Senaste nytt

Planering: Ut på tur aldrig sur 2012

Gnopps

Medlem
Någon som kan svara på ifall man hinner turn around på 25 minuter i Åbo? Blir givetvis tvungen att använda "direct to gate" konceptet! Men är det någon som vet ifall man ankommer in direkt i gaten eller kommer man direkt in till en separat ankomsthall?
Jag kan inte kolla just nu men går det att boka i en bokning bör det inte vara några problem. Det är väl en tur & retur resa du tänker på? Är inkommande plan sent med dig hinner du ju alltid med tillbakaresan.
 

lonewolf

Medlem
Det är inkommande plan som vänder. Fast det går inte att boka under samma bokning. Därför blir jag tvungen att använda direct to gate i Åbo.
 

lonewolf

Medlem
You're A Star!:D Kan även meddela att jag nyss bokade LLA och UME för sportlovet, så 2012 börjar på bästa möjliga sätt!
 

Jacob

Medlem
Vilken härlig men fullständigt vansinnig tråd. Kul att ha dig här lonewolf! :)

Norwegian har jag fortfarande inte testat men någon gång ska jag väl ge dom en chans.

Tips på resmål:
-Berlin är en trevlig stad. Gillar du spotting finns som sagt en terrass ovanpå terminalen på Tegel som man får tillträde till för någon euro. Terminalen är cirkelformad och du kan gå hela varvet runt. Tegel kommer ju också snart försvinna som huvudflygplats när nya Brandenburg öppnar till sommaren,
-Kroatien är alltid trevligt. Norwegian flyger väl till både Dubrovnik och Split (som man kan åka mellan med buss eller båt).

När det gäller Åbo är minimum connecting time (MCT) 15 minuter. Detta gäller både inrikes-utrikes och utrikes-utrikes.
 

lonewolf

Medlem
@ Jacob! Ska jobba och plugga teori inför körkortet på sportlovet. Därför blir det endast en dag "off" för att flyga upp till LLA, och UME.
Ska försöka få in SXF på påsklovet istället då det är betydligt trevligare klimat att resa runt vid den perioden. Tar det lite lugnare detta sportlov och kör istället all in på påsklovet förhoppningsvis. Men jag lovar att ni kommer få en reserapport från LLA och UME, jag blir nog bland de enda resenärerna som flyger ARN-LLA-ARN-UME-ARN på en och samma dag.:D
 

Dr. Miles

Expert
Ett tips till dig, lonewolf.

När du kör sådan tur (jag kan inte kalla den Mileage Run för du inte flyger för poängens skull :)), är det viktigt att ha en backup plan ifall något strular under din resa.

Säg om din första sträcka Stockholm-Luleå är försenad/inställt, vad ska du göra?
Eller ännu värre, om du är i Luleå/Umeå och flyget är inställt, vad ska du göra?

Om du har en elle flera backup planer, så underlättar att hantera situationen.
Det är något som medvetna resenärer brukar ha. :)

Önskar dig trevliga flygningar i år också, lonewolf!
 

lonewolf

Medlem
Ett tips till dig, lonewolf.

När du kör sådan tur (jag kan inte kalla den Mileage Run för du inte flyger för poängens skull :)), är det viktigt att ha en backup plan ifall något strular under din resa.

Säg om din första sträcka Stockholm-Luleå är försenad/inställt, vad ska du göra?
Eller ännu värre, om du är i Luleå/Umeå och flyget är inställt, vad ska du göra?

Om du har en elle flera backup planer, så underlättar att hantera situationen.
Det är något som medvetna resenärer brukar ha. :)

Önskar dig trevliga flygningar i år också, lonewolf!


Tack för tipset! Självklart har jag en A,B,C plan. :)
 

Gnopps

Medlem
Det är inkommande plan som vänder. Fast det går inte att boka under samma bokning. Därför blir jag tvungen att använda direct to gate i Åbo.
Jag har kollat nu och ansluter du DY till DY i TKU så krävs minst 15 minuter bytestid för att anslutningen skall garanteras av flygbolaget. Du har 25 minuter så det är inga problem. Och bokar du direkt går det i alla fall att boka online:

DYARNTKU.jpg
 

lonewolf

Medlem
Tack Gnopps! Dock kommer det inte gå att lägga in tur & returen i samma bokning. När du klickar på "börja bokningen" kommer ett meddelande att visas. Men två enkel biljetter borde ju fungera, Åbo är ju inte så stort. Vet du om de ankommande paxen kommer in i flygplatsen via gaten eller är det en ankomsthall direkt? Bästa vore om jag kunde komma direkt in i gaten, för att sedan boarda på nytt!
 
Toppen