Senaste nytt

Pass går ut under hemresan - problem?

perhall

Medlem
Tack. Har bara ett körkort...

"Your passport must be valid for the whole of your stay." menar Heatrhow. Men nu ska jag ringa polisen....
 

perhall

Medlem
Polisen har stängt. Kan ringa imorgon.
Fast flygbolaget är ju SAS. Och när man boardar i UK är det ju SAS-personal eller möjilgen britter, och de kanske inte tänker på tidsskillnaden. Och passet ska vara giltigt "hela vistelsen". Örebro-Stockholm (planet brukar passera Örebro vid midnatt svensk tid) är ju knappast vistelse i UK...
Per
 

nota bene

Medlem
Ingen anledning att oroa sig när det är SAS som är flygbolag. Vid gränskontrollen skall du styrka svenskt medborgarskap och det bör gå ganska lätt med ett 1 dag gammalt pass och körkort där de enkelt kan söka på personnummer.
 

perhall

Medlem
Det har hänt mig några gånger att jag inte kunnat legitimera mig i Rödby (glömt pass m m), först har de skällt på mig, sen släppt igenom mig och sagt "ut kommer du alltid!". Ja, det är svårt att tro att passkontrollanten skulle vägra släppa in mig. Det är ju dessutom skillnad på om passet gick ut för en månad sen, eller för 30 minuter sen och alltså var gällande vid påstigning...
PH
 

nota bene

Medlem
En betydligt intressantare variant är att råka ut för den vid t.ex. hemresa IAD-FRA-ARN där flyget blir en dag sent p.g.a. IRROPS och passet gått ut när man landar i Europa, alternativt när man ska lyfta!

Att komma in i Sverige kommer inte att vara några större problem eftersom de har register att kolla mot - att komma in i ett annat land i Schengen-området är betydligt mer osäkert.
 
F

FCT

Guest
En betydligt intressantare variant är att råka ut för den vid t.ex. hemresa IAD-FRA-ARN där flyget blir en dag sent p.g.a. IRROPS och passet gått ut när man landar i Europa, alternativt när man ska lyfta!

Att komma in i Sverige kommer inte att vara några större problem eftersom de har register att kolla mot - att komma in i ett annat land i Schengen-området är betydligt mer osäkert.
Att komma in i Tyskland gör det ännu värre!! ;)
 

perhall

Medlem
Ringde polisen, de hänvisade till SAS. Ringde SAS Hotline och de sa att är det giltigt när jag går ombord så är det ok. Pratade med en Calle där och han var tydlig med att det inte skulle vara några problem.

Återkommer om vad som händer i passkontrollen... får hoppas på medvind, sitter på rad 1 och är bra på att springa...
Per
 
Toppen