Senaste nytt

Piloter hos SAS varslar om strejk 21 maj (gäller Sverige/Norge) *Strejk avblåst i Sverige*

  • Thread starter Deleted member 4971
  • Startdatum

mha321

Medlem
Det är min uppfattning oxå, men SAS oförmåga att bekräfta det är ju skrämmande...
I princip håller jag med, men under pågående förhandlingar innan någon konflikt faktiskt bryter ut så brukar man vara så fåordig man kan - åtminstone i de fall man tror att det kan lösa sig. Det finns säkert en generell "locket på"-order om allt som har med den potentiella strejken att göra. Det är ju bara att se vad t.ex. deras facebook-support svarar på precis allt...

Osmidigt, ja, men det är nog ganska standard-procedur i ett sådant läge.
 

mha321

Medlem
Jag flyger både imorn och på torsdag, inte hört ett knyst om potentiella problem så jag är nog inte berörd nej
Det tror jag inte det betyder alls. Jag gör det också, och är i princip säkert påverkat om det faktiskt blir någon strejk, och har inte heller hört ett knyst. De kommer inte säga en bokstav om ombokningar och liknande förrän de vet att det blir strejk.
 

Ozz

Medlem
Jag hade precis ett intressant samtal med SAS då jag ringde för att eventuellt boka om/av våra biljetter.
Ordagrant sa killen jag pratade med att -Du behöver inte oroa dig, det ser ljust ut just nu och du behöver inte boka om...
Min motfråga blev då att -Har du fått bekräftat att strejken är avblåst?
Hans svar var som väntat -Näe, hmmm, jag kan inte bekräfta men... å andra sidan blir du ju gratis ombokad om det blir strejk.
Mitt svar var då ganska enkelt -För mig är det värt de extra slantarna att veta att jag inte behöver tillbringa ett dygn på Arlanda.

Efter lite funderande kunde jag konstatera att vi kan ju lika gärna flyga i morgon eftermiddag och jag bad honom kolla alternativ.
Det går ju ett flyg via Oslo i morgon eftermiddag och naturligtvis var det 1700kr dyrare/pp plus att jag fick betala ombokningsavg m. 500kr/pp.
Men va fan, det är ju bara pengar och det kan vi tjäna nya, jag vill släppa bubben i magen och kunna koppla av.

Upp med kreditkortet och nya biljetter på mejlen, in på Hiltons sida och boka Hilton Paris Charles De Gaulle Airport Hotel för 40.000 poäng.
Nu vet jag att vi kommer få en bra kväll i morrn, vi får en förmiddag extra i Paris och vi kan garanterat rocka järnet på lördag kväll.

Om det blir strejk och den fortfarande pågår på söndag kan jag i alla fall ta det lugnt och konstatera att jag har sett AC/DC ihop med 122.000 andra fans på Stade de France, förmodligen en upplevelse som inte går att värdera i pengar ändå :)
 
A

Aurora

Guest
SAS404 skrev:
Ja Jet time är inte med i varslet.
Det är min uppfattning oxå, men SAS oförmåga att bekräfta det är ju skrämmande...

Bare fortydligende, det virker som @Peter Hagander tror det er SAS som skal varsle? Det er i så tilfelle upresist, da det er pilotforeningene som varsler om arbeidsnedleggelse *i tilfelle* streik. Hadde danske piloter i SAS eller Cimber vært berørt ville det i såfall vært Dansk Pilotforening (DBF), for jettime vil det være FPU som gjelder.
 

Agö

Medlem
Rykande färskt från SPF.

Pressinformation

2015-05-19

Varför SPF varslat om konflikt för svenska SAS-piloter

Våra krav till SAS tar utgångspunkt i att uppnå balans…
… mellan arbetstrygghet och flexibilitet
… mellan arbete och fritid
… mellan arbetstagare och arbetsgivare
… mellan nyanställda och äldre kollegor

Dessutom måste arbetstillfällen säkras för svenska piloter.

Våra huvudbudskap:

• Våra arbetstillfällen är hotade.

• Vi kämpar för att behålla våra svenska arbetsplatser till rimliga villkor

• Vi kräver inte något orimligt, bara arbetstrygghet och balans mellan arbete och fritid.

• SAS, som delvis ägs och kontrolleras av staten, har sagt upp vårt kollektivavtal till upphörande (ej som brukligt, till omförhandling). Ett agerande som är helt unikt på svensk arbetsmarknad.

• SPF vill ta ansvar genom att skriva ett avtal som är hållbart för bägge parter. Vi möter ingen större förståelse hos SAS för våra behov.

• Efter flera års lönesänkningar och stora besparingar på pilotkostnader för att rädda företaget, kräver vi nu en måttlig löneökning i nivå med övriga samhället.

• Pilotkostnaderna har de senaste fyra åren sänkts med ca 40 % genom minskad lön, minskad pension och ökat arbetsuttag. Genom detta har SAS-piloterna redan gett SAS goda förutsättningar att överleva och växa i en mycket konkurrensutsatt omgivning.


Det är vad striden handlar om. Det är därför SPF varslar om konflikt.

Vi har aldrig önskat denna situation där SAS försöker spela ut oss mot ”lowest bidder”. SAS har ett mycket stort ansvar att undvika en besvärlig konflikt.

Vi anser att våra krav är rimliga.

Mvh,

/Styrelsen SPF/SAS
 
Toppen