Senaste nytt

Planering av BC.se Stockholmsträff på torsdag 19 september 2013

rvarttinen

Medlem
Uppdaterad: 2013-09-13

Kommer:
  1. simon_says91
  2. palmen
  3. JensE
  4. doc
  5. Jan Petterson
  6. agehall
  7. NotRyan
  8. TjudöBoy
  9. nota bene
  10. SeaPlanePilot
  11. Flood
  12. Floods kollega
  13. Bryant
  14. ALU
  15. rvarttinen

Kanske:
  1. Holloman
  2. Ragnar
  3. fcx
  4. famhanssons
  5. johhenrik
  6. ESSA
  7. 011430121

Förslag: ska vi boka en öl-provning denna gång? Kanske inte bara medventna resenärer utan också medvetna öldrickare? Kan vara en bra erfarenhet att ha "when out there".
Monks är ju ett utmärkt ställe att just testa öl på, i och med att de för drygt 2000 sorter i lager, periodvis ännu fler. Dessutom är det en kul grej att göra med föreläsning och allt i provningsrummet ...

Förlag 2: vi torde även ha en te-provning vid tillfälle! Det är ocskå en intressant värld att upptäcka... något att diskutera på träffen?

P.S. Det finns ett mycket trevligt tehus i anslutning till Etnografiska museet. Blev bjuden där en gång av en te-entusiast till kompis - kul & trevligt!
 
Last edited:

NotRyan

Medlem
Förslag: ska vi boka en öl-provning denna gång? Kanske inte bara medventna resenärer utan också medvetna öldrickare? Kan vara en bra erfarenhet att ha "when out there".

Nu dricker inte jag öl, utan går under benämningen "Cidermannen" på Monks :) Men det låter väl som en bra ide för er andra....

Mvh
/NotRyan
 

palmen

Moderator
Ingen ölprovning för min del, det brukar vara ganska basic i utformandet och har varit på X antal sådana provningar redan.
 

palmen

Moderator
Även på Monks?

Jag har inte testat deras provning, men en ale är en ale, en stout en stout osv om de ska beskriva hur öl produceras och vilka typer av öl det finns osv.
Jag tycker inte monks har jätteintressant egen öl därav är det relativt lågt intresse från min sida, de har dock väldigt mycket kul annan öl som jag gärna smakar av. Jag besöker hellre Goose Islands bryggeri och kör en provning hos dom än att pröva 5 olika Goose Island på Monks, eller testar lite Heartland Brewery i NY på en av deras vattenhål.

Det går säkert att få bra provningar på monks där de lägger nivån betydligt högre än "nybörjarnivå", å andra sidan är det kanske en hel del andra som vill att det ska vara "nybörjarnivå" på ölprovningen.
Det är lite som whisky, har man varit på några destillerier så blir det väldigt mycket same same om man besöker fler destillerier efter det. Man behöver få en betydligt djupare tour i så fall med flera olika smakprov än att testa glenfiddich 12, 15, 18 i slutet på en standard-tour om du förstår vad jag menar.
 

Dr. Miles

Expert
Uppdaterad: 2013-09-16

Kommer:
  1. simon_says91
  2. palmen
  3. JensE
  4. doc
  5. Jan Petterson
  6. agehall
  7. NotRyan
  8. TjudöBoy
  9. nota bene
  10. SeaPlanePilot
  11. Flood
  12. Floods kollega
  13. Bryant
  14. ALU
  15. rvarttinen
  16. Dr. Miles

Kanske:
  1. Holloman
  2. Ragnar
  3. fcx
  4. famhanssons
  5. johhenrik
  6. ESSA
  7. 011430121
  8. Martin Björnström

Jag tänker att reserverar bord idag så jag är tacksam om ni som skrev "kanske" kan uppdatera status.
 
Toppen