Senaste nytt

Pendeltåg till Arlanda från december 2012

igelkotten

Medlem
194 kronor för att åka mellan Arlanda C och Uppsala, 18 minuter tåg. Någonstans måste väl avtalet sägas ha fått orimliga konsekvenser? Det är ju knappast särskilt bra för miljön, eller ens för Arlandas attraktivitet, att det är på det här viset? Jag skäms nästan varje gång jag betalar avgiften. Regeringen Bildt (som beslutade att blanda in privata aktörer) hade en god avsikt, men oavsett om det är röda eller blå vid makten så verkar allt utföras extremt amatörmässigt.
 

Nemo

Medlem
194 kronor för att åka mellan Arlanda C och Uppsala, 18 minuter tåg. Någonstans måste väl avtalet sägas ha fått orimliga konsekvenser? Det är ju knappast särskilt bra för miljön, eller ens för Arlandas attraktivitet, att det är på det här viset? Jag skäms nästan varje gång jag betalar avgiften. Regeringen Bildt (som beslutade att blanda in privata aktörer) hade en god avsikt, men oavsett om det är röda eller blå vid makten så verkar allt utföras extremt amatörmässigt.
Ladda ned ul-appen. Res med buss 801. Kostar 60kr. Tar 20 min längre tid och stannar direkt vid rätt terminal (tåget endast vid Sky City, vilket äter upp tågets tidsbespaing).
 

JonW

Medlem
Det är lite svårt att diskutera när vi inte vet hur avtalet ser ut i detalj.
Att det går att bryta från 2010 verkar ju klart, men då om A-train inte uppfyllt vissa förutsättningar.
Vore ju mycket intressant att veta om dessa förutsättningar är kopplade till prissättning alt. hur mycket man kan återbetala av villkorslånet.
 

FF#1

Medlem
Det kan ju inte vara så långt att springa efter spårtet till Arlanda Express station och komma ut gratis... undrar om man hinner fram och ut innan någon tar en eller man blir överkörd av ett tåg?
Skämt och sido hoppas ingen gör det..
Men det är ju anmärkningsvärt dyrt att åka tåg dit.
 

apknug

Medlem
194 kronor för att åka mellan Arlanda C och Uppsala, 18 minuter tåg. Någonstans måste väl avtalet sägas ha fått orimliga konsekvenser? Det är ju knappast särskilt bra för miljön, eller ens för Arlandas attraktivitet, att det är på det här viset? Jag skäms nästan varje gång jag betalar avgiften. Regeringen Bildt (som beslutade att blanda in privata aktörer) hade en god avsikt, men oavsett om det är röda eller blå vid makten så verkar allt utföras extremt amatörmässigt.
Ja det var nåt sånt jag försökte få fram ovan

Med Uppsala blir kostnaderna ännu mer absurda kontra avstånd/tid. Snacka om att tvinga resenärer att åka landsväg!

På denna sträcka kan expressen heller inte hävda att alternativ tågtrafik tar resenärerna/intäkter från dem. Man vet inte om man skall gråta eller bli mörkrädd.
 

Hachans

Medlem
Upptäckte just att priset för passagebiljetten på Arlanda höjts till 130 kr från tidigare 120 kr. Höjningen skedde 1 mars. En SL-enkelbiljett med Arlandapendeln kostar nu alltså 169 kr.

Höjt pris på passagebiljett till Arlanda flygplats - Region Stockholm

Det känns därför extra ”bra” att regeringen gett A-Train (som tar ut passageavgiften) förlängt monopol till 2050!

Det värsta är att UL tittat på dem och tänkt ”kan de kan vi” och lagt extra avgifter på bussen också.
 

Jonas F

Medlem
Upptäckte just att priset för passagebiljetten på Arlanda höjts till 130 kr från tidigare 120 kr. Höjningen skedde 1 mars. En SL-enkelbiljett med Arlandapendeln kostar nu alltså 169 kr.

Höjt pris på passagebiljett till Arlanda flygplats - Region Stockholm

Det känns därför extra ”bra” att regeringen gett A-Train (som tar ut passageavgiften) förlängt monopol till 2050!

Ja, det var en rolig överraskning när vi passerade spärren där igår. :rolleyes:

Så länge det inte utgår någon extra avgift för bussen till Märsta är ju den fortfarande ett prisvärt alternativ. Men onödigt att behöva snurra runt där när det finns direktförbindelse egentligen...
 
  • Gilla
Reactions: hco
Toppen