Senaste nytt

Platstillgång New York-Stockholm SAS SK 946 20 juli

agehall

Medlem
Bara jag som tröttnar på att det startas en massa nya trådar med enkla frågor som bättre skulle passa i en annan redan befintlig tråd?

Ingen kritik direkt mot TS, men jag är mer trött på alla dessa frågor om OT och hur det ser ut med bokningsläget. Är man så pass intresserad är det väl bara att skaffa EF eller KVS och kolla själv? Dessutom är det ju ingen som säkert vet vad som krävs för att bli uppgraderad. Personligen tror jag mer på att det måste vara någon snubbe i CPH som hinner klart med andra sysslor för att sedan hinna processa OT, annars blir det inget.
 

Dr. Miles

Expert
Jag säger inte vad andra ska göra men som agehall säger, om man är tillräckligt intresserad kan man skaffa ExpertFlyer eller KVS konto. Båda kostar runt 100 USD per år.

Med ExpertFlyer kan man sätta upp Seat Alart, vilket är mycket uppskattad funktion när man söker bonusresa i First/Business class långt i förväg. Tyvärr dessa hjälper inte om man har OptionTown upgrade.

Om man har råd att köpa Business class biljett/upgrade är dessa årsavgift inte stora pengar.
 
Ingen kritik direkt mot TS, men jag är mer trött på alla dessa frågor om OT och hur det ser ut med bokningsläget. Är man så pass intresserad är det väl bara att skaffa EF eller KVS och kolla själv? Dessutom är det ju ingen som säkert vet vad som krävs för att bli uppgraderad. Personligen tror jag mer på att det måste vara någon snubbe i CPH som hinner klart med andra sysslor för att sedan hinna processa OT, annars blir det inget.

....å andra sidan är det kanske ett bra sätt att komma in BusinessClass.se världen - inte många som förstår hur man använder verktygen vi använder dagligen. Jag stirrade med stora ögon första gången någon visade Expertflyer för mig :)
 

agehall

Medlem
....å andra sidan är det kanske ett bra sätt att komma in BusinessClass.se världen - inte många som förstår hur man använder verktygen vi använder dagligen. Jag stirrade med stora ögon första gången någon visade Expertflyer för mig :)

Absolut! Jag vill uppmana alla som är det minsta intresserade att testa både EF och/eller KVS. Båda är jättebra verktyg och öppnar en helt ny värld av möjligheter.

Om man däremot inte förstår vad dessa verktyg gör, så är det troligen inte heller meningsfullt att fråga andra om hur chansen för en OT-uppgradering ser ut.

Skaffa hellre access själv och kolla själv hur beläggningen ser ut. Förstår man inte siffrorna man ser, så kan man fråga om detta, men ingen här kan egentligen säga något om hur stor chansen är att få igenom en OT.
 

Vaniljvodka

Medlem
Här kommer i så fall ytterligare en nybörjar-fråga:

Jag har konto på Expert Flyer (betalar dock inget) och jag brukar gå in på "create seat alert" för att kolla hur mycket bokat det är i de olika klasserna. Mest för att skapa mig en uppfattning kring möjligheterna för uppgradering, hur fullt det är etc. Har jag missat nåt eller räcker det inte med att kolla på det sättet?
 

Randy Marsh

Medlem
En fråga gällande ExpertFlyer vs Flightstats:

Jag har kollat flera avgångar med SAS, både nära och lite längre fram i tiden. Jag har fortfarande inte hittat en enda avgång där tilgängligheten som visas i ExpertFlyer skiljer sig det minsta från den som visas på gratissidan Flightstats.

Exempel:

SK973 CPH - BKK 17/1 2013:
EF: A0 C9 D9 J2 Z0 R0 Y9 S4 B0 E0 M5 H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 G0 N0
FS: A0 C9 D9 J2 Z0 R0 Y9 S4 B0 E0 M5 H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 G0 N0

SK2861 BGO - CPH 20/12 2012 (idag):
EF: C9 D0 J9 Z9 R5 Y9 S0 B0 E0 M0 H0 Q0 V9 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G9 N5
FS: C9 D0 J9 Z9 R5 Y9 S0 B0 E0 M0 H0 Q0 V9 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G9 N5

EF = ExpertFlyer, FS = Flightstats

Om Flightstats konsekvent visar samma tillgång som ExpertFlyer för SAS så är det ju ingen mening att skaffa detta verktyg enbart för att försöka lista ut hur stor chans man har för Optiontown-uppgradering. (Om man ser på t ex Lufthansa eller Singapore Airlines så skiljer sig dock EF och FS en del).

Någon som vet om KVS visar en annan tillgång än ExpertFlyer för SAS?
 
Last edited:

agehall

Medlem
Det är säkert samma datakällor som ligger till grund för vad du ser, så man kan säkert klara sig med FS. Jag är dock beredd att betala lite för att få det snyggt förpackat och ihop med lite annan info på EF. Det är ju inga stora pengar vi pratar om...
 
Toppen