Senaste nytt

Plusgrade: Rapportera dina bud

Funcadelic

Medlem
Noterar att många med bid strength "poor" går igenom, undra hur dessa räknas fram. Är det alltid samma max/min på samma sträcka?

Ska bli intressant att se hur detta utvecklas.
 

Wendestam

Medlem
Sträcka: ARN-HKG
Antal: 2 pers
Datum: 2016-05-05
Från kabinklass: Plus
Till kabinklass: Business
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 435EUR/pers
Eurobonusstatus: EBD
Bid strength: Fair/Good
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 2016-04-28
Gick uppgradering igenom: Nej
 
Last edited:

obs

Medlem
Sträcka: CPH-EWR
Antal: 1 pers
Datum: 2016-05-06
Från kabinklass: Go
Till kabinklass: Plus
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 1200 SEK (mindste bud 1000 SEK)
Eurobonusstatus: EBG
Bid strength: Poor
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 2016-05-02
Gick uppgradering igenom: Nej

Sträcka: CPH-EWR
Antal: 1 pers
Datum: 2016-05-06
Från kabinklass: Go
Till kabinklass: Business
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 4020 SEK (mindste bud 3500 SEK)
Eurobonusstatus: EBG
Bid strength: Poor
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 2016-05-02
Gick uppgradering igenom: Ja
 

Thornado

Medlem
Noterar att många med bid strength "poor" går igenom, undra hur dessa räknas fram. Är det alltid samma max/min på samma sträcka?

Ska bli intressant att se hur detta utvecklas.

Trots att vi som tillbringar vår tid här har hängt på låset när denna lösning lanserades och nu budar friskt så får vi väl anta att det fortfarande finns många resenärer som fortfarande inte känner till att man kan uppgradera på detta sätt (och säkert en del som fortfarande glatt begär uppgraderingar via OptionTown). Alltså är konkurrensen med stor sannolikhet inte extremt hög ännu så länge, och dessutom kan det ju hända att SAS under lanseringsfasen har lagt smärtgränsen för vilka bud de är villiga att acceptera lite lägre än vad de planerar långsiktigt för att ge folk ett positivt första intryck av PlusGrade så de kommer tillbaka.
 

Funcadelic

Medlem
Trots att vi som tillbringar vår tid här har hängt på låset när denna lösning lanserades och nu budar friskt så får vi väl anta att det fortfarande finns många resenärer som fortfarande inte känner till att man kan uppgradera på detta sätt (och säkert en del som fortfarande glatt begär uppgraderingar via OptionTown). Alltså är konkurrensen med stor sannolikhet inte extremt hög ännu så länge, och dessutom kan det ju hända att SAS under lanseringsfasen har lagt smärtgränsen för vilka bud de är villiga att acceptera lite lägre än vad de planerar långsiktigt för att ge folk ett positivt första intryck av PlusGrade så de kommer tillbaka.

Jag tror också att det är en begränsad användarskara i dagsläget, och att fler därför får igenom sina "poor"-bud. Det verkar därför som att graderingen av buden inte är dynamisk, utan att min/max och bid strength-nivåer per uppgradering är fast. Just nu borde det vara klokt - väldigt få skulle ju höja ett lågt bud som fick hög styrka. I framtiden kanske det skulle vara klokt (för SAS) att införa en dynamisk modell, där buden delas in i percentiler. Ett "fair" bud som läggs innan många andra bud lagts in skulle därför kunna sjunka i styrka allt eftersom fler personer lägger starkare bud, och budgivaren skulle då bli pushad att öka sitt bud. I värsta fall kan vi annars hamna i en situation där ingen får igenom sina bud förutom en viss del av de som lagt in starka bud.
 

Tjaeng

Medlem
Sträcka: ARN-HKG
Antal: 2 pers
Datum: 2016-05-05
Från kabinklass: Plus
Till kabinklass: Business
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 435EUR/pers
Eurobonusstatus: EBD
Bid strength: Fair/Good
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 2016-04-28
Gick uppgradering igenom: Nej

Oj. Skumt att jag fick igenom Go->Business med 540EUR (EBB) medan 435EUR för Plus->Business (EBD) blir nekat på samma flight. Checkade in nyss, kabinen har ett halvdussin lediga platser.
 
Last edited:

Tjaeng

Medlem
Jag tror också att det är en begränsad användarskara i dagsläget, och att fler därför får igenom sina "poor"-bud. Det verkar därför som att graderingen av buden inte är dynamisk, utan att min/max och bid strength-nivåer per uppgradering är fast.

Det är inte fast, får olika skalor på två olika bokningsklasser i Go till NYC i juni på samma flight. Det är baserat på skillnad på listpris i bokningsklasserna jämfört med någon slags standard i den klassen man vill uppgradera till (vilket i sig också kan vara variabel, I guess).
 

Ricci

Medlem
Oj. Skumt att jag fick igenom Go->Business med 540EUR (EBB) medan 435EUR för Plus->Business (EBD) blir nekat på samma flight. Checkade in nyss, kabinen har ett halvdussin lediga platser.

Jag hade möjlighet för lite mer än en vecka sedan och se bokningssiffrorna (på SAS-Cari) på morgondagens flight till HKG och det fanns många platser kvar i C. Om jag minns rätt var den bara halvfull i C.

Edit: Vi ses imorgon i C till HKG:)
 
Oj. Skumt att jag fick igenom Go->Business med 540EUR (EBB) medan 435EUR för Plus->Business (EBD) blir nekat på samma flight. Checkade in nyss, kabinen har ett halvdussin lediga platser.

Fast rent matematiskt är det inte det, SAS har fått in mesta möjliga mängd pengar för sin businesstol genom att ta det högsta bud. Vilken klass du kommer ifrån spelar ju ingen roll, det är ingen ökad kostnad att uppgradera ifrån go jämfört med plus till business.

Sen huruvida det är marknadsmässigt smart att göra så, det är en annan diskussion, men rent matematiskt borde man alltid ta det högsta budet och sätta personen som betalat mest pengar för det i stolen.
 
Toppen