Senaste nytt

Passproblem, behöver jag pass för resa till Polen?

Magino

Medlem
Hmm, det var inte tanken. Nåja, om du missat siten, testa att gå till "www . lmgtfy . com". Den brukar alltid ge upphov till glädje.

hehe alltså jag kom till sidan där de skriver in google och trycker jag har tur, men då skickas jag vidare till google maps istället för vanliga google :) Beror troligen på att jag hänger mer på google maps än vanliga google?
 

agehall

Medlem
Ah, så kanske det är. Oavsett så tycker jag siten är söt. Och den är praktisk för att både ge folk information och uppfostra dem att själva söka info.
 

Traveller

Medlem
Polen är ett schengenland. Ditt pass inte ha längre giltighetstid än till datumet för hemresan.

Hur länge måste passet gälla? - EU-upplysningen vid Sveriges riksdag

Du behöver ett pass eller nationellt ID-kort. Dock är det inte speciellt troligt att någon kommer att kolla på det.

Ops, flyger du till Polen så skall du utan tvekan ha ett giltigt pass eller Nationellt id-kort. Jag flyger själv en del på Polen och har också lunkat ombord utan det ena eller andra - tills för något år sedan. Nu är dom stenhårda på LOT (om du flyger med dom) eller då du skall ut ur landet. Jag skulle flyga från Paris för ett år sedan och hade inget pass och bara vanligt körkort. Fungerar ju fint på SK eller LH men då jag kom till gaten blev det nobben av LOTs personal. Jag blev förbaskad och var så där otrevlig som jag blir då jag vet att jag har rätt.. Två vakter kom och ställde sig bakom personalen jag tjafsade med men jag fick stoppa svansen mellan benen då dom kom med en skrift som visade mig att jag var idioten.. Suck, det var ju ganska pinsamt men allt slutade gott och vakterna varken fängslade eller sköt mig.
 

fly4fun

Medlem
Polen är ett schengenland så inga myndighetskontroller kommer göras.
Vad som krävs vid gate skilljer från flygbolag till flygbolag. Jag har flugit till Polen tur och retur ett flertal gånger med SAS utan att visa ett enda dokument, enbart mitt mobila boardingkort. Med LOT och Norwegian har jag visat Nationellt ID-kort. Pass fungerar lika bra och det går flyga fram till och med sista giltighetsdagen.
 

Jonas C

Medlem
Jag skulle flyga från Paris för ett år sedan och hade inget pass och bara vanligt körkort. Fungerar ju fint på SK eller LH men då jag kom till gaten blev det nobben av LOTs personal.

Jag flög LOT i Augusti förra året och då gjordes inga kontroller av vare sig pass eller ID kort. Hade för övrigt mina passdetaljer inlagda i bokningen.
 

Roger J

Medlem
Ett svenskt körkort är väl inte ett giltigt resedokument? Om de nu inte gjort om körkorten senaste året?
 

India Alpha

Medlem
om 6 mån giltighetstid

Liten insikt från mitt nischade kompetensområde. Bakgrunden till att flera länder kräver minst sex mån validity på pass när man söker visum är att om oförutsedd händelse skulle inträffa så finns möjlighet att förlänga visum från immigrations. Det går inte att utfärda förlängning av visum om pass är ogiltigt.
 

Agö

Medlem
Tyvärr är det så, det är inte ens ett giltigt id-handling. Men så struntar man i det oftast pga man har inte koll på alla regler och bestämmelser.

Höll på att "åka dit" på detta i Venedig i januari. Hade bara med mig körkort och det uppstod viss förvirring vid check-in på flygplatsen men till slut fick jag i vart fall checka in. Från och med detta tar jag det säkra före det osäkra och åker med pass även inom Schengen.
 
Toppen