Senaste nytt

Phnom Penh- på 38 timmar, vad skall man se eller göra?

Ricci

Medlem
Jag bokade en spontan avstickare till Phom Penh från Bangkok på min Sydostasienresa nu i juli.
Jag landar kl. 20:00 från Bangkok dag 1 och flyger kl. 10:00 dag 3 dvs att jag praktiskt bara har en dag på mig att se och göra något( jag kommer att bo på Intercontinental).

Så vad bör man se på denna dag och vad skall man se upp med?

- Taxi, är det säkert t ex från flygplatsen?
- Några monument eller museum att se på?
- Resturanger som är värda att besöka?

Tacksam för förslag.
 
Last edited:

Ormen

Medlem
Landa --> Taxi till hotellet (går man utanför grindarna till flygplatsen är det betydligt billigare. Och säkert) --> Ät något, jag har dålig koll på restaurangerna, tyckte det mesta i Kambodja smakade sådär men hotellen jag var på hade förvånansvärt prisvärd mat. --> Sov -->Vakna och frukost --> Ordna fram en Tuk Tuk som kör dig hela dagen --> S21 fängelset --> Killing Fields --> Lunch --> Palatset (klockan borde vara ca 13-14 beroende på när du går upp --> Hotellet och bada ta det lugnt några timmar --> Middag --> Ev nattmarknad --> Sov --> Flygplats

Tyckte museerna var väldigt bra, de är stadens behållning. Annars smutsigt och fattigt, precis som resten av landet.
 

Atom

Medlem
Jag kikade bara killing fields när jag var i phom penh och det var troligen det ENDA jag hade behållning av i Kambodja,eller nja Angor wat var ju trevligt med men resten av resan var total misär. Jag rekommenderar starkt killing fields dock är det en ganska makaber upplevelse att gå runt där och lyssna på audioguiden.
 

Göran C

Medlem
Är i PP varje år som reseledare. Spännande stad med trivsamma människor men lortigt, fattigt och trafikstök. De största sevärdheterna är Killing Fields och S 21 som båda minner om röda khmerernas knappa fyra år vid makten där cirka två miljoner kambodjaner strök med. KF tar ca 1,5 timme på plats med mycket bra audioguide men räkna in resan dit och tillbaka till centrum som tar över en halvtimme i vardera riktningen. S 21 ligger däremot mer centralt och kräver ungefär lika mycket tid på plats och de har sedan ett par år också en audioguide som är ok. Börja med KF för en bra helhet. Att hyra en kambodjansk tuktuk för båda besöken är ett bra tips så de väntar utanför båda. Restaurangtips är Romdeng och Friends som utbildar gatubarn för jobb i branschen och båda har alldeles utmärkt mat till en för oss mycket trevlig prissättning. Kvällsmat på FCC och deras terrass mot floden är också ett säkert tips, kanske att inleda med första kvällen. Taxi från flygplatsen inget problem - billigare utanför grindarna som Ormen skrev men även vid taxidisken har ok pris.
 

Joakim

Medlem
Vad har dom för lokalt fika där ?

Angkor öl (se avatar) finns nästan överallt på fat.
Anchor öl Finns på vissa ställen på fat.
Cambodia och Ganzberg öl Kan man hitta på fat.
Alla är helt vanliga lager öl. 2-3US per Jug (1,2l)
Finns några ytterligare ölmärken ex. Klang, ABC, Bayon, dock ej på fat vad jag vet
I övrigt finns väl inga direkta inhemska märken på någon form av fika.
 

igelkotten

Medlem
Rekommenderar Killing Fields som andra nämnt - bra audioguide som ger en rätt intensiv upplevelse när man traskar omkring där...
 

pep

Medlem
Angkor öl (se avatar) finns nästan överallt på fat.
Anchor öl Finns på vissa ställen på fat.
Cambodia och Ganzberg öl Kan man hitta på fat.
Alla är helt vanliga lager öl. 2-3US per Jug (1,2l)
Finns några ytterligare ölmärken ex. Klang, ABC, Bayon, dock ej på fat vad jag vet
I övrigt finns väl inga direkta inhemska märken på någon form av fika.
Tuborg bliver kraftigt promoveret for tiden. Både på flaske, dåse, og fad. Carlsberg har vistnok købt Angkor og den produceres og distribueres derfra. Husk at besøge loungen Plaza Premium i PNH når du rejser "hjem". Den er "hype" efter min smag. @Ricci : Hvis du vil mødes til en fadøl på Penthouse Rooftop open air bar med udsigt til frihedsmonumentet (Pasteur Road) kan vi mødes en aften. Jeg er der hele Juli og August. En tuk-tuk til Intercontinental koster 5 USD udenfor lufthavnen, 6 USD inde fra lufthavnen. Motorcykel halv pris. Taxi 10-20 USD - beware of jam! Turistvisum on arrival 30 USD. Det foregår meget hurtigt. Husk 1 stk photo. Bed om små sedler fra byttepenge. Ingen grund til at veksle til lokale penge, som bruges parallelt med dollars (fixed rate 4000 kyat/dollar)
 
Last edited:
Toppen