Senaste nytt

Pass eller ID?

Leo Brouwers

Ny medlem
Hej!

Jag flyger imorgon till Birmingham från Stockholm med SAS och sen vidare till Geneve från Heathrow den 4e juni med BA och till sist hem till Stockholm den 7e med EasyJet.
Problemet är att jag just insåg att mitt pass går ut den 3e juni och jag får inget svar från BA ifall de godkänner våra nationella IDn (som är giltigt i Schengen), på SAS och EasyJet verkar det inte vara några problem, har någon här koll? Behöver jag fixa ett provisoriskt på Arlanda imorgon innan avfärd?

Vänligen,
Leo
 

ekf

Medlem
Hej!

Jag flyger imorgon till Birmingham från Stockholm med SAS och sen vidare till Geneve från Heathrow den 4e juni med BA och till sist hem till Stockholm den 7e med EasyJet.
Problemet är att jag just insåg att mitt pass går ut den 3e juni och jag får inget svar från BA ifall de godkänner våra nationella IDn (som är giltigt i Schengen), på SAS och EasyJet verkar det inte vara några problem, har någon här koll? Behöver jag fixa ett provisoriskt på Arlanda imorgon innan avfärd?

Vänligen,
Leo
Hittar inte den officiella källan nu, men enligt tidningen Mest Motor så gäller Nationellt Id-kort inom hela EU, inte bara Schengen, sedan 2015. Det vore väldigt märkligt om British Airways och Easyjet inte skulle godta det då...
Nationellt ID-kort gäller inom hela EU – lämna passet hemma - auto motor & sport
 

roffe8

Medlem
Det är inga problem att resa till Storbritannien med enbart ID-kortet sedan några år sen. Har själv gjort det många gånger, enda skillnaden är att du inte kan använda e-gates vid immigration, så det kan vara lite långsammare om du måste köa.
 
Toppen