS, men man måste betala mellanskillnaden till eventuellt högre klass (J, D, C).

Däremot känner jag inte igen det där med loungeaccessen ovan? Trodde bara det var EBG som kom in på inrikesloungerna?
 

hyper

Medlem
Jag reser ganska ofta Z (bokar dem själv som "Flex" på SAS hemsida) och enligt min uppfattning är de ombokningsbara utan ombokningskostnad om man ringer till SAS, men man måste betala mellanskillnaden till eventuellt högre klass (J, D, C).

Däremot känner jag inte igen det där med loungeaccessen ovan? Trodde bara det var EBG som kom in på inrikesloungerna?

Så i Tommy's fall så fanns det antagligen platser i Z och därför var den ombokningsbar utan avgift medans i mitt fall var den inte det. Det låter väl (om än så tråkigt) rimligt... För övrigt är det rätt tråkigt att till och med Business som segment delas in i "Low business" och Business. Vad är nästa steg? 25% poäng även där?
 

eramag

Medlem
När jag flyger MMX-ARN bokar jag i "Flex" (alltså inte "Full Flex"), detta resulterar i Z, J, D.

Ombokning är alltid möjligt men mellanskillnad till den dyrare bokningsklassen förekommer. På flygplatsen har jag aldrig haft problem med att göra en Stand by på tidigare flyg och har då ej betalt mellanskillnad.
 

agehall

Medlem
Det är väl egentligen inte så konstigt att det finns biljetter i tre olika grupper; fullt flexibla, halv flexibla och ej ombokningsbara, oavsett kabin.

Vi kan ju inte förvänta oss att vi ska få samma flexibilitet på en discounted business som någon som betalt för en full flex business biljett.

Lärdomen bör vara att om man bokar via en resebyrå, så ska man inte bara be om en businessbiljett, utan en flexibel businessbiljett om det är flexibilitet man är ute efter. Vill man bara ha de andra fördelarna så spelar det ju mindre roll.
 
Fram till Tommy's post var jag nästan beredd att köpa detta .. Eftersom Z per definition då inte är ombokningsbar.
Nu är jag bara förvirrad.. Gjorde de ett undantag i Tommy's fall eller är det praxis (och isåfall för vem? EBG? EBS? Alla?) ?

Z är ombokningsbar om det finns samma biljett kategori ledigt på den avgången som du vill boka dig till. Annars blir det upgra de till D, J eller C.
 

Roger J

Medlem
Teoretiskt kan det finnas olika priser (med olika regler) kopplade till samma bokningsklass. Bokningsklassen i sig (Z) har inga regler. Åker du i Z-klass på ett pris Malmö-Stockholm-New York kan alltså ombokningsreglerna på sträckan Malmö-Stockholm skilja sig mot ett pris i Z-klass Malmö-Stockholm-Luleå och så vidare. Ett företagsavtal kan också ha priser för en viss bokningsklass med regler som skiljer sig från publicerade priser.
 

agehall

Medlem
Teoretiskt kan det finnas olika priser (med olika regler) kopplade till samma bokningsklass. Bokningsklassen i sig (Z) har inga regler. Åker du i Z-klass på ett pris Malmö-Stockholm-New York kan alltså ombokningsreglerna på sträckan Malmö-Stockholm skilja sig mot ett pris i Z-klass Malmö-Stockholm-Luleå och så vidare. Ett företagsavtal kan också ha priser för en viss bokningsklass med regler som skiljer sig från publicerade priser.

Du har helt rätt Roger. Egentligen är det ju en fare basis som styr pris och regler för biljetten. Kopplat till denna finns ju även en routing som beskriver exakt vilka rutter som är tillåtna och vilken bokningsklass som gäller. Jag tycker man rätt ofta ser olika fare basis där olika min/max stay och/eller förköpskrav varierar men det är samma routingregler och bokningsklass.
 

Kristofer

Medlem
Vad kommer att hända med poängintjäningen när Economy Extra införs på inrikes? Idag ger väl en flexbiljett inrikes 200% poäng, men Eco Extra är väl 150%?
 
Toppen