Senaste nytt

Plus Saver inom Europa?

olo

Medlem
SAS "förenklar" resandet hette det i mars 2013. Sedan dess har Go fått en lillebror i Go Light och det kanske enda mervärdet av (billig) Plus nu försvunnit. Inte direkt en "förenkling" av resandet.

SAS förenklar resandet – Introducerar SAS Go och SAS Plus | SAS
Exakt min tanke! Det här gör det inte enklare. Jag har alltid kunnat motivera Plus för flexibiliteten. Om nu priset går upp ytterligare blir det svårare - och det tror jag att SAS förlorar på.

Hur många bokar av Plus-biljetter? Har de sett en effekt av dålig beläggning för att folk har bokat av?
 

olo

Medlem
Kolla just på några olika alternativ för en resa till Paris och det verkar inte riktigt som att de har fått ordning på det när Plus är billigare än Plus Saver...

Till Paris: Saver +26:-

Paris1.png

Hem från Paris: +26:- resp +25:-

Paris2.png
 

AABack2ARN

Medlem
I iPhone-appen finns ännu inte SAS Plus Saver utan där visas SAS Plus Full Flex. Jag undrar om det inte är så att tabellen max kan visa 4 kolumner med priser och då får man helt enkelt ta bort full flex från displayen som ändå alla hickar när dom ser... ;)

SAS har publicerat alla sina priser i Plus i två varianter enligt ExpertFlyer.

För Stockholm-Nice t/r gäller i oktober

ASRSAVER 1640SEK+skatt
ASERTY 2200SEK+skatt

och liknande påslag för övriga bokningsklasser upp till J

För ARN-CDG t/r har de missat lite och har just nu 3 priser i oktober

ASERTY 700SEK+skatt
ASRSAVER 1140SEK+skatt
ASERTY 1700SEK+skatt

och liknande (enbart) för B-klass.

Stämmer detta resonemang betalar man helt enkelt 280SEK extra per väg för flexibiliteten och det är med största sannolikhet samma platstillgång. Jag vill påstå att detta helt enkelt är en prishöjning. :(
 

obs

Medlem
Stämmer detta resonemang betalar man helt enkelt 280SEK extra per väg för flexibiliteten och det är med största sannolikhet samma platstillgång. Jag vill påstå att detta helt enkelt är en prishöjning. :(

Det kan vel dårligt anses som andet. Eller en 'enhancement' om man vil... Man prøver at få det dårlige til at se godt ud:

upload_2016-6-21_21-13-59.png
 

AABack2ARN

Medlem
Fel av mig.

INNAN idag gällde följande priser på Stockholm-Nice t/r i oktober för bokningsklass A och P:

ASERTY 1700SEK+skatt
PSERTY 2020SEK+skatt

FRÅN OCH MED IDAG finns följande priser i bokningsklass A och P

ASRSAVER 1640SEK+skatt
ASERTY 2200SEK+skatt
PSRSAVER 1940SEK+skatt
PSERTY 2500SEK+skatt

Således har SAS SÄNKT priset med 60-80SEK för en icke-flexibel biljett i A- eller P-klass medan de HÖJT priset med 480-500SEK för en flexibel biljett i motsvarande bokningsklass.

Så prishöjningen är "enbart" 240-250SEK per sträcka för flexibiliteten. (Har inte orkat kolla igenom de andra bokningsklasserna upp till J men antar att det är ungefär motsvarande).

Härligt hur de försöker få det att låta så positivt ;)
 

Dr. Miles

Expert
Fel av mig.

INNAN idag gällde följande priser på Stockholm-Nice t/r i oktober för bokningsklass A och P:

ASERTY 1700SEK+skatt
PSERTY 2020SEK+skatt

FRÅN OCH MED IDAG finns följande priser i bokningsklass A och P

ASRSAVER 1640SEK+skatt
ASERTY 2200SEK+skatt
PSRSAVER 1940SEK+skatt
PSERTY 2500SEK+skatt

Således har SAS SÄNKT priset med 60-80SEK för en icke-flexibel biljett i A- eller P-klass medan de HÖJT priset med 480-500SEK för en flexibel biljett i motsvarande bokningsklass.

Så prishöjningen är "enbart" 240-250SEK per sträcka för flexibiliteten. (Har inte orkat kolla igenom de andra bokningsklasserna upp till J men antar att det är ungefär motsvarande).

Härligt hur de försöker få det att låta så positivt ;)
Är det inte SAS vanliga strategin: One step forward, two steps back?
 
A

Aurora

Guest
SAS "förenklar" resandet hette det i mars 2013. Sedan dess har Go fått en lillebror i Go Light och det kanske enda mervärdet av (billig) Plus nu försvunnit. Inte direkt en "förenkling" av resandet.

SAS förenklar resandet – Introducerar SAS Go och SAS Plus | SAS

Dette har ligget i kortene lenge, har du sett hvor mange billetttyper Austrian, Swiss, Lufthansa, British Airways, med flere har? Dette virker på meg å være nettverkselskapenes måte å møte lcc på.

Screen Shot 2016-06-22 at 10.00.36.png


Lufthansa har 5 forskjellige booking-kategorier! Samme navn som SAS har, og hvor ligger største prisforskjellen? I billettene som er fleksible. Merk at eco flex er dyrere enn biz save.
Screen Shot 2016-06-22 at 10.02.33.png

Screen Shot 2016-06-22 at 10.02.24.png


For å snu 5øringen: å ha valgmuligheter gjør reisen enklere? Sies det jo, av veldig framgangsrike Norwegian...

Hur många bokar av Plus-biljetter? Har de sett en effekt av dålig beläggning för att folk har bokat av?

Av min erfaring er det veldig mange som booker opp mye SAS PLUS når det er billig, og avbestiller (gjerne i god tid i forvegen) etterhvert som de ser at det ikke går. Det er klart at man taper penger på å ha et oppbooket sete som slippes, og deretter ikke blir booket på nytt igjen... SAS har levert dårlige tall i Q2-rapporten, selv om man virkelig har begynt å skjære inn til beinet. De har til og med begynt å fly innenriks med irsk-reggad wet-lease, hur mycket mer kan man gjøre? Synes det virker logisk, jeg for min del. Andre selskaper tilbyr akkurat samme opplegg, og man skaper mer inntekter.
 

Attachments

  • Screen Shot 2016-06-22 at 10.02.33.png
    Screen Shot 2016-06-22 at 10.02.33.png
    325,1 KB · Visningar: 191
Toppen