Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

JohanA

Medlem
Sista minuten säljs vid gate och/eller genom uppgradering vid gate. PlusGrade är inte samma sak. Och jag tror att man gör det lite för enkelt för sig genom att säga att 3500 kronor är bättre än ingenting - det handlar om så mkt mer. Det kan ju rent faktiskt vara bättre för bolaget i det långa loppet att ge en gratis uppgradering till en EBD än att bevilja en PlusGrade. Bara några sena kvällstankar från min sida.
Exakt!
Dessutom gör många felet att jämföra en billig upgrade strax innan avgång med en förköpt biljett i business. Det riktiga vore att kolla vad en business kostar 0-48 timmar innan avgång...
 

Funcadelic

Medlem
Exakt!
Dessutom gör många felet att jämföra en billig upgrade strax innan avgång med en förköpt biljett i business. Det riktiga vore att kolla vad en business kostar 0-48 timmar innan avgång...

Instämmer. Sedan ska vi inte heller glömma bort att det kan finnas en vits för SAS att ha några tomma stolar "där fram", både av bekvämlighenssynpunkt för resenärerna i dessa klasser men också för att locka personer längre bak att höja budet/boka högre klass direkt
 

Abbs

Medlem
Ni har alla rätt i sak. Min poäng är att ett minimibud på 5800kr respektive 3500kr är en stor skillnad. SAS har säkert varit duktiga i sin kalkyl och beräknat att folk kommer buda >5800kr, vilket i sådana fall är bra. Men om det skulle visa sig att buden avtar drastiskt så kan vi mötas av en tom främre kabin, fylld endast av de som köpt businessbiljetter och CUs. Min erfarenhet är att SAS inte är jätteduktiga på att sälja businessplatser.
 

palmen

Moderator
Ni har alla rätt i sak. Min poäng är att ett minimibud på 5800kr respektive 3500kr är en stor skillnad. SAS har säkert varit duktiga i sin kalkyl och beräknat att folk kommer buda >5800kr, vilket i sådana fall är bra. Men om det skulle visa sig att buden avtar drastiskt så kan vi mötas av en tom främre kabin, fylld endast av de som köpt businessbiljetter och CUs. Min erfarenhet är att SAS inte är jätteduktiga på att sälja businessplatser.
Dagens flight från Tokyo till Köpenhamn är full i C. Fanns fyra platser lediga när jag checkade in först i kön. De flesta är asiater och jag skulle gissa att de inte använt plusgrade för sina biljetter. Vissa linjer är lättare att fylla i business än andra. Hong Kong och Los Angeles går bra i Business mig veterligen, även San Francisco.
 

Agö

Medlem
Ni har alla rätt i sak. Min poäng är att ett minimibud på 5800kr respektive 3500kr är en stor skillnad. SAS har säkert varit duktiga i sin kalkyl och beräknat att folk kommer buda >5800kr, vilket i sådana fall är bra. Men om det skulle visa sig att buden avtar drastiskt så kan vi mötas av en tom främre kabin, fylld endast av de som köpt businessbiljetter och CUs. Min erfarenhet är att SAS inte är jätteduktiga på att sälja businessplatser.
SAS har nyligen själva sagt att man har sett en kraftigt ökad efterfrågan på affärsklass.

upload_2016-7-11_10-33-21.png


Källa: SAS Q2-rapport 2016, s. 2. (Investor relations | SAS
 

palmen

Moderator
Kanske dum fråga; Är det enklare/svårare/samma att buda/uppgradera sasbiljetter som man köpt via annan part, tex via momondo?
Ska inte vara någon skillnad så länge den är utställd på sas och inte en massa codeshare. Ska vara 117 i början på biljettnumret.
Momondo säljer väl inga biljetter? De länkar väl bara vidare till andra?
 
Toppen