Senaste nytt

Poängen blir inte ogiltiga längre - om kontot är aktivt

HenrikAmby

Medlem
Nja, troligen blir det som AA och BA har, dvs poängen försvinner efter 1-2 år utan aktivitet på kontot.

Man måste förstå vad poängen är, ur ett bokföringsperspektiv: en skuld. Om SAS kan banta skuldsidan med att en jämra massa inaktiva konton snabbare blir nollade, och att de kunder som faktiskt är lönsamma (de som flyger och de som får in poäng via samarbetspartners som betalar "dyrt" för poängen, får längre tid på sig att använda dessa, så jämnar det kanske ut sig men du gör de goda kunderna gladare och de dåliga kunderna märker inte av skillnaden.

Nemlig. Med de nuværende regler går 100% af de optjente Eurobonus point ind som et passiv på SAS' balance i fem år efter optjening.

Ifølge denne (gamle) artikel er det hver femte EB medlem, der aldrig bruger pointene. Indfører man et krav om aktivitet hver xx mdr slanker SAS nok sin balance en hel del.

Vi må håbe at dette er nok 'enhancement' fra SAS synspunkt.
 

agehall

Medlem
Absolut, egen chart sätts förstås själv men jag undrar om inte Star Alliance Award är föremål för vissa överenskommelser mellan medlemmarna i syfte att tillse att just denna typ av award ska förhålla sig hyggligt lik.

Så det är därför vi inte kan boka SQ F på flera flygplanstyper, inga LX F och LH F bara 14 dagar före avgång? :)
 

lillemannen

Medlem
Jag tycker inte det behöver bli negativt. Man kan jämföra med Norwegian som är SAS största konkurrent här i Norden och då tycker jag detta är ett smart sätt. Att få den enskilde att resa en gång mer med SAS och samla EB. Dom flesta personerna i min omkrets flyger nästa aldrig med SAS privat, då man tycker andra alternativ är billigare och att Norwegians award system är enklare att förstå. Detta gäller även hotell programmen, var bokar dom? Ju på Hotels.com för där samlar man ju nätter!? Vi är en så liten del som är intresserad att maxa EB poäng så jag tror inte att man kommer ändra. Tvärtom tror jag man gör det ännu enklare för att den "nya" EB samlaren att få en bonusresa. Varför sänka till Asien och börja släppa mängder med tillgänglighet av award platser den senaste veckan?
 

PetrelliDK

Medlem
Jag tycker inte det behöver bli negativt. Man kan jämföra med Norwegian som är SAS största konkurrent här i Norden och då tycker jag detta är ett smart sätt. Att få den enskilde att resa en gång mer med SAS och samla EB. Dom flesta personerna i min omkrets flyger nästa aldrig med SAS privat, då man tycker andra alternativ är billigare och att Norwegians award system är enklare att förstå. Detta gäller även hotell programmen, var bokar dom? Ju på Hotels.com för där samlar man ju nätter!? Vi är en så liten del som är intresserad att maxa EB poäng så jag tror inte att man kommer ändra. Tvärtom tror jag man gör det ännu enklare för att den "nya" EB samlaren att få en bonusresa. Varför sänka till Asien och börja släppa mängder med tillgänglighet av award platser den senaste veckan?

Man kan jo desværre frygte at EB points bare bliver mindre værd i fremtiden(Men Award seats fortsatt koster samme antal points).
Dette er nok primært noget som vi på BC kommer til at skrige op om.

Det kommer det almindelige EB medlem ikke til at mærke/tænke over.
 

Palazzi

Medlem
Hoppas det inte bara kommer gälla poäng intjänade från nu och framåt. Har en rätt stor mängd poäng som löper ut i September, så de får gärna göra förändringen i skrivande stund :)
 

Charlie D

Medlem
Det är ju klart bästa förmånen för mig som Diamond. Vad kommer härnäst....alla får ge bort ett guldkort?....det känns som om EB vattnas ur än mer nu...
 

agehall

Medlem
Skulle kunna bli så att EBG försvinner... Det vore egentligen inte så konstigt tycker jag. SAS har inte underlag för att ha både EBG och EBD samt ge olika förmåner till båda nivåerna.
 

Svante

Medlem
Torde väl vara mer logiskt i så fall att ta bort EBD? Silver-Guld låter iaf bättre i mina öron än Silver-Diamant...
 
Toppen