Skrev lite om detta i Plusgrade-tråden häromdagen efter att jag fått avslag på mitt bud, men såg att jag blivit uppgraderad ändå när jag gick in på SAS.se.
@palmen mfl. förtydligade att om man får en CU så ska man dels vara EBD samt få ett mail om det.
Jag såg först nu att jag faktiskt fick ett mail cirka 2h innan beskedet om nekad Plusgrade. Jag får skylla på att dessa mail kom mitt i natten lokal tid och att jag med mina grusiga ögon bara såg "Denied"
Misstänker att det ändå inte är en CU eftersom jag bara är *G. Men mailet jag fick (cirka 36h innan avgång) är extremt kryptiskt och vore kul om någon här kan förklara lite vad det innebär.
Kod:
From: no-reply@flysas.com via amadeus.com
Subject: Your Receipt from SAS for Other Service
********************** ---------------------------- ********************
EMD-117-XXXXXXXXXX 6 EMD PASSENGER RECEIPT 1A ELECTRONIC
MISCELLANEOUS
SCANDINAVIAN AIRLINES 02SEP17 SE DOCUMENT
SAS XXXXXXXX XXXX XXXX /PGRC
TROUBLE/DOUBLE MR PNR PVXXXX/1A NOT VALID FOR TRAVEL
AIR TRANSPORTATION ********************
CPN 1 04D SAS UPGRADE
OPERATING CC:SK
ORIGIN:EWR
DEST:ARN
ICW: 117XXXXXXXXXXXX
RMKS:
EWR SK ARN702SEK702END
SEK 702 ACC/1
SEK NEW TAXES EXCH/
ORIG ISS/
Org. Number 902001-7720 (F-skattebevis)
SEK 702
FOID-
WHERE THIS DOCUMENT IS ISSUED FOR TRANSPORTATION, OR SERVICES OTHER THAN
PASSENGER AIR TRANSPORTATION, SPECIFIC TERMS AND CONDITIONS MAY APPLY.
THESE TERMS AND CONDITIONS MAY BE PROVIDED SEPARATELY OR MAY BE OBTAINED
FROM THE ISSUING COMPANY OR AGENT.
Brukar flygbolagen har några andra anledningar till operational upgrades än överbokning? Man kan ju tänka sig att om väldigt många vill uppgradera Economy -> Plus att de ger några i Plus op up.
Kan man i efterhand se hur många passagerare det var i respektive kabin på en flygning?