Senaste nytt

Poängbokning eller ej? Hur optimerar man bäst värdet av sina Hilton Honors poäng?

Maja

Medlem
Har länge försökt läsa på vad som är det bästa sättet att använda sina HH-poäng på och har förstått att det oftast är en tumregel att värdera dem till 0,5 cent.

Så om ett rum kostar 60K poäng så för att jag ska tjäna något på att ta poäng så måste kostnaden överstiga > $300/natt?

Tänker jag rätt då?

Har även förstått att om hotellet envisas med att ta ut Daily resort charges så slipper du dessa om du har en ren poängbokning, vilket man då bör ta i beaktning i den totala kalkylen. Vet även om att bokar du 5 nätter så betalar du bara för 4 nätter.

Men har jag tänkt rätt gällande vilket riktmärke jag bör ha när jag värderar om det bör bokas med poäng vs. betalas för en bokning?

Försöker planera för min kommande resa till Tokyo, samt höstlovsresan till Tokyo med dottern och en eventuell resa nästa år till Hawaii.

Har för tillfället en poängbokning på Hilton Tokyo under höstlovet, vilket göra att om jag har räknat rätt så blir kostnaden under hälften i jmf med om jag betalar cash för denna.

Kan behövas bunkra upp och köpa poäng under året i så fall när de har nästa kampanj, men vill mest få en bekräftelse att jag har tänkt rätt och inte missat någon viktig parameter sett till denna poängoptimering.
 

Glenn E

Medlem
Jag tror att du har tänkt rätt.
Bäst med 5 dagars bokningar. 1000 poäng är 5 usd.
Man tjänar ju inga poäng på rumspriset då man bokar med poäng.
Bra att ha någon kostnad för room service eller liknande. Annars finns risk att nätterna inte registreras
 

fcx

Medlem
Jag räknar med 0,4 cent per poäng, men resonemanget är samma.

Värt att tänka på är att poängbokningar är skattefria i många länder, men inte i alla. Så, man måste titta en extra gång för att se om man ska räkna på priset före skatt eller efter skatt när man jämför.

Faktor två att räkna in är att man tjänar poäng om man gör en cashbokning. För att få en rättvis bild så måste man därför inkludera dessa poäng när man väljer mellan cash och poäng.

Bäst värde blir om man kan ta ut fem nätter i rad (man måste dock ha minst silverstatus för att få denna förmån har jag för mig). Obs att poängpriset per natt kan variera, och man får den femte natten gratis. Det kan därför vara möjligt att optimera så att natt nummer fem är den dyraste natten.
 

Tonton

Medlem
Kostander för Revenueboking:
  • Room rate
  • Skatter
  • Resort Charge
Kostnader för Poängboking:
  • Poäng
Som du skriver ovan - man slipper både skatter och resort/city charges på poängbokningar. Detta har enligt mig ett stort värde. Viktigt att räkna in när man ska räkna ut värdet på poängen.

0,005 USD är poängvärdet när du köper poäng för 100% bonus (vilket i princip finns tillgängligt hela tiden).
Själv är mitt personliga riktmärke 0,0045 USD, då jag aldrig köper poäng, utan införskaffar det på andra, billigare sätt. Helt enkelt, är poängvärdet över 0,0045 USD så bokar jag med poäng. Är det lägre så bokar jag för pengar.

Sedan finns det såklart andra mjuka värden i det hela. Kostar hotellrummet 500kr per natt så kanske jag väljer att casha det istället för att använda poängen, trots värde, just för att spara ihop mer poäng till en kommande vistelse, eller så.

Edit: ser att andra hann före att skriva medans jag var borta från datorn :D
 

Maja

Medlem
Jag tror att du har tänkt rätt.
Bäst med 5 dagars bokningar. 1000 poäng är 5 usd.
Man tjänar ju inga poäng på rumspriset då man bokar med poäng.
Bra att ha någon kostnad för room service eller liknande. Annars finns risk att nätterna inte registreras
Enligt T & C;
  1. The number of Reward Stays and the number of nights during a Reward Stay will count towards the number of stays and/or nights required for Elite tier qualification.

