Senaste nytt

Planering av en jorden runt resa

Jacob

Medlem
Om man har 280.000 AAdvantage miles kan man flyga så här inom oneworld i First class.
One World är ett minst lika bra alternativ som Star Alliance för en jorden runt resa i första klass. Dock tycker jag Qantas First skulle in där också.

Skyteam har bra täckning för en jorden runt resa men relativt få av bolagen har en första klass kabin. Men Air France La Première skulle jag gärna vilja testa och Korean Air First kan jag intyga är en mycket trevlig upplevelse.
China Southern och China Airlines flyger också med första klass.
 

ARN-MIA

Medlem
Jag gjorde en jorden runt resa med Star Alliance i första klass för några år sedan, en FRWSTAR2 med 34.000 miles. Jag fick ihop en bokning på 33.959 miles.

Nu har både prisnivån, reglerna och därmed förutsättningarna hunnit ändras en del (det var bättre på den gamla goda tiden... ;)), men så här såg rutten ut då.


I första klass:
-Frankfurt-Toronto (Lufthansa)
-New York-Los Angeles (United Airlines Premium Service)
-Los Angeles-Tokyo (ANA)
-Sydney-Singapore (Singapore Airlines)
-Singapore-Kuala Lumpur-Singapore (Singapore Airlines, säljs som business class numera)
-Singapore-Bangkok (Singapore Airlines, säljs som business class numera)
-Bangkok-Hong Kong (Thai Airways)
-Hong Kong-Zürich (Swiss)

Holy mole. Kommer ägna resten utav dagen att leka med Star Alliance Book and Fly.
Vilka sträckor vill man absolut inte missa? Ex. FRA - SIN kan jag tänka mig är trevligt att flyga med SQ
 

Jacob

Medlem
Vilka sträckor vill man absolut inte missa? Ex. FRA - SIN kan jag tänka mig är trevligt att flyga med SQ
Tvärtom i så fall. Frankfurt-Singapore med Lufthansa för att få tillgång till Lufthansas första klass terminal i Frankfurt eller Singapore-Frankfurt med Singapore Airlines för att få tillgång till The Private Room i Singapore.
 

Dr. Miles

Expert
One World är ett minst lika bra alternativ som Star Alliance för en jorden runt resa i första klass. Dock tycker jag Qantas First skulle in där också.

Då kör vi på det, jag glömde att Qantas hade First class.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Stockholm-London: British Airways Business
London-Kuala Lumpur: Malaysia Airlines First
Kuala Lumpur-Sydney: Malaysia Airlines First
Sydney-Johannesburg: Qantas First
Johannesburg-Hong Kong: Cathay Pacific First
Hong Kong-Beijing: Dragonair First
Beijing-Tokyo: Japan Airlines Business
Tokyo-New York: Japan Airlines First
New York-Buenos Aires: American Airlines First
Buenos Aires-Santiago: LAN Business
Santiago-Sao Paulo: LAN Business
Sao Paulo-London: British Airways First
London-Stockholm: British Airways Business

Jag har klämt in Malaysia Airlines flygningar för de blir medlem av oneworld senare i år.
Det faller inom 50.000 miles och då räcker 330.000 AAdvantage miles för denna resa i First class.
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Lysande AHO! Nu tror jag iofs att ARN-MIA tänker betala resan med pengar och inte poäng. Men det är en minst sagt intressant rutt.

Klarar du av att få ihop en bra första klass rutt med Skyteam också? :)

Air France, Korean Air, China Airlines och China Southern har första klass.
Lite osäker på China Eastern. Delta har väl inte första klass?
 

Jacob

Medlem
Emirates har just nu ett erbjudande Paris – Los Angeles - Papeete – Auckland – Sydney – Bangkok – Dubai – Paris
Tarif: Business Class: 5,599 Euros, First Class: 8,099 Euros. Fares are exclusive of tax. Airport and local taxes apply.
Vilket flygbolag är det förresten Emirates gått samman med på denna deal? Är det Air Tahiti Nui?

Sträckan Paris-Los Angeles-Papeete-Auckland kan Emirates omöjligen flyga själva (men däremot täcker Air Tahiti Nui in allt detta).
 

Dr. Miles

Expert
Vilket flygbolag är det förresten Emirates gått samman med på denna deal? Är det Air Tahiti Nui?

Sträckan Paris-Los Angeles-Papeete-Auckland kan Emirates omöjligen flyga själva (men däremot täcker Air Tahiti Nui in allt detta).

Jag antar också att det är Air Tahiti Nui(TN). Men de har inte First class om jag har förstått rätt.
 

Jacob

Medlem
Jag antar också att det är Air Tahiti Nui(TN). Men de har inte First class om jag har förstått rätt.
Jo då de har första klass. Första raden på deras Airbus A340.

Mat och dryck i första klass ska vara riktigt bra (det blir ju i grunden ett franskt flygbolag) även om stolen hängt med ett tag.
 

Dr. Miles

Expert
Jo då de har första klass. Första raden på deras Airbus A340.

Mat och dryck i första klass ska vara riktigt bra (det blir ju i grunden ett franskt flygbolag) även om stolen hängt med ett tag.
All right. Man lär sig varje dag. :)
Jag kollade bokningsklass F och inte kunde hitta platstillgångar, så utslutade jag att de inte hade någon First class.
Jag ser nu att de har bokningsklasser P och A som jag tror att det är för First class, korrekt?
 

ARN-MIA

Medlem
Då kör vi på det, jag glömde att Qantas hade First class.

Stockholm-London: British Airways Business
London-Kuala Lumpur: Malaysia Airlines First
Kuala Lumpur-Sydney: Malaysia Airlines First
Sydney-Johannesburg: Qantas First
Johannesburg-Hong Kong: Cathay Pacific First
Hong Kong-Beijing: Dragonair First
Beijing-Tokyo: Japan Airlines Business
Tokyo-New York: Japan Airlines First
New York-Buenos Aires: American Airlines First
Buenos Aires-Santiago: LAN Business
Santiago-Sao Paulo: LAN Business
Sao Paulo-London: British Airways First
London-Stockholm: British Airways Business

Jag har klämt in Malaysia Airlines flygningar för de blir medlem av oneworld senare i år.
Det faller inom 50.000 miles och då räcker 330.000 AAdvantage miles för denna resa i First class.

Då ska man bara få ihop 330.000 AAdvantage mile... Suck :)

Vad kan du få ihop för rutt om det ska betalas kontant?
 
Toppen