Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

Vad kan det finnas för anledning/ar till att SAS blockat följande platser i biz? Flighten är Sk903 21/10 och är nästintill fullbokad så kan det vara att man behövt stuva om vissa från plus till biz eller håller dessa utfall någon vill uppgradera på plats?
 

Attachments

  • IMG_4388.PNG
    IMG_4388.PNG
    81 KB · Visningar: 115

palmen

Moderator
Vad kan det finnas för anledning/ar till att SAS blockat följande platser i biz? Flighten är Sk903 21/10 och är nästintill fullbokad så kan det vara att man behövt stuva om vissa från plus till biz eller håller dessa utfall någon vill uppgradera på plats?
Kan vara alla de saker du nämner. Eller något helt annat, omöjligt att svara på. Rätt ofta som sas blockar platser nära avgång i Business, som sen blir valbara vid checkin.
 
Tror det är väldigt svårt att svara på, men om du avslöjar ungefär när resan ska ske blir det lite enklare. EBD höjer ditt bud så länge du har den nivån, att du åker ner i september påverkar dig negativt om du reser efter september.
Ökade till 51 000 poäng för oss båda. När det närmade sig avresa var det 2 platser lediga i business. Ökade till 65 000 poäng. En vecka före avgång var det plötsligt 8 platser lediga, och dagen före 4. Fick dock inget mail. Vid incheckning var 3 lediga. Inte möjligt att uppgradera där, endast vid gaten. Eftersom vi var på flygplatsen drygt 4 timmar innan avgång så åt vi frukost i SAS-loungen. Sedan gick vi igenom passkontrollen och vidare till Eventyloungen där vi kom in med PriorityPass. Trevlig lounge med fin utsikt. Jag gick till gaten vid C32 tre timmar innan avgång. Satt där tills en personal dök upp efter en dryg timme. Nu 2 platser kvar som vi knep före en som dök upp lite senare. Märkligt att det går upp och ned med plasterna. Tycker dock att 65 000 poäng borde räcka (starkt bud när jag ökade på enl SAS).

Detta plan var det nya Airbus A321LR som jag upplever lite trängre än när jag flugit samma rutt tidigare då konfigurationen var 1-2-1 mot nu 2-2, 1-1, 2-2 osv. Vidare lite lägre snits på maten än förr vad gäller servering och utbud.
 

palmen

Moderator
Ökade till 51 000 poäng för oss båda. När det närmade sig avresa var det 2 platser lediga i business. Ökade till 65 000 poäng. En vecka före avgång var det plötsligt 8 platser lediga, och dagen före 4. Fick dock inget mail. Vid incheckning var 3 lediga. Inte möjligt att uppgradera där, endast vid gaten. Eftersom vi var på flygplatsen drygt 4 timmar innan avgång så åt vi frukost i SAS-loungen. Sedan gick vi igenom passkontrollen och vidare till Eventyloungen där vi kom in med PriorityPass. Trevlig lounge med fin utsikt. Jag gick till gaten vid C32 tre timmar innan avgång. Satt där tills en personal dök upp efter en dryg timme. Nu 2 platser kvar som vi knep före en som dök upp lite senare. Märkligt att det går upp och ned med plasterna. Tycker dock att 65 000 poäng borde räcka (starkt bud när jag ökade på enl SAS).

Detta plan var det nya Airbus A321LR som jag upplever lite trängre än när jag flugit samma rutt tidigare då konfigurationen var 1-2-1 mot nu 2-2, 1-1, 2-2 osv. Vidare lite lägre snits på maten än förr vad gäller servering och utbud.
Om det är mindre än 6 platser kvar så brukar SAS "aldrig" släppa uppgraderingar till Plusgrade i Business (om de har någon annan algoritm för A321 låter jag vara osagt). 65k poäng är då ett lågt bud, även om budindikatorn på sas hemsida inte har några sådana parameter utan bara visar samma oavsett bokningsläge.

Hur såg du hur många platser som var lediga? Det är skillnad på upptagna platser och blockade platser.
 

Zissou

Medlem
Det var länge sedan jag budade på en uppgradering men tänkte göra det på grund av 2x intjäningen som SAS kör. Det står ju klart och tydligt att man inte får extra poäng om man budar med poäng men stämmer det? Har för mig att det alltid stått så men att du ändå fått extra poäng vid accepterad uppgradering.

Och nästa fråga är kring faktiska intjäningen vid lyckad uppgradering. Tolkar ni det som att jag får 2x 500 poäng vid lyckad uppgradering till Plus inom Europa och där flygningen sker under kampanjperioden?
 

Abbs

Medlem
Det var länge sedan jag budade på en uppgradering men tänkte göra det på grund av 2x intjäningen som SAS kör. Det står ju klart och tydligt att man inte får extra poäng om man budar med poäng men stämmer det? Har för mig att det alltid stått så men att du ändå fått extra poäng vid accepterad uppgradering.

Och nästa fråga är kring faktiska intjäningen vid lyckad uppgradering. Tolkar ni det som att jag får 2x 500 poäng vid lyckad uppgradering till Plus inom Europa och där flygningen sker under kampanjperioden?
Inga extra poäng vid poängbud.
 

Tomas E

Medlem
Det var länge sedan jag budade på en uppgradering men tänkte göra det på grund av 2x intjäningen som SAS kör. Det står ju klart och tydligt att man inte får extra poäng om man budar med poäng men stämmer det? Har för mig att det alltid stått så men att du ändå fått extra poäng vid accepterad uppgradering.
Det upphörde i februari i år, så du minns rätt att man tidigare fick dessa poäng.

Och nästa fråga är kring faktiska intjäningen vid lyckad uppgradering. Tolkar ni det som att jag får 2x 500 poäng vid lyckad uppgradering till Plus inom Europa och där flygningen sker under kampanjperioden?
Det här är första gången som SAS har en multipel-kampanj sedan denna typ av poängtilldelning infördes i februari i år, så inget vet nog säkert. Med SK IT vet man ju aldrig hur det ser ut i praktiken. Men jag skulle gissa nej, p.g.a. 1) det är på sätt och vis inte poäng för en flygning utan för ett accepterat och betalt uppgraderingsbud, 2) poängen ger ingen statusbonus, så de "körs" uppenbarligen inte genom riktigt samma beräkningsalgoritm som poängen för flygningar.
 
Detta var väldigt intressant, någon som märkt detta tidigare?
Har några flygningar till Stockholm från Malmö bokade via resebyrå. Priset för att uppgradera på dessa är 600kr eller 5000p. Har även några flygningar på samma rutt bokade via SAS.se. Priset här är 400kr eller 4000p. De enda som är skillnaden är vart de är bokat, låter väldigt skumt. Någon som uppmärksammat detta innan?
Skärmavbild 2022-11-06 kl. 13.00.13.png
Skärmavbild 2022-11-06 kl. 13.00.35.png
 
Toppen