Men du @Glenn E menar att det brukar strula? Räcker det då med att debitera något under vistelsen till rummet? Eller något varje dag?

Tack @fcx & @Tonton för era tillägg och uträkningar!

Har aldrig köpt poäng tidigare, utan endast bott för de poäng som jag tjänat in på tidigare vistelser. Men som vi alla vet så blev det väldigt få nätter 2020 (iaf för mig).

Om jag bortser från att räkna ut hur många poäng jag ev. skulle tjäna så har jag att ta ställning till mina 5 nätter på Hilton Tokyo antingen för ¥228.196 för vistelsen inkl. tax etc. alt. 196.000 points. Gör vi en grov uppskattning så handlar det om SEK 3600 vs 1600 för rummet/natt. Det känns som spontant som om det vore idiotiskt att betala för denna vistelse, eller?

Jag gissar att jag sedan får 17740 Base points och 14192 Bonus Points som HHG - kan det stämma? Sedan så kan vi ej räkna in ev. poängkampanjer som ev. kommer vara just då. @fcx skulle du i detta läget lägga till kostnaden för vad poängen blir för att få ut ett högre rumspris/natt? Isf landar jag på 1870 SEK/natt, utan någon extra bonus som 2000 Extra poäng/stay etc.
 
Last edited:

Tonton

Medlem
Enligt T & C;

Men du @Glenn E menar att det brukar strula? Räcker det då med att debitera något under vistelsen till rummet? Eller något varje dag?

Tack @fcx & @Tonton för era tillägg och uträkningar!

Har aldrig köpt poäng tidigare, utan endast bott för de poäng som jag tjänat in på tidigare vistelser. Men som vi alla vet så blev det väldigt få nätter 2020 (iaf för mig).

Om jag bortser från att räkna ut hur många poäng jag ev. skulle tjäna så har jag att ta ställning till mina 5 nätter på Hilton Tokyo antingen för ¥228.196 för vistelsen inkl. tax etc. alt. 196.000 points. Gör vi en grov uppskattning så handlar det om SEK 3600 vs 1600 för rummet/natt. Det känns som spontant som om det vore idiotiskt att betala för denna vistelse, eller?

Jag gissar att jag sedan får 17740 Base points och 14192 Bonus Points som HHG - kan det stämma? Sedan så kan vi ej räkna in ev. poängkampanjer som ev. kommer vara just då. @fcx skulle du i detta läget lägga till kostnaden för vad poängen blir för att få ut ett högre rumspris/natt? Isf landar jag på 1870 SEK/natt, utan någon extra bonus som 2000 Extra poäng/stay etc.


Revenuebokning
  • Kostnad: 228 196 JPY eller ca 2 212 USD (Då Hiltonsystemet är baserat på USD så gör jag alltid om kursen till USD)
  • Poängintjäning: 22 120p (Base points) + 17 696 (HHG bonus) + Poängintjäning: 1 000 (Hilton Hotels stay) = 40 816p
Poängbokning
  • Kostnad: 196 000 poäng
  • Poängintjäning: 1 000+ (Hilton Hotels stay) = 2 000p
  • Poängvärde på bokningen ifall du har poängen redan: ca 0,011 USD/p (Grymt bra!)
  • Kostnad att köpa 196 000 poäng: 980 USD (också ett väldigt bra alternativ!)
Summering
  • På en revenuebokning får du betala 2 212 USD - men får då tillbaka 204 USD (baserat på en värdering om 0,005 USD/p). Nettkostnaden blir 2 008 USD.
  • På en poängbokning där du spenderar poäng som du redan har, så får du ett i princip optimalt uttag av poäng. En no brainer. Du får tillbaka 5 USD i poängvärde.
  • På en poängbokning där du köper poäng för vistelsen så får du också en grymt bra deal. Totalkostnad på 980 USD - de 5 USD du får tillbaka i poängvärde = Nettokostnad om 975 USD vs Nettkostnaden om 2 008 USD vid en revenueboking.


Med andra ord. Det är en no brainer att antingen spendera dina redan intjänade poäng, alternativt snabbt som attans köpa poängen som behövs för att göra denna bokningen :)

Givetvis kommer det skilja sig +/- någon USD, då jag inte vet vilken dollarkurs som Hilton använder. Men oavsett den lilla delen så är slutsatsen en självklarhet ;)
 
Last edited:

Maja

Medlem
Revenuebokning
  • Kostnad: 228 196 JPY eller ca 2212 USD (Då Hiltonsystemet är baserat på USD så gör jag alltid om kursen till USD)
  • Poängintjäning: 22120p (Base points) + 17696 (HHG bonus) + Poängintjäning: 1000 (Hilton Hotels stay) = 40816p
Poängbokning
  • Kostnad: 196 000 poäng
  • Poängintjäning: 1000+ (Hilton Hotels stay) = 2000p
  • Poängvärde på bokningen ifall du har poängen redan: ca 0,011 USD/p eller (Grymt bra!)
  • Kostnad att köpa 196 000 poäng: 980 USD (också ett väldigt bra alternativ!)
Summering
  • På en revenuebokning får du betala 2212 USD - men får då tillbaka 204 USD (baserat på en värdering om 0,005 USD/p). Nettkostnaden blir 2008 USD.
  • På en poängbokning där du spenderar poäng som du redan har, så får du ett i princip optimalt uttag av poäng. En no brainer. Du får tillbaka 5 USD i poängvärde.
  • På en poängbokning där du köper poäng för vistelsen så får du också en grymt bra deal. Totalkostnad på 980 USD - de 5 USD du får tillbaka i poängvärde = Nettokostnad om 975 USD vs Nettkostnaden om 2008 USD vid en revenueboking.


Med andra ord. Det är en no brainer att antingen spendera dina redan intjänade poäng, alternativt snabbt som attans köpa poängen som behövs för att göra denna bokningen :)
TACK för den fina uppställning. Hängde inte riktigt med på siffrorna, då jag läst mig till att tax etc. ej räknas in i poängintjäningen vilket jag hade exkluderat i mitt exempel ovan.

Oavsett, så har jag ändå kommit till rätt beslut. Jag behåller min poängbokning (med poäng jag redan hade!) för denna vistelse. Inväntar nästa poängkampanj för att kunna köpa på mig poäng inför min egen vistelse.
 

Tonton

Medlem
TACK för den fina uppställning. Hängde inte riktigt med på siffrorna, då jag läst mig till att tax etc. ej räknas in i poängintjäningen vilket jag hade exkluderat i mitt exempel ovan.

Oavsett, så har jag ändå kommit till rätt beslut. Jag behåller min poängbokning (med poäng jag redan hade!) för denna vistelse. Inväntar nästa poängkampanj för att kunna köpa på mig poäng inför min egen vistelse.

I alla mina uträkningar så har jag gjort det enkelt för mig, och bortser från vad som är skatt eller inte. Blir så komplicerat då :)

En annan sak att ha i åtanke är ju också valutakpåslaget (2%) som tillkommer ifall du betalar med ett amex. Det slipper du ju, när du kör en poängbokning. Men som sagt, jag försöker göra det enkelt för mig, och skippar de smådetaljerna :D

Ofta brukar jag kunna ta ett beslut baserat på den initialt uträkningen ändå.
 

Maja

Medlem
En annan sak att ha i åtanke är ju också valutakpåslaget (2%) som tillkommer ifall du betalar med ett amex. Det slipper du ju, när du kör en poängbokning. Men som sagt, jag försöker göra det enkelt för mig, och skippar de smådetaljerna :D

Ofta brukar jag kunna ta ett beslut baserat på den initialt uträkningen ändå.
Ha, ja valutpåslaget tänker jag inte räkna in. Fullt så detaljerade uträkningar är inte min tekopp, men ville gärna få kläm på vad som är bäst värde för poängbokningar en gång för alla. Nu känner jag mig lite klokare! :D
 
De flesta av oss här på BC betalar väl oftast med kreditkort som ger någon kickback och är vistelsen relativt dyr kanske man även ska ta med denna kickback i beräkningarna.
 
Toppen