Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

Funcadelic

Medlem
Jag fick via en bekant höra om en "buy now"-funktionalitet kopplat till Plusgrade. I denna skulle man kunna köpa uppgradering direkt, istället för att lägga ett bud.

Jag har ingen resa inplanerad som jag kan se på, har detta kommit som funktionalitet än? Det skulle såklart ta bort osäkerheten i budet, men frågan är vilket priset blir. Högsta möjliga för att lägga bud, eller rentav högre än så?

Blir i så fall intressant att uppgradera SAS Small Plusgrade som @SNIFF så fint tagit fram med den funktionaliteten!
 

Thornado

Medlem
Upgrade your flight - SAS

  • If you can see an Upgrade Now button it means your flight is eligible for instant upgrade and you can choose this option instead of bidding to get an instantly confirmed upgrade. Prices are at a fixed level and will show next to the upgrade now button. Instant upgrade is charged and confirmed immediately and will be available throughout summer on selected flights. The Upgrade Now button is visible if availability allows, from 10 days before departure and no later than 48 hours before departure.
 

Thornado

Medlem
Så här ser det ut för en bokning om en dryg vecka:

plusgrade.png

Lägsta bud: 45 EUR
Högsta bud: 95 EUR
Buy now: 95 EUR

Så det verkar ju som att buy now matchar högsta möjliga budet, åtminstone i detta fall (vilket i någon mening är rimligt - när man har aktiverat "buy now" så bör ju ingen rimligtvis bjuda ett högre pris än det ändå).
 

aldrighemma

Medlem
Det gäller bara tydligen under sommaren, så här står det högre upp på sidan:

  • Ser du en knapp där det står Uppgradera nu betyder det att du kan uppgradera din flight direkt. Då kan du välja det alternativet i stället för att buda och får en uppgradering som bekräftas direkt.Priserna är fasta och visas intill knappen ”Uppgradera nu”. Direkt uppgradering debiteras och bekräftas omgående och kommer att finnas tillgängligt på utvalda flighter hela sommaren.Knappen ”Uppgradera nu” visas om tillgång finns, från 10 dagar innan avresan och senast 48 timmar innan avresan.
 

Jainzar

Medlem
Verkar som om alla minimibud med kronor höjts?

Jag har inne uppgraderingsrequests på flera USA-resor i höst, Plus=>C, för runt 3000 kr och märkte nu att minimibudet på alla resor blivit 3800 kr helt plötsligt. Så om jag ändrar måste jag ta 3800 kr eller högre. (För att få en rimlig chans i "mätaren" måste man lägga 5 000 kr, dvs 10 000 kr tur och retur. Riktigt skämtpris från en dyr Plus-biljett. Då kan man lika gärna boka en business från början ju.) Poänggränserna ligger däremot kvar, dvs från ca 20 000 poäng och uppåt. 25 000 poäng verkar likställas med runt 4500 kr, och då lägger jag hellre 25K poäng.

Jag misstänker alltså att det inte handlar om bokningar, utan bara att de bestämt sig för att nya minimigränsen för cash är 3800 kr Plus=>C.
Jag förstår inte varför SK skulle ville ha minst 1800kr Go => Plus om det ofta kostar mindre att bokar Plus direkt. Kanske SK sätter gränsen lägre under de senaste veckorna före flyg om de behöver mer i Plus / Business.
 
Toppen