Senaste nytt

Pass går ut under hemresan - problem?

fly4fun

Medlem
Hade en polare som flög Delta/KLM direkt från New York till Stockholm för några år sedan och nekades gå ombord för att passet gick ut nästa dag. Han anmälde Delta/KLM till ARN och vann i ARN eftersom dom slog fast att passet ska vara giltigt när man går på flyget, och ej behöver vara giltigt vid ankomst.

För övrigt så kommer man alltid in i Sverige som svensk, oavsett vad man har eller inte har med sig.
 

perhall

Medlem
Men nu verkar de ju ha svarat på fel fråga. Passet är ju inte giltigt under tiden du är borta.

De verkar ha blandat ihop det med länder som har 6-månadersregel.
Du har helt rätt. De har svarat på fel fråga. Men jag kan ju spela trög... frågan jag ställde var ju tydlig

Nu är jag hur som helst klar i London. Gått igenom security och sitter i LH-loungen. Så nu kommer jag nog hem...
 

perhall

Medlem
Hade en polare som flög Delta/KLM direkt från New York till Stockholm för några år sedan och nekades gå ombord för att passet gick ut nästa dag. Han anmälde Delta/KLM till ARN och vann i ARN eftersom dom slog fast att passet ska vara giltigt när man går på flyget, och ej behöver vara giltigt vid ankomst.

För övrigt så kommer man alltid in i Sverige som svensk, oavsett vad man har eller inte har med sig.
Fick han verkligen inte gå ombord utan stanna i New York på obestämd tid?? Är han kvar än?? Har så svårt att se att det skulle ske på en hemresa. Utresa förstår jag. Komma in i USA med gammalt pass och utan visum blir svårt....
 

fly4fun

Medlem
Fick han verkligen inte gå ombord utan stanna i New York på obestämd tid?? Är han kvar än?? Har så svårt att se att det skulle ske på en hemresa. Utresa förstår jag. Komma in i USA med gammalt pass och utan visum blir svårt....

Han fick nekad boarding på JFK med ett svenskt pass som fortfarande var giltigt. Försökte med nån supervisor och även den sa bestämt nej. Han fick övernatta på hotell, skaffa nytt pass och flög hem med Iceland Express 1-2 dagar senare. Anmälde Delta/KLM till ARN för att få sina kostnader täckta. Dom drog ut fallet i nästan 2 år innan utslaget kom som gav honom rätt.
 

fly4fun

Medlem
Som grund för yrkandet har han uppgett att han nekades stiga ombord eftersom hans pass gick ut den 23 augusti 2011. Avresa skulle ske den 22 augusti och han skulle landa den 23 augusti. Han har köpt biljetten av KLM och de svarar för att han nekades ombordstigning, inte deras underleverantör.

KLM har motsatt sig yrkandet och uppgett att det är Delta Air Lines som är rätt motpart samt att Delta är villiga att som ”goodwill” ersätta honom med 5 450 kr. Anmälaren nekades ombordstigning, eftersom han saknade giltig resedokumentation.

Nämnden rekommenderar KLM att betala 600 euro samt därutöver 7 450 kr 54 öre till...
 

NotRyan

Medlem
@perhall borde vara i luften nu. 95 minuter till ankomst.
Vi väntar med spänning...

Har han bara kommit ombord på flighten så är det grönt på Arlanda när han är svensk medborgare. Passpolisen kommer eventuellt att grymta och säga att han måste ansöka om ett nytt pass/nationellt ID-kort och sedan släppa in honom...
 

perhall

Medlem
Hej! Perhall har landat. Inga problem nånstans. varken vid avstigning i London eller påstigning eller i passkontrollen. De frågade om jag sökt om nytt pass och då svarade jag att jag pratat med SAS. Allt lugnt... kul att testa systemet. Blev just Diamond också... /Per
 
Toppen