Pengar tillbaka på kreditkortet vid flygbolagskonkurs?

Diskussion i 'Kreditkort' startad av pedantic, 29 Januari 2019.

  1. pedantic

    pedantic Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Undrar om något har fått pengar tillbaka vid flygbolagskonkurs när man betalat med kreditkort? Har sex flygresor fram till sommaren hos Norwegian och börjar få lite dåliga vibbar. :eek:

    Hittade en del artiklar om det på Konsument Europa och SVT, det verkar som man ska hantera det som en "vanlig" kortreklamation vilket är lovande! :)

    Någon som varit med om en flygbolagskonkurs? Vilket bank/kort köpte du med? Var det en enkel/svår process att få tillbaka pengarna?
     
  2. Tommy

    Tommy Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Fick tillbaka pengarna för 3 betalda biljetter med nextjet,tog dock flera månader för SEB SAS Mastercard att betala ut dem efter konkursen
     
    apknug, pedantic och 011430121 gillar detta.
  3. micke99

    micke99 Medlem

    Ort:
    Lund
    Land:
    Sverige Sverige
    Undrar samma sak, Någon med erfarenheter med AMEX ?
     
    pedantic gillar detta.
  4. Budgetresenär

    Budgetresenär Medlem

    Ort:
    Malmö
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag köpte en Air Berlin-biljett med Coop MedMera Mer, det tog mer än ett halvår innan jag fick pengarna tillbaka. Jag fick tjata en del innan det hände något.
     
    pedantic gillar detta.
  5. andreash

    andreash Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Tycker ni att det verkar vara så illa ute? Höll inte direkt koll tiden innan något av de andra bolagen som nämndes ovan men verkar vara ganska lugnt om man köper biljetter på kreditkort i alla fall.
     
  6. seat56f

    seat56f Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det ligger i sakens natur att när det väl brinner till går det fort - just eftersom folk slutar köpa biljetter med bolag de inte litar på.

    I Norwegians fall skulle jag tippa på att deras nyemission på 3 miljarder, som ska vara garanterad, kommer att hålla dem flytande & flygande åtminstone våren ut.
     
    011430121 gillar detta.
  7. Plompe

    Plompe Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Dert finns något som heter Konsumentkreditlagen och i §29 andra stycket står det.
    "Om köparen på grund av köpet har anspråk på återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, svarar kreditgivaren lika med säljaren för att anspråket fullgörs. Kreditgivaren är dock inte skyldig att betala mer än vad som har mottagits av köparen med anledning av krediten."

    Fritt översatt att om du har rätt att få en återbetalning från Norwegian och inte får det p.g.a. konkurs till exempel kan du vända dig till kreditgivaren d.v.s. Amex, Klarna (både faktura och delbetalning), SEB kort eller dyl. för att kräva din återbetalning, dock max vad du betalat för biljetten (inte EU261 plus återbetalning). Din bank kommer i sin tur att vända sig till någon av Norwegians inlösande banker för att få pengar varför detta kan dra ut på tiden i samband med en stor konkurs. Om du däremot har betalat med debit kort, bank överföring eller Swish är det avtalsvillkoren för den tjänsten som reglerar och jag skulle ta kontakt med din bank och höra hur dem ser på detta.

    Summa sumarum Amex är bra på fler sätt...
     
    Jane Insane, pedantic och Mr Basic gillar detta.
  8. Tonton

    Tonton Medlem

    Ja, vi på detta diskuterar mestadels poängintjäning och andra kreditkortsförmåner, såsom loungetillgång och hotellstatusar. Vad vi ofta inte nämner är att använda ett kreditkort, snarare än ett klassiskt debitkort, ger dig väldigt mycket bättre konsumentskydd.

    Det är inte direkt ovanligt att vi ser de typiska kvällstidningsrubrikerna "drömsemestern till Thailand förstörd och alla pengar borta efter XX konkurs" - eftersom familjen betalade med debitkort, eller ibland till och med banköverföring (!).

    Kan man hantera ett kreditkort och hålla sig inom sin budget (läs: inte ådra sig ränta på sitt kreditkort) så bör det vara en självklarhet att iaf ha ett kreditkort i sin plånbok, oavsett om det är Amex Elite eller Danske Banks kostnadsfria "guldkort" utan några större extraförmåner.
     
  9. mha321

    mha321 Medlem

    Det finns anledningar till att många prispressarsiter ger dig lägre pris om du betalar med bank överföring. Det här är en av dem - du betalar för den försäkringen bland annat.

    Själv betalar jag alltid med kort, men om man *vet vad man gör* så finns det garanterat lägen där det är rätt att använda den rabatten, som brukar påpekas då och då i olika trådar här. Det handlar om att vara den medvetna resenären.

    Däremot ska man definitivt inte göra det om man inte får ett markant billigare pris såklart :)
     
    Jane Insane och Mr Basic gillar detta.
  10. Tonton

    Tonton Medlem

    Totalt enig med dig - har själv hamnat på dessa hemsidor ibland. Har faktiskt en sådan resa på fredag där jag använt mig av en högst tveksam onlineresbyrå. 70% rabatt gentemot SAS egna hemsida för att resa ARN-BRU. Kunde inte undgå att testa :D

    Saken är dock den att majoriteten som handlar på dessa prispressar-hemsidor inte gör medvetna val eftersom de inte (vill?) förstår skillnaderna mellan sådana hemsidor och betalmetoder gentemot att boka direkt med flygbolaget och att använda kreditkort.
     
    Fritidsforskare, Mr Basic och mha321 gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